Style

Rond de tafel met streetwear designer Chris Stamp

“Ik denk dat we nog maar aan het begin staan van hoe de modewereld zal gaan veranderen.”
Reading time 6 minutes

Streetwear is booming. Er lijkt ieder seizoen geen einde te komen aan nieuwe designers die hun debuut maken en de afgelopen jaren groeiden niche labels uit tot grote modemerken. Eén daarvan is het Californische Stampd, het brainchild van ontwerper Chris Stamp. Onder de schaduw van de Manhattan Bridge, terwijl de chaos van New York Fashion Week door de stad raast, vertelt hij over zijn streetwear avontuur tot nu toe en hoe hij een experiment met customized sneakers in rap tempo uitbouwde tot een serieuze speler in de fashion scene
 

SNEEUWBAL

Stamp werd geboren in Aspen, Colorado en verhuisde in zijn tienerjaren met zijn ouders naar de Californische kustplaats San Diego. Na zijn middelbare schoolperiode besloot hij te gaan studeren aan Poly Tech, waar hij een opleiding in ondernemen volgde. Stamp: “Mijn ouders hadden in Aspen een bagagemerk. Mijn moeder was altijd bezig met schetsen en ontwerpen, dat was mijn eerste inspiratie als kind. Ik wist altijd al dat ik iets creatiefs wilde doen, alleen had ik het medium nog niet voor ogen. Daarom ben ik een business-opleiding gaan volgen, ik vond dat breder dan een studie aan een kunstacademie. Tijdens mijn studie schreef ik het business plan voor Stampd: een bedrijf dat zich specialiseert in het customizen van Converse Chuck Taylors en Nike Air Force 1’s.” 

Stamp’s creaties werden al snel ontdekt door de fashionscene en celebrities in Los Angeles en vanuit daar was het een soort sneeuwbaleffect. “Niet veel later werd ik benaderd door een partner om een eigen schoenencollectie te ontwikkelen. Ik werd totaal in het diepe gegooid. Ik had natuurlijk helemaal geen ervaring met het runnen van een eigen label dus ik leerde door het gewoon maar te doen en vogelde op die manier zelf alles uit.”
 

POTENTIE

Na een tijdje besloot Stamp uit elkaar te gaan met zijn zakenpartner. “We hadden allebei een verschillende visie op het productie- en designproces. Daarna begon ik een creatief consulting- en productiebedrijf. Ik bleef daarnaast nog wel doorgaan met Stampd, maar het waren heel gelimiteerde, kleine collecties die ik online verkocht. Twee jaar lang stopte ik al het geld dat ik met mijn nieuwe bedrijf verdiende terug in Stampd en in 2013 kon ik beginnen met het maken van een échte, grote collectie.” De keuze om een streetwear label op te richten in Los Angeles lijkt misschien niet de meest voor de hand liggende, maar voor Stamp was de Amerikaanse Oostkust nooit een optie.

“Ik ben een Southern California kid, ik ben zo’n beetje surfend opgegroeid aan het strand. New York heeft een heel andere tempo en energie en de mensen in Los Angeles hebben een andere mentaliteit, plus het is waar mijn familie woont, dus New York ging het niet worden. Vijf jaar geleden was streetwear niet op het level waar het nu is en keken mensen vooral naar steden als Parijs en New York voor inspiratie. Ik wilde dat graag veranderen en focuste al mijn energie op het creëren van een meer luxe versie van Californische streetwear en een hoger stijlgevoel. Er zijn de afgelopen paar jaar zoveel nieuwe merken en initiatieven bijgekomen, de stad heeft enorm veel potentie. Ik denk dat de manier waarop er nu naar mode uit Los Angeles wordt gekeken heel erg is veranderd. Ik hoop dat ik een van de mensen ben die daar iets van verandering in heeft gebracht.”
 

"Mode is ook zoveel democratischer en toegankelijker geworden door sociale media en het internet in het algemeen"
DNA

Twee jaar later won Stamp zijn eerste prijs: de GQ Best Menswear Designer Award. “Het was cool om te zien dat mensen mij echt als ontwerper zagen. Vanaf dat punt groeide het merk uit tot iets groters. Maar ondanks dat we nu een veel groter bedrijf zijn is het DNA van Stampd nog steeds hetzelfde. Het zal altijd een merk blijven dat dingen anders, op een eigen manier aanpakt: van onze ontwerpmethodes tot hoe we een product in de markt zetten. Onze disruptive werkwijze zal nooit veranderen.” Nadat Stamp zijn eerste award won kwam zijn carrière in een stroomversnelling terecht en begon hij aan wat de eerste in een lange lijst van samenwerkingen zou worden.

“De eerste grote samenwerking die we deden was met Puma. Het was de bedoeling dat het een eenmalige collectie zou zijn maar inmiddels is het uitgegroeid tot een langere collaboratie die nu al meer dan vier seizoenen duurt.” Aan de rits van samenwerkingen die je op Stamp’s CV vindt is die met meubelgigant IKEA waarschijnlijk het meest spraakmakend. “Ik kreeg een cold-email van een van de hoofd creatieven, waarin stond dat ze onze grafische vormgeving heel interessant vonden. Wat volgde was een meeting in Soho House in TriBeCa waar we vier uur lang al mijn moodboards en ideeën doornamen. Uiteindelijk was het een proces van twee jaar voordat de producten daadwerkelijk in de winkels lagen. Het was heel erg tof om te zien hoe goed de collectie wereldwijd werd ontvangen en dat het in alle vierhonderd winkels te koop was, echt crazy!”

Deze winter heeft Stamp nog een capsulecollectie samen met het Italiaanse sportswear merk Sergio Tacchini op de planning staan en volgend jaar wordt het prestigieuze One Thousand Museum in Miami geopend waarvoor hij de uniforms van het personeel en een sub-collectie voor de toekomstige bewoners ontwierp. “Het is het laatste gebouw dat Zaha Hadid zelf nog heeft ontworpen voor haar dood. De samenwerking slaat als het ware een brug tussen interior design, architectuur en mode. Ik heb nog nooit zo’n gebouw gezien. Ik ben vorige week wezen kijken en het is echt amazing.”

DEMOCRATISCH

Stamp stond met zijn merk aan de wieg van de opkomst van streetwear. Hoe verklaart hij het effect dat het op dit moment op de modewereld heeft? “Ik denk dat het vooral de relevantie laat zien van wat mensen echt willen dragen en daarnaast hoe groot de invloed van hip hop en jeugdcultuur is over de hele wereld. Dit soort kleding is altijd al relevant geweest, er staat nu alleen echt een spotlight op. Mode is ook zoveel democratischer en toegankelijker geworden door sociale media en het internet in het algemeen. Je merkt ook dat er veel meer connectie is tussen merken en consumenten, het gat wordt kleiner. Daarnaast is streetwear niet snobistisch, maar draait het in de basis juist om echtheid en authenticiteit. Ik denk dat dat de toekomst is en dat we nog maar aan het begin staan van hoe de modewereld zal gaan veranderen.”

Fotografie: Martika de Sanders

Tags

interview
ontwerper
chris
stamp
streetwear
stampd

Lees ook

Aanbevolen voor jou