People

Van een goed idee tot de grootste sapbar-keten van Nederland

Dat verantwoordelijk ondernemen niet stoffig hoeft te zijn bewijzen deze ambitieuze jonge vrouwen. Elke week ontdekt L’OFFICIEL NL een aanstormend talent. Deze week: Co-Owner van JuiceBrothers - Bibi Janus.
Reading time 6 minutes

Bibi Janus (32) wist na een stage bij Abercrombie & Fitch één ding zeker. Op een dag zou ze haar eigen kledingmerk opzetten in New York. Zo gezegd, zo gedaan, totdat ze ontdekte dat de cold pressed sappentrend nog volledig onbekend was in Nederland. Inmiddels is JuiceBrothers in Nederland uitgegroeid tot de grootste cold-pressed juicebar en is zij in charge van de franchise en ontwikkeling in heel Amerika. Met twee winkels in New York en nog twee op komst, uitbreidingen in Memphis en een webshop die bezorgd door heel Nederland werd het tijd voor een aantal vragen. 

Kan je in het kort uitleggen wat je precies doet?
'Samen met Noah Boeken en Guus Benning ben ik vier jaar geleden JuiceBrothers begonnen. JuiceBrothers is een organic sappenbar waar we alleen gebruik maken van koude persing om al het gezonds dat groente en fruit te bieden heeft niet verloren te laten gaan. De inspiratie kregen we uit New York, Miami en Los Angeles, waar deze sappen toen al een groot succes waren. Destijds bestond er nog helemaal niets in Nederland dat hierop leek en we zagen daarin een gat in de markt. Na een relatief lange research periode hebben we een chef aangenomen in New York die het hele menu heeft samengesteld, waarop we onze eerste winkel op de Van Woustraat openden. Het bleek een groot succes en uiteindelijk hebben we daaropvolgend zes winkels kunnen openen in Nederland. Twee jaar geleden zijn we teruggegaan naar New York waar we binnenkort onze derde én vierde vestiging zullen openen.'

Wat betekent duurzaam ondernemen voor jou?
'Dat je stil probeert te staan bij de impact van je product en de ontwikkelingen daaromheen in de gaten blijft houden. In ons geval zit  dat 'm in het feit dat we een volledig biologisch product creëren,  want JuiceBrothers is 100% biologisch. Geen chemicaliën, en alles zo natuurlijk mogelijk. We maken daarin geen compromissen. Is boerenkool niet beschikbaar omdat het uit het seizoen is, dan communiceren we dat en kiezen we voor een ander seizoensgebonden product. 
 

Onze grootste uitdaging was plastic. Ons product is zo puur en daar zijn we ook trots op, maar het feit dat het geserveerd wordt in plastic flesjes begon ons tegen te staan. We hebben hier lang over nagdacht en zijn met een geweldige oplossing gekomen: Vanaf 1 juli zijn we volledig plastic-vrij! Alle cups worden van rietsuiker en maïs gemaakt en zijn binnen twee maanden volledig afbreekbaar door de natuur zelf. Zoals je begrijpt - daar ging een behoorlijke zoektocht aan vooraf. We willen het beste qua producten voor de klant, maar kunnen hiermee bevestigen dat we ook het beste voorhebben met de aarde en de natuur.'

"Het is een industrie waarin veel plastic wordt gebruikt. Het is daarom des te belangrijker om ons te focussen op duurzame alternatieven"

Wanneer ging er iets mis en hoe ga je daarmee om?
'Plastic was voor ons een lastige issue. Het is makkelijk en goed voor onze ijskoude smoothies en bowls. Papieren rietjes werken niet, dat wordt “soggy” en van andere alternatieven werden we ook niet gelukkig. Er waren zoveel momenten van testen dat je bijna denkt: “oh well we tried, it doesn't work”. Maar juist doorzetten heeft ertoe geleid dat we nu eindelijk een goed alternatief hebben gevonden waar we volledig achterstaan.'

Hoe zou je anderen willen inspireren of misschien zelfs aanmoedigen om ook duurzaam te ondernemen?
'Het klinkt cliché, maar Ik zou anderen willen motiveren om meer na te denken over het milieu. Belangrijk is om mensen te informeren waarom iets slecht is en hen gemakkelijke alternatieven aan te bieden. We gaan dit jaar plastic vrij maar we verbruiken wel eerst al onze flessen die we nog hebben en stimuleren daarnaast de klanten om die flessen te recyclen.'
 

Wanneer merk je dat een duurzame onderneming impact heeft? 
'Moeilijk te zeggen. Maar ik denk dat twee elementen heel belangrijk zijn. Het feit dat wij 100% biologisch zijn en geen gifstoffen gebruiken die achterblijven in de grond, én het feit dat we ernaar streven om straks 100% plastic vrij te zijn. We hebben loyale klanten die in ons merk geloven; ik denk dat we op deze manier, door deze filosofie uit te stralen en na te leven, deze mensen ook beïnvloeden in het maken van duurzame keuzes in hun dagelijkse leven.'
 

Wanneer merkte je een verschil door jouw ondernemerschap in de praktijk? 
'Wij bieden in New York een smoothie of acaï bowl aan voor een dollar minder als je je eigen verpakking meeneemt. Dat leeft daar zo enorm en wordt zoveel gebruikt, ik vind het geweldig om te zien. Mensen nemen hun eigen thermoskan mee en je ziet direct het verschil in verpakkingsgebruik. Dit kan je alleen maar stimuleren en ik ben blij dat het leeft onder de consumenten.'

Heeft duurzaamheid nog een stoffig imago volgens jou? 
'Absoluut niet – duurzaamheid heeft zo’n boost gekregen, iedereen wil daar “iets” mee doen. Heel veel mensen zijn echter nog te onwetend over wat zij specifiek kunnen bijdragen en wat voor directe impact dat heeft. Als iedereen z’n eigen beker meeneemt verbruiken we al zoveel minder plastic, juist op microniveau kun je dat verschil goed zien. We kunnen wel nog een beetje meer informatie gebruiken, zodat mensen voortaan weten dat je bijvoorbeeld single-use plastic rietjes beter moet vermijden en het belangrijk is om je eigen tas mee te nemen als je boodschappen gaat doen. Concrete kleine beetjes helpen – echt waar.'
 

Wat is een tip die je aan jezelf had willen geven aan het begin van het ondernemen?
'Ik ben heel jong begonnen met ondernemen. Aan de ene kant is dat stoer, maar aan de andere kant wist ik echt nog niet alles. Daarom was ik vastbesloten om alles zelf te doen en op te lossen zodat ik niet als ‘onwetend jong meisje’ over zou komen. Dat is natuurlijk helemaal niet nodig en hulp vragen is een van de belangrijkste factoren als ondernemer. Je hoeft het wiel niet altijd helemaal zelf uit te vinden – gelukkig maar! Onze grootste kracht is dat we met JuiceBrothers elkaar hebben, op elkaar durven leunen en dingen uitbesteden waar we niet goed in zijn. Delegeren is superbelangrijk!'

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou