Style

Trend-report! De zadeltas is terug

Dior’s ‘Saddle Bag’ zag in 1999 het levenslicht en is sindsdien uitgegroeid tot een heus cultproduct. Dit seizoen maakt de tas, dankzij een kleine make-over van Maria Grazia Chiuri, een grote comeback in de modescene.
Reading time 3 minutes

Respecteer de traditie en durf onbeschaamd te zijn, want het een kan niet zonder het ander.’ Het zijn woorden van Christian Dior maar deze zouden net zo goed uit de mond van Maria Grazia Chiuri, artistiek directeur van het Franse modehuis sinds 2016, kunnen komen. De Italiaanse designer laveert tussen een zoektocht naar authenticiteit, het erfgoed van Dior en het verlangen om te breken met tradities. De manier waarop zij een van de klassiekers van het huis, de beroemde Saddle Bag, onder handen nam is daarvan een goed voorbeeld. Deze iconische tas, voor het eerst in 2000 geïntroduceerd tijdens de prêt-à-porter- L/Z-collectie, werd ontworpen door de toenmalige creatief directeur, John Galliano.

 

De op de paardensport geïnspireerde tas, met een zadelvorm en gouden ‘D’-versiering, is sinds zijn verschijning gesignaleerd bij veel artiesten en sterren. We noemen een Beyoncé, Sarah Jessica Parker, Elle Macpherson, maar ook een Paris Hilton, Nicole Richie en Sienna Miller. De Saddle Bag is gemaakt van het beroemde Oblique-canvas waarvan de letters, gecreëerd door Marc Bohan in de jaren zeventig, bovenop de stof lijken te liggen. Toen de tas in de jaren 2000, midden in het logo maniatijdperk zijn opwachting maakte, was het een onmiddellijk succes. Draagwijze: onder de schouder en gecombineerd met cropped tops. In tijden van ‘porno chic’ zien sommigen er zelfs een eerbetoon in aan een beroemde foto van Helmut Newton uit 1976: Op Saddle 1 staat een vrouw op handen en voeten op een bed afgebeeld met een paardenzadel op de rug. (Misschien in dit #MeToo-tijdperk een ironische reminder aan het feit dat die kijk op vrouwen nu echt voorbij is.)

REVIVAL

De zadelgekte werd onlangs wederom nieuw leven ingeblazen toen Maria Grazia Chiuri tijdens de H/W 2018/19-show verschillende gereviseerde modellen presenteerde. Hierover zegt ze: ‘Ik wilde veel kleurrijke en geborduurde varianten of met kralenranden die zich, net als bij een kameleon, aanpassen aan alle situaties.’ Inmiddels hee! Chiuri twee formaten ontworpen: een mini- en een grotere versie, voorzien van een afneembare schouderriem om de tas ook cross-body te kunnen dragen, voor een speelsere en nog assertievere look.

4X DE SADDLE BAG

MONOCHROOM

In deze varianten, verkrijgbaar in zwart, rood of poederroze kalfsleer, is het lijnenspel perfect zichtbaar. In de lederworkshops bewerken de vaklui van Dior het materiaal zorgvuldig om de juiste vorm in een model te creëren. De naam ‘Christian Dior Paris’ is in het gouden lint aan de binnenzijde gestanst.

PARELPRACHT

Franje versierd met felgekleurde parels: de brille uit Dior’s atelier spat ervan af. De borduursters werken zij aan zij op een houten weefgetouw en gebruiken een traditionele techniek waarbij ze vanaf de achterkant van de stof naar voren werken om kralen of parels tussen de draden mee te weven.

SIGNATURE STRAP

Het maken van één model kost anderhalve dag werk. Deze variant draagt een regelrecht Maria Grazia Chiuri-signatuur. Verkrijgbaar in Oblique-canvas, rood of multigekleurd, voorzien van afneembare schouderriem met franje en medaillons van antiek, zilverkleurig metaal. Met meerdere draagmogelijkheden, zoals schuin over het lichaam.

KLASSIEKER

Voilà de klassieker uit 1967 in zijn originele blauwachtige motief, gecreëerd door de toenmalige creatief directeur Marc Bohan. Deze Saddle Bag Dior Oblique hee! nog niets van zijn modieuze aantrekkingskracht verloren. De tapisserie de Flandres, een materiaal van jacquardcanvas, en de contrasterende plantaardige leren details maken dit tot een tijdloos model.

Lees ook

Aanbevolen voor jou