People

L'Officielle van de Maand: Bibi van der Velden

by Hilde Veeren
26.08.2017
Bibi van der Velden (36) doet het zowel in binnen- als buitenland goed met haar juwelen. Ze vormt daarnaast een beeldhouwduo met haar moeder en lanceerde onlangs het prestigieuze juwelennicheplatform Auverture. 

Bij binnenkomst in het oude schoolgebouw in Amsterdam zit Bibi van der Velden in een witte blouse, boyfriend-jeans en glimmend paillettenjasje op een oude bok voor de laatste foto ter illustratie van dit artikel. Om haar nek een verzameling prachtige kettingen, zelfgemaakt uiteraard. 

De bok matcht mooi met de enorme woonkamer, een oude gymzaal, waar de ringen en touwen nog van het plafond naar beneden hangen. ‘Toen we dit huis kochten was het een chaos, maar ik zie overal vrij snel het eindproduct’, verklaart Bibi.

Tien jaar geleden begon Bibi met haar eigen sieraden- lijn. Geen enorme verrassing: ze was als kind al aan het kneden en polijsten in de beeldhouwstudio van haar moeder en volgde na de middelbare school de kunstacademie in Italië en Den Haag. Dat ze juwelen zou gaan maken gebeurde een beetje vanzelf. ‘Ik verzamelde altijd al objecten en stenen die ik vond op marktjes of tijdens een wandeling in de natuur’, vertelt ze. ‘Wat dat betreft ben ik echt een verzamelaar. Ik wilde iets doen met al die objecten en besloot ze te gebruiken in een sieraad.’ Omdat de beperkingen in haar kennis haar hinderden, besloot ze naast de kunstacademie ook nog een avondopleiding tot goudsmid te volgen. Met succes. ‘Ik kwam er al vrij snel achter dat het gieten van een enorm beeld eigenlijk niet heel anders is dan een heel klein detail in goud gieten.’

Haar eerste juweel herinnert ze zich nog goed: een enorme zwijnentand versierd met een drakenkop en daaromheen een ketting van turkoois. Inmiddels liggen haar juwelen bij Dover Street Market in New York, Londen en Japan, A’maree’s in Newport Beach en worden ze verkocht via de online webshop Luisa Via Roma. ‘Ik ben vooral trots op mijn plekje bij Dover Street Market’, zegt Bibi. ‘Die winkel is zo vernieuwend in zijn concept en prachtige aanbod. Toen ik mijn eigen lijn lanceerde wist ik dat ik daar wilde liggen.’

Bibi’s clientèle is een mix van internationale en nationale liefhebbers, maar ook mensen die voor die ene keer iets heel bijzonders willen laten maken. ‘Ik probeer met mijn sieraden altijd iets te vertellen en er iets van humor of symboliek in te verwerken. Zo kreeg ik ooit de opdracht een verlovingsring te maken van een steen die de Holocaust had overleefd. Ik vlocht er takken omheen die stonden voor groei en familie en verstopte een klein steentje onder in de ring, versierd met een cirkel, het teken van zonnegod Ra en een symbool van hoop.’

‘Leg je kroonjuwelen niet in de kluis, dat is zonde. Draag ze juist elke dag, liefst met een vintage Levi’s en simpel wit shirt.’

Op het platteland van Surrey, Engeland, groeide Bibi op. Toen haar ouders uit elkaar gingen verhuisde ze met haar broers en moeder naar Nederland. De band met moeder Michèle is sterk. Vijf jaar geleden begonnen ze samen het beeldhouwkunstenaarsduo Bibi Michèle. ‘Mijn juwelen zijn mijn core business, maar het liefst besteed ik aan allebei evenveel aandacht’, vertelt ze. 

Om ook andere juwelendesigners een platform te bieden lanceerde Bibi vorig jaar de website Auverture. Geen gewone webshop maar een informatieve belevingssite met lms en uitleg over iedere designer. Bibi: ‘Gewone winkels doen steeds meer aan de winkelervaring van de klant, maar online gebeurt dat nog te weinig. Daarbij zijn er zoveel goede bekende en minder bekende ontwerpers die aandacht verdienen.

Genoeg plannen en inspiratie, maar eerst staat er nog een sabbatical op het programma. Samen met man Thomas (35), dochter Charlie (5) en zoon Balthazar (2) reist de designer de komende maanden met een camper door Nieuw-Zeeland.

Schermafbeelding 2017-08-24 om 10.34.07.png

Fotografie: Myrthe Giesbers

Deel artikel

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou