People

Interview: de succesformule van Kilian Hennesy

In een prachtig appartement, in hartje Parijs, spraken we Kilian Hennesy. De oprichter van het gelijknamige beauty-label en erfgenaam van het cognacbedrijf Hennesy.
Reading time 4 minutes

Waarom besloot Kilian Hennesy een ander pad te bewandelen dan de cognacwereld waarin zijn familie diepgeworteld zit? En hoe staat zijn luxueuze beautylabel tegenover zaken zoals duurzaamheid? We gingen rond de tafel zitten voor een goed gesprek over de toekomst van beauty - als het aan de excentrieke monsiour Kilian ligt.

 

Om maar met de deur in huis te vallen! Waarom besloot je een andere richting te kiezen dan het familiebedrijf?
Kilian: 'Ik wilde niet voor mijn familie werken. Dat is gewoon gedoemd om te falen! Als je je eigen reputatie wilt opbouwen  moet je simpelweg je eigen pad kiezen. Move away from big trees and create your own. Bovendien werd ik op dag één helemaal verliefd op de wereld van parfums. Ik wist meteen dat dit mijn wereld was.'

Wanneer was deze specifieke dag?
'Ah, dat was in september 1994! Mijn eerste dag aan de universiteit toen we de parfumfamilie citrus onder de loep namen. Meteen verliefd!'

 

Had je destijds ooit gedacht dat je dit allemaal zou bereiken?
'Absoluut niet! Toen ik het opzette dacht ik dat het heel kleinschalig zou blijven. Ik had heel lang voor L'ORÉAlLgewerkt als marketing director voor Giorgio Armani. Ik was altijd maar bezig met getallen en druk. Ik wilde iets rustigs en kleins, de essentie van echte parfum. 

Maar dat liep even anders...
'Ha, ja! Het is helemaal niet stil en rustig!'

Ik weet dat je met jouw geuren een ode wilt brengen aan de manier waarop parfums werden gemaakt in de 19e en 20e eeuw. Waarom?
'Toen ik nog voor L'OREAL werkte had ik een zakendiner in een privéhotel genaamd Baccarat, met een eigen museum. Het was een heel saai diner dus liep ik na afloop nog even het museum in. Hier vond ik een expositie met de mooiste baccarat flacons die ik ooit had gezien. Ik wist dat dit het moment was om iets te gaan maken waar ik  écht achter stond: een hedendaags parfum met historische elegantie, satijn en luxe.'


 

"De geur zelf moet natuurlijk wel hedendaags zijn! Niemand wil naar een over- over- overgrootmoeder ruiken."

De nieuwe 'Good Girl Gone Bad - Eau Fraîche'-parfum

Bedenk je eerst de naam van de parfum? 
'Ja altijd. Het geeft me een richtlijn - een plan de campagne. Een filmregisseur weet immers ook niet wat hij moet doen als hij geen script heeft!'

Hoe zou je de parfumindustrie graag zien veranderen in de toekomst?
'Ik denk dat we al heel lang zijn gestopt met innoveren. We maken nog steeds parfum op dezelfde manier als we deden 150 jaar geleden. Dat is charmant maar ik denk dat er veel meer technologische mogelijkheden zijn om te innoveren.'

Zoals?
'Bijvoorbeeld juwelen met een geur! Zou het niet mooi zijn om een broche te hebben die een subtiele geur heeft? Ik heb wel duizenden ideeën.'

Hoe staat het met duurzaamheid. Is dit belangrijk voor jullie?
'Duurzaamheid is een onzettend ingewikkeld begrip. We doen graag het goede, maar we weten nooit zeker of wat we doen wel de juiste impact heeft. Je kunt onze parfums en flessen bij laten vullen in de winkel om zo minder afval te produceren, maar ik denk dat er echt een instituut moet komen dat van bovenaf de regels opstelt en reguleert. Dan volgen wij natuurlijk meteen!' 

 

"Het maken van een goede parfum is als muziek componeren". 

Afgelopen Valentijn lanceerde je een nieuwe collectie...
'Dat klopt! We hebben 6 nieuwe lipsticks uitgebracht met de focus op rood. Het is voor heel veel vrouwen namelijk lastig om de perfecte rode lipkleur te vinden dus ontwikkelden we een aantal utieme kleuren. Verder lanceerden we de nieuwe geur, Rolling in Love.'

En wat staat er verder op de planning dit jaar?
'
We gaan rond september een nieuwe geurfamilie introduceren... Je hebt nu namelijk de frech, narcotics, cellars en smokers - en wij werken aan een nieuwe geïnspireerd op mijn erfgoed. Meer kan ik er nog niet over zeggen!'

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou