Interview Alexa Chung: 'Als tiener had ik een afkeer voor de modewereld' - L'Officiel
People

Interview Alexa Chung: 'Als tiener had ik een afkeer voor de modewereld'

Vandaag was Alexa Chung in de Amsterdamse Bijenkorf om haar nieuwste collectie te presenteren. Met haar bohemienlooks was Alexa Chung (33) al in het pre-Instagram-tijdperk een it-girl en toonaangevende ‘influencer’. Anno nu is ze dat nog steeds, getuige de 2,8 miljoen volgers op sociale media. Maar it-girls
worden volwassen: inmiddels is de Britse haar eigen modelabel begonnen.
Reading time 6 minutes

Het is een regenachtige maandagochtend in Parijs wanneer we Alexa Chung opzoeken in haar showroom, dezelfde locatie waar ze na afoop van het interview wordt gefotografeerd. Beneden, waar de kledingrekken staan uitgestald, lopen modellen af en aan in de laatste ALEXA-collectie – cute maar stoer: vrouwelijk en masculien tegelijkertijd. Wat opvalt zijn de muzikale referenties in de collectie, zij het in stijl (hallo gestreept pak dat zomaar van The Beatles had kunnen zijn) of in de vorm van muzikale slogans op T-shirts. 

Was een carrière in mode onvermijdelijk voor jou? 
‘In zekere zin wel. Ik ben gek op kleding, altijd al geweest. Aan de andere kant heb ik een carrière in mode nooit actief nagestreefd. Integendeel: als tiener deed ik commerciële modellen-klussen –geen bijzonder leuke ervaring– waardoor ik in eerste instantie juist een afkeer voor de modewereld ontwikkelde. Ik besloot om het modellenbestaan te laten voor wat het was en mij voortaan op televisie te richten, als presentator en journalist van muziekprogramma’s.'

Kun je uitleggen waarom je als model teleurgesteld raakte in de modewereld?
‘Ik was een welopgevoed, gehoorzaam meisje. Dat maakte mij kwetsbaar. Ik vertrouwde de mensen van mijn modellenbureau net zoals ik de docenten op school vertrouwde, totdat ik erachter kwam dat het bureau zich niet om mij bekommerde maar me alleen maar zag als instrument om geld mee te verdienen.'

Waar houd je meer van, van muziek of mode? 
‘Ik kan wel kleding maken, maar geen muziek. Het liefst zou ik lead singer van een band zijn maar daar zou niemand blij van worden. Nou ja, dan maar hoofdontwerper, ha!’

Wat is het dat je zo aantrekt in mode? 
‘Het feit dat ik niet kan ontrafelen wat het precies is dat mij er zo in aantrekt. Daarom blijft mode mij boeien. Ook houd ik ervan hoe je met behulp van kleding je identiteit kunt veranderen en de perceptie van anderen  kunt beïnvloeden. Afhankelijk van de kleding die je draagt behandelen mensen je verschillend. Dat is de kracht van kleding!’ 

Nu run je je eigen modelabel: een echte girlboss!
‘Nou, ik denk dat ik al veel langer een ‘girlboss’ ben. Ik heb nooit een manager gehad. Wel agenten, maar ik ben altijd mijn eigen manager geweest. En ik ben mijn hele leven al bazig.’ (Lacht luid.)

Ben je nerveus als je de nieuwe collectie presenteert? 
‘Ja, maar dat kun je niet zien. Op die momenten ben ik heel defensief en rebels. Niet expres hoor, maar zo zit ik gewoon in elkaar. Zo reageer ik op situaties die ik spannend vind.’

Hoe actief is jouw rol in het designproces? 
‘Ik ben de creatief directeur: ik laat vintagevondsten zien, maak moodboards, schets, knip stoffen en ben daar heel gedreven in. Ik kan mijn betrokkenheid bij het designproces niet genoeg benadrukken. Niet iedereen heeft dezelfde smaak als ik, zodat ik ervoor moet waken dat de looks er ook echt uit komen te zien zoals ik ze heb bedoeld. Dat is mijn rol.’

Hoe anders is het hebben van een eigen modelabel dan het doen van ontwerpklussen? 
‘Het grote verschil is verantwoordelijkheid. Het verantwoordelijkheidsgevoel weegt nu veel zwaarder. Nooit geweten hoe heftig het is om een onderneming te runnen: dit keer gaat het niet alleen om het creatieve gedeelte, maar ik heb nu ook een managende rol.

Je hebt ervoor gekozen om niet het gezicht van het label te zijn. 
‘Ja, ik vind het belangrijk dat mensen begrijpen dat je geen fan van mij hoeft te zijn om de kleding mooi te vinden. Het is juist leuk om de kleding te zien op verschillende vrouwen met verschillende stijlen.’ 


Waarom nu? 
‘Ik heb altijd fulltimebanen gehad. Op de een of andere manier denkt men dat mijn leven alleen maar bestaat uit het hoppen van het ene feest naar het andere. Maar niets is minder waar: ik heb altijd hard gewerkt en televisieshows gepresenteerd. Er was simpelweg nooit tijd voor een avontuur als dit. Bovendien woonde ik de afgelopen jaren in New York; het opzetten van dit label betekende dat ik terug moest keren naar Londen. Daar was ik gewoon nog niet klaar voor. Maar nu wel!’ 

En? Hoe voelt het om terug in Londen te zijn? 
‘Ik heb nog altijd een appartement in New York, maar mijn beste vrienden zijn die uit Engeland gebleven. Verhuizen naar New York was een enorme stap, terwijl terugkomen in Londen juist heel normaal voelt.’ 

Laat je weleens wat ontwerpen aan je vrienden zien? Vraag je om hun mening?
‘Ja, ik heb een groeps-Whatsapp met acht vrienden: vier jongens, vier meisjes. Dan stuur ik wat foto’s door en vraag ik of ze het mooi vinden. Soms reageren ze met ‘YEAHHHH!!!!’ en soms met ‘yeah’. Dan weet ik genoeg.’ (Lacht.) 

Wat zijn jouw persoonlijke favorieten uit de collectie? 
‘Ik vind de regenjassen heel cool. De denims en knitwear zijn goed gelukt. Het suède jasje is ook supermooi, en de pakken... I like everything!’ 

Vind je het geen gek idee dat 2,6 miljoen mensen jouw foto’s zien? 
‘Nee, daar denk ik nooit aan. In mijn hoofd heb ik maar twintig volgers of zo, ha ha. Ik houd me daar niet mee bezig. Weet je, ik was vijftien toen ik voor het eerst met mijn hoofd op de cover van een magazine stond. Ik ben hier ingegroeid en ga inmiddels al een tijdje mee. Ik ben geen Sofia Richie die van de ene op de andere dag beroemd is geworden. Het draait allemaal om authenticiteit; ik vind het belangrijk om mijzelf te zijn. Ik zie vrienden die hun manier van doen aanpassen om meer volgers te krijgen. I don’t play that game. Als iets me niet interesseert kan ik niet doen alsof.’ 

 

Creative Direction: Nicolette Goldsmann
Fotografie: Carlotta Manaigo


www.alexachung.com

Lees ook

Aanbevolen voor jou