People

Miley Cyrus 2.0: onschuldig en puur of marketingstunt?

Van Disney-heldin tot seksbom en tegenwoordig vrome ‘maagd’: Miley Cyrus switcht moeiteloos tussen verschillende imago’s. Een slim uitgekiende marketingstrategie?
Reading time 5 minutes
De Nieuwe Miley Cyrus

Here she is, and for the first time in years… with pants on!’, grapte de 17-jarige Noah Cyrus toen ze in mei dit jaar haar oudere zus aankondigde op het podium van de Billboard Music Awards. De show vond plaats in Las Vegas, City of Sins, en toch was Miley nog niet eerder zó sober (in alle betekenissen van het woord).

Al moet gezegd: de broek betrof een witte hotpants – er zijn nou eenmaal grenzen aan Miley’s kuisheid – en de witte top erboven was niets meer dan een beha met mouwen. Maar toch, Miley droeg kleding, dat is al heel wat, en koos bovendien voor de maagdelijke kleur wit. Op haar hoofd prijkte een kakikleurige cowboyhoed. Geen onbelangrijk detail, want doorgaans is het dragen van een hoed het teken van imagoverandering. Zagen we dat immers niet al eerder bij Lady Gaga met haar fedora of bij Pharrell en zijn rangerhoed? Alles wijst erop: een nieuwekeurige’ Miley Cyrus is opgestaan.

Niet alleen qua looks en presentatie is een nieuwe Miley Cyrus opgestaan, ook op muzikaal vlak is het een en ander veranderd. Luister maar eens naar de nieuwe track Inspired: de electroen hiphopelementen van de vorige albums (Bangerz en Miley Cyrus & Her Dead Petz) zijn ingeruild voor countrymelodieën en gitaren. Logisch, want het album is opgenomen in Miley’s geboortestad Nashville. Schuilt er dan echt geen greintje rebellie en punk meer in haar? Nope. Als je afgaat op de foto die Liam Hemsworth van zijn verloofde maakte voor het hoesje van deze nieuwe single dan is de naughty, rebellerende seksbom Miley heel ver weg. En om het bad girl turned good-verhaal compleet te maken: de track is opgenomen om geld in te zamelen voor haar stichting Happy Hippie, de organisatie die Miley in 2014 oprichtte om kwetsbare jongeren te steunen. Maar haar strijd voor een betere wereld blijkt ook uit deelname aan het One Love Manchester-concert van Ariana Grande en de overgave waarmee ze zich inzette voor de campagne van Bernie Sanders en later Hillary Clinton tijdens de Amerikaanse verkiezingen. Teleurgesteld en angstig over wat de toekomst in petto heeft na de overwinning van Trump startte ze dit jaar #hopefulhippies, een beweging om mensen aan te sporen op lokaal niveau actie te ondernemen voor een leefbare samenleving. Miley als nieuwe Jeanne d’Arc of Moeder Theresa?

 

Going Back 2 Muah Rootz

Goin BAck 2 muAh rootz Is deze sociale betrokkenheid en de bijpassende nieuwe reputatie van pure, authentieke good girl louter ingegeven door goedheid?

Een imagospecialist fluistert dat Miley’s ommezwaai zou kunnen voortkomen uit het feit dat haar provocerende en onvoorspelbare kant luxemodehuizen en andere A-merken afschrikt en dat ze daardoor al tal van contracten is misgelopen. En inderdaad, een groot Frans couturehuis bevestigt dat het vorig jaar is benaderd door het team van Miley dat uitlegde dat zij bezig is om haar imago te herpositioneren. Eigenlijk kón de zangeres ook niet anders dan een reputatieommezwaai maken. Haar vorige imago was gestoeld op choqueren en telkens een stapje verder gaan. Maar wat als er geen stapje verder meer is? Want eerlijk is eerlijk, hoe kon ze haar laatste tour overtreffen en nóg trashier voor de dag komen dan in het beruchte eenhoornkostuum met voorbinddildo? De enige manier om nog verrassend uit de hoek te komen was door het over een heel andere boeg te gooien: naturel, volwassen en puur. En dus keert Miley in het kader van deze nieuwe strategie - én met de lancering van het nieuwe album in het verschiet - terug naar haar wortels, naar Nashville.

 

Stapje voor stapje werd vanaf januari de nieuwe Miley geïntroduceerd. Zo postte ze op Instagram een foto van zichzelf, gekleed in een grijze oversized sweater en met nonchalant loshangend haar tot over de schouders. ‘Goin back 2 muah rootz’ luidde het bijschrift, terwijl de hashtag #growingphase’ verwees naar zowel de nieuwe levensfase waarin Miley zich nu bevindt als de lengte van haar haren. De korte, pittige peroxidecoupe die ze zich een aantal jaar geleden liet aanmeten om los te breken van haar Disneyverleden als Hannah Montana is officieel verleden tijd. (Tegenwoordig is het collega-popster Katy Perry die deze korte coupe heeft geadopteerd, naar verluidt om aandacht te genereren voor haar nieuwe album Witness – daar is ie weer: de tondeuze als beproefde marketingklassieker.)

Maar niet alleen het lange haar, de kuise kleding en de terugkeer naar Nashville passen binnen het stappenplan ‘Hoe transformeer ik van een doorgeslagen seksmaniak tot een zoete girl next door’: kers op de taart is de recente huwelijksaankondiging van Miley en Liam Hemsworth, van wie ze toch een tijd lang gescheiden heeft geleefd.

Tekst: Anne-Laure Griveau

Lees ook

Aanbevolen voor jou