People

Interview met Orange Is The New Black-ster: Natasha Lyonne

Verwacht geen standaard ‘pretty girl’-rollen voor ‘Orange Is The New Black’-actrice Natasha Lyonne. Deze eigenzinnige dame volgt haar eigen pad en laat zich door niets of niemand iets opleggen.
Reading time 4 minutes

Ze is een vreemde snuiter, actrice Natasha Lyonne (38). Internationale bekendheid verwierf ze dankzij de sexcomedy’s American Pie 1 en 2 (1999 en 2001), al is dat inmiddels een tijdje geleden. Daarna verdween de actrice naar de achtergrond, althans zo leek het, maar inmiddels is ze een aantal jaar terug als de drugsverslaafde, wandelende tornado Nicky Nichols in Netflix-serie Orange IsThe New Black, waarvan binnenkort seizoen zes verschijnt.

We ontmoeten Natasha Lyonne in de studio’s van Kenzo. Dat is geen toeval, de actriceis een goede vriendin van Kenzo’s creative directors Humberto Leon en Carol Lim. Bovendien speelde ze in een fashionfilm van het modehuis en volgde ze Spike Jonze op door de regie van de nieuwste Kenzo-film voor haar rekening te nemen.

Ik wilde een vrouw neerzetten die zelf dingen voor elkaar bokst in het leven.

Er is steeds meer overlap tussen de filmwereld en de modewereld, wat dreef jou ertoe om samen te werken met Kenzo?
‘Wanneer mensen mij zien, denken ze in eerste instantie niet aan mode. Ik accepteerde de rol in de Kenzo-film The Realest Real, geregisseerd door Carrie Brownstein, in de eerste plaats omdat ik met haar wilde samenwerken, maar ook omdat Humberto Leon en Carol Lim goede vrienden zijn. Trouwens, het is niet echt een modefilm. De films van Kenzo zijn zoveel meer dan dat!’

Na The Realest Real ging jijzelf een film voor Kenzo regisseren: Cabiria, Charity, Chastity. Hoe was dat?
‘Toen Humberto mij vroeg dacht ik dat hij gek was geworden!’ (Lacht.) ‘Maar ik had wel voor ogen wat ik wilde gaan doen. Humor moest de basis zijn en ik wilde een ongebruikelijke interactie tussen de mannelijke en vrouwelijke hoofdpersoon creëren. Doorgaans is het in films zo dat vrouwen altijd de rol spelen van het “lekkere ding” dat de hoofdpersoon verleidt. Ik wilde juist iets anders benadrukken: als mijn vrouwelijke hoofdpersoon met haar mannelijke hoofdpersoon naar bed wil, zou zij dat in principe moeten kunnen, maar ze heeft simpelweg andere dingen te doen. Mijn intentie was om het cliché om te draaien en de mannelijke hoofdpersoon neer te zetten als een mooi attribuut, terwijl het vrouwelijke karakter juist dynamisch en complex is.’

Bestaat dat nog niet in films dan?
‘Nee. Altijd sluimert op de achtergrond dat een vrouw de waardering van een man nodig heeft om te voelen dat ze iets bereikt heeft in het leven, ongeacht het soort problemen dat ze in haar leven heeft overwonnen. Ik wilde een vrouw neerzetten die zelf dingen voor elkaar bokst in het leven.’ 

Vanwaar deze drang? Komt dit voort uit een persoonlijke frustratie?
‘In kunst is er vaak sprake van een autobiografisch aspect. Misschien was dit wel mijn manier om mijn verleden een plek te geven. Ik ben opgegroeid met een narcistische vader die al vanaf mijn vroege jeugd geobsedeerd was door het feit dat ik moest slagen in de showbusiness. Ik was nog maar zes jaar oud toen hij mij in dit milieu “duwde”. Tegenwoordig kan ik zeggen dat ik me los heb gemaakt van zijn juk, maar eigenlijk is dat een wonder. Het verhaal in mijn Kenzo-film gaat in wezen over een vrouw die ophoudt om een marionet van haar eigen leven te zijn, in een wereld die steeds gestoorder wordt.’

Kun je iets vertellen over de horrorfilm Antibirth, die je in 2016 samen met Chloë Sevigny hebt geproduceerd?
(Een schaterlach.) ‘Nou, bestaat er iets vreemder dan een zwangerschap? Ik vind dat het krijgen van kinderen juist een anomalie zou moeten zijn: het is zo’n schokkende, ingrijpende en radicale beslissing! Wat ik bedoel te zeggen is: als je de dertig nadert beginnen mensen te vragen wanneer je aan kinderen gaat beginnen. Dat is toch bizar? Waarom zou je aan kinderen beginnen? Iedere minuut wordt de aarde een minder veilige plek: ijsbergen smelten, scheidingscijfers stijgen. De traditionele gezinsplanning heeft geen enkele basis meer en dan zouden we onder deze condities toch nieuwe kinderen op deze aardbol moeten neerzetten? Ik vind dat mensen beter over deze beslissing moeten nadenken.'

Bekijk Natasha's Kenzo film Cabiria, Charity, Chastity hieronder.

KENZO Fall-Winter 2017 "Cabiria, Charity, Chastity" a film by Natasha Lyonne

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou