People

Hoe een idee in de kroeg een succesvolle onderneming werd...

Dat verantwoordelijk ondernemen niet stoffig hoeft te zijn bewijzen deze ambitieuze jonge vrouwen. Elke week ontdekt L’OFFICIEL NL een aanstormend talent. Deze week: Manon van Essen.
Reading time 5 minutes

Manon van Essen (31) kwam op het idee in de kroeg, toen ze een gemeenschappelijke wens van haar vriendinnen aanhoorde: gezond eten, geen dieet en zeker pizza niet schrappen van het menu...

De oplossing? De bloemkoolpizzabodem. Echter is deze vrij ingewikkeld om deze te maken. Het vereenvoudigen zou een schot in de roos zijn, dus ontwikkelde ze een kant-en-klare variant. Nu, drie jaar later, worden er zo’n 15.000 groentepizza’s per dag verkocht, is Dr. Oetker investeerder en ligt ze door het hele land bij Albert Heijn en Jumbo.

De volgende stap? World domination – eerst Europa en daarna hopelijk Amerika. Tijd voor een aantal vragen.
 

Kun je in het kort uitleggen wat je precies doet?
'Jazeker! Ik ben de oprichter en CEO van Magioni pizza, wij maken van pizza your healthy pleasure. Je kunt ons kennen van de groentepizza’s, zoals de bloemkoolpizza en de courgettepizza, maar we maken ook belegde pizza’s. Persoonlijke favoriet is de Cheesy Margherita, een belegde pizza’s op een paprikapizzabodem.'

Wat betekent verantwoordelijk ondernemen voor jou?
'Een bedrijf opzetten waarmee je producten maakt die beter zijn voor jou en omgeving, dus mens, natuur en milieu. 
Voor mij is verantwoordelijk ondernemen geen streven, maar een standaard. Wil je ondernemen anno nu, dan moet je hieraan denken.' 
 

Waarom is dit voor jou zo belangrijk?
'Ik vind dat we als ondernemers heel goed hebben laten zien dat we in staat zijn bedrijven te laten groeien en geld te verdienen, maar daarin onze omgeving zijn vergeten. Dit is niet oké. Wij moeten onze verantwoordelijkheid nemen. Hoe groter je bedrijf, hoe groter de impact. Zo heeft Magioni er afgelopen jaar voor gezorgd dat men 15 miljoen gram meer groente at door middel van een pizza. Zoiets simpels eigenlijk. Als elk bedrijf zijn steentje bijdraagt maken wij samen het verschil.' 

"Drie jaar geleden stond ik nog in mijn keuken pizza's te bakken. Nu verkopen wij er 15.000 per dag."

Hoe zou je anderen willen inspireren of misschien aanmoedigen om ook te ondernemen?
'Drie jaar geleden stond ik nog in mijn keuken pizza’s te bakken. Nu verkopen wij er 15.000 per dag. Dromen zijn dichterbij dan je denkt en kunnen ook sneller werkelijkheid worden. Doe het gewoon. Met alleen denken bereik je niets.'

Wanneer merkte je dat Magioni impact had? 
'Onze pizza is enorm populair bij mensen die willen afvallen of kiezen voor een bewuste levensstijl. Sporten en daarna een pizza eten, ervan genieten, zònder schuldgevoel. Dat is voor mij de impact. We denken nog te vaak met voeding in goed en slecht. Wij brengen hier meer nuance in aan en dat is leuk om te horen.'

Wanneer merkte je een verschil door jouw product in de praktijk? 
'95% van de kinderen eet hun dagelijkse aanbevolen hoeveelheid groenten niet. Als moeders mij foto’s sturen met trotse kiddo’s die aan de groentepizza zitten prijst mij dat gelukkig.'

Hoe is jouw manier van ondernemen anders dan anderen? 
'Bij Magioni denken we niet in beperkingen. Heeft iemand een goed idee? Gaan! Werkt iets niet? Kappen. Dat maakt dat ons bedrijf vol energie en snelheid zit.' 
 

Wat is een tip die je aan jezelf had willen geven aan het begin?
'Ik had wel graag willen weten dat alles goed zou komen. Dan had mij dat echt heel veel extra slaap opgeleverd. Zo herinner ik dat ik veel “tegengas” kreeg in het begin, ik had bijvoorbeeld geen ervaring in deze branche en ook geen kook-achtergrond. Mensen vonden het vreemd wat ik deed. Terwijl diezelfde mensen nu zeggen dat ze het altijd al een goed idee vonden. Zo zie je maar weer, alles is makkelijk wanneer je het hebt gedaan.' 

Wanneer ging er iets mis en hoe loste je dat op?
'Er gaat dagelijks iets mis. De oplossing is vaak gewoon doorgaan. Obstakels … daar kun je omheen, overheen, onderdoor, doorheen. Maak er gewoon wat leuks van en ga niet lopen zeiken. Daar los je echt niets mee op en win je ook niets mee. Een mooi voorbeeld zijn de huidige producttesten die lopen; we willen continu blijven verbeteren en zijn momenteel aan het testen met nieuwe receptuur. Daar gaat elke dag wel wat mis, maar dat lossen we ook elke dag weer op. Stap voor stap komen we zo toch tot een goed resultaat!'

 

www.magioni.com
 

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou