Style

The Suburbs

'In the suburbs, I, I learned to drive, and you told me we’d never survive, grab your mother’s keys, we’re leaving.'
Reading time 2 minutes
Jord: kasjmieren trui, ASPESI. Wollen broek, HARMONY. Sneakers, VANS. Jonna: jas van wolmix, ASPESI. Sneakers, CONVERSE.

Fotograaf Paul Bellaart is een verhalenverteller. Maar in plaats van woorden gebruikt hij beelden, en de modellen zijn de vertolkers van zijn verhalen. Zelfs in zijn modeseries is de kleding zelden het onderwerp: die is er vooral om de verhalen geloofwaardig of boeiend te maken. En met die verhaallijn als uitgangspunt – of dat verhaal nou van hemzelf is of van een model– maakt het hem niet uit of hij met een professioneel model of ‘zomaar’ iemand werkt. Als het verhaal maar ‘echt’ overkomt, dat is wat telt (al vermijdt Bellaart liever het woord ‘echt’ want dat is in de modewereld zo’n uitgekauwd begrip, vindt hij). Het belangrijkst is dat de beeldtaal een bepaald soort vanzelfsprekendheid uitdraagt, waardoor je vergeet dat je kijkt naar iets wat is bedacht. Ook in technisch opzicht heeft zijn beeldstijl een hang naar vanzelfsprekendheid: hij houdt van daglicht of licht vanuit één bron. En als het even kan bewaakt hij de puurheid van zijn beelden door het gebruik van Photoshop zo veel mogelijk te beperken, met name als het om lichamen of gezichten gaat: puurheid mag ook rauw of imperfect zijn.

Spijkerbroek, TOMMY JEANS. Beha, LOVE STORIES.

Wellicht is dat de reden dat zijn beelden een analoge uitstraling hebben, hoewel Bellaart allang is overgestapt op digitale fotografie. Dat ‘analoge gevoel’ is nog steeds zijn basis. In deze serie voor L’OFFICIEL komt een aantal van bovengenoemde zaken perfect samen. Zo kwam hij de modellen, neef Jord en nicht Janna, toevallig tegen op het huwelijk van een vriendin. Bellaart was direct gefascineerd door hun verbondenheid, energie en bijzondere uiterlijk. En het was vooral die verbondenheid die de aanleiding vormde voor dit beeldverhaal. Melancholie naar iets nog voordat het voorbij is. Een never-ending summer die tóch ophoudt. Het uitstellen van het moment van afscheid. Om dit gevoel te versterken draaide Bellaart de hele shoot lang The Suburbs, zijn lievelingstrack van Arcade Fire. Ook de locatie voor de shoot was snel gevonden: neef en nicht wonen allebei nog thuis in Almere en het viaduct waar de serie tot stand kwam is op loopafstand van hun huis. Zo is het eindresultaat een haast vanzelfsprekende optelsom geworden van een verschillende elementen. Toch weer die vanzelfsprekendheid …

Wollen jas, TOMMY HILFIGER.

Credits:

Fotografie: Paul Bellaart
Styling: Martien Mellema
Haar & make-up: Elise Haman (NCL Representation)
Modellen: Jonna en Jord Ribbens
Assistent fotografie: Thijs Bosma, Florence Schreinemachers

Tags

fotografie

Lees ook

Aanbevolen voor jou