Style

Alle feitjes en fabels over denim

Hoe vaak was je jouw favo jeans? En welke trend zeggen we vaarwel? We vroegen het denim-expert en oprichter van Denim.lab: Sander van de Vecht.
Reading time 5 minutes

Vertel eens, hoe heeft denim je gegrepen?

'Op jonge leeftijd raakte ik al gefascineerd door denim, ik kwam als kind al met mijn ouders in de Rode Winkel in Utrecht en dat was een overweldigende denim winkel. Later verkochten zij als een van de weinigen ‘selvage DRY denims’. Dit zijn, zeg maar, de holy grails van de denim jeans. Ik heb daar toen een Diesel Kratt en een Evisu gekocht.'

 

En toen?

'Het bijzondere is dat ik toen al besefte dat het wel eens leuk voor later kon zijn. Daarom kocht ik toen van elk paar twee stuks. Van iedere broek droeg ik de ene, en bewaarde ik de ander. Alle vier de jeans vind je nu nog in mijn archief op mijn kantoor!' 

 

 

Die vier jeans waren dus een doorslaggevende factor?

'Ja, dat was wel de periode waarin ik me realiseerde dat ik een studie in die richting moest gaan doen. Deze keuze was heel bepalend voor mijn toekomst. Ik ben eigenlijk met mijn neus in de boter gevallen en mocht jeans-collecties maken voor mooie merken zoals Gsus, JCRAGS en Tommy Hilfiger.' 

 

Wie zijn dé denim-iconen?

'Laten we beginnen met Levi Strauss, die behoeft geen uitleg. Maar mensen zoals Marithe & Francois Girbaud, Ralph Lauren en Adriano Goldschmied zijn de eerste generatie geweest die iconische denim maakten. Een icoon van nu is Jason Denham. Hij maakt al jaren ontzettend mooie dingen.'

Heb je een verzorgingstip voor je denim?

Dit is echt een hot topic geloof ik! Mensen moeten afleren om de broek elke week of elke keer na het dragen in de wasmand te gooien. Het is slecht voor het milieu door alle waterverspilling en het wasmiddel dat in het riool terechtkomt. Bovendien wordt je mooie jeans er niet veel beter van. Vaak wassen mensen broeken alleen omdat ze uitgelopen zijn in plaats van vies. Dat zijn meestal de goedkope broeken die al na een paar uur dragen uit vorm raken.'

 

En duurzame denim? Hoe verzorg je die dan?

'Voor mensen die een ‘echte’ jeans kopen, en daar zuinig op zijn, hebben wij twee speciale producten in de collectie om deze te reinigen. Zo kun je een Refresh Spray gebruiken als je broek niet vies is maar wel ruikt naar een leuk feestje. Dit is een dry wash die bacteriën doodt en de denim opfrist. Mocht je broek echt een handwasje nodig hebben, dan kun je hem het beste wassen met een speciale organische wash. Wees lief voor je jeans én het milieu!'
 

Welke denim-trend mag nooit meer terug komen?

'De mannen super skinny...'

 

Wat is de toekomst voor denim?

'Vandaag de dag praat de hele industrie over sustainable jeans, maar ze hebben het dan voornamelijk over het productie proces, wat natuurijk ontzettend belangrijk is en mooie innovaties met zich mee brengt. Maar het echte probleem zit 'm in de levensduur van een product. En dan met name bij fast fashion. De prijzen liggen zó laag, dat mensen veel meer spullen kopen dan ze nodig hebben. Bovendien is de kwaliteit dusdanig slecht dat ze sneller weggegooid worden. Zo verwacht ik over 15 jaar geen Primark-jeans tegen te komen bij vintage-zaken zoals Zipper!' 

 

 

Wat zou jij verder graag willen veranderen aan de denim-industrie?

'Ik irriteer me al jaren aan de vier nieuwe - bijna identieke - menswear collecties per jaar. Dit beïnvloedt het koopgedrag ontzettend. Daarom hanteer ik met Denim.lab een no seasons-principe. Dit houdt in dat ik voor een langere periode dezelfde jeans, shirts, tee's en sweaters op voorraad heb. Zo kunnen winkeliers goede staples bijbestellen en behoud ik de ruimte om spannende nieuwe dingen te ontwikkelen - en dat is echt het leukste onderdeel van mijn baan!'

 

 

Bedankt Sander! Wil je meer weten over premium brand Denim.lab? Kijk dan hier

/

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou