People

In gesprek met industrieel ontwerper Tessa Duste

Dat verantwoordelijk ondernemen niet stoffig hoeft te zijn bewijzen deze ambitieuze jonge vrouwen. Elke week ontdekt L’OFFICIEL NL een aanstormend talent. Deze week: Tessa Duste.
Reading time 4 minutes

Een van de eerste projecten van industrieel ontwerper Tessa Duste (30) werd de meeste Instagrammable hallway van Nederland, helemaal bovenin het Amsterdamse Zoku. Met een verantwoordelijkheidsgevoel dat ze als vanzelfsprekend omschrijft, als finalist bij de TEDx Startup Award, én een nominatie voor de top 100 Duurzame Jonge Ondernemers werd het tijd voor een aantal vragen.

Kun je ons kort vertellen wat je precies doet?
'Dat kan ik zeker. Ik ben ondernemer van twee social enterprises. Vanuit mijn studie begon ik met het concept Rooflife, waarbij we de daken in stedelijke gebieden begonnen te vergroenen. Maar al snel werd dit veel groter en enstond MOSS - Makers of Sustainable Spaces - wat een duurzaam architectuur bedrijf is. Inmiddels heb ik ook mijn tweede bedrijf, HRBS, opgericht waarmee we voedselverspillen tegen willen gaan. Zo vinden we manieren waarop producten aan het einde van de dag niet weggegooid hoeven te worden.' 

Wat betekent duurzaam ondernemen voor jou?
'Ik wil de wereld een stukje beter maken. We gebruiken nu teveel waardoor we de aarde niet terug kunnen geven wat we nemen. Duurzaamheid betekent daarom kijken naar hoe ik kan bijdragen aan de langere duur van iets en hoe ik kan bijdragen aan een betere toekomst.' 

Wanneer merken we de impact van een duurzame onderneming precies?
'Dat duurt eerlijk gezegd best een tijd. Wat ik wel heb gemerkt is dat ieder initiatief uiteindelijk toch doorgroeit tot grotere dingen - ook buiten mij om! Eerst dacht ik vooral dat het altijd beter kon maar nu zie ik ook dat wat we doen echt impact heeft. Zo werd er laatst een artikel gepubliceerd over ons werk in de Spaanse krant El País en in een Tsjechisch vakblad. Het is natuurlijk superleuk om te zien dat onze verhalen en projecten de grens over trekken. '

 

Dat stoffige imago van duurzaamheid. Is dat nog van deze tijd?
'Het heeft zeker geen sexy imago. Daarbij mis ik echt rolmodellen. Mensen spreken zich overigens wel meer uit – Emma Watson met female empowerment of Leonardo DiCaprio die ook een voorvechter is van de verbetering van het milieu. Dichterbij huis zou ik denken aan Rens Kroes en Nina Pierson. Deze vrouwen hebben een grote online following en een boodschap. Er is naar mijn idee – gelukkig – ook steeds meer behoefte aan diepgang op social media!'
 

Krijg je meer voldoening door duurzaam te ondernemen?
'Tja... Deze route is zeker moeilijker als je winstgevend wilt zijn. Tegelijkertijd wil je ook een impact maken, maar hier zijn middelen voor nodig. Het duurzaamheidsaspect was zeker mijn motivatie om door te gaan, en daardoor ging het iets gemakkelijker.  Alles wat ik doe binnen dit vakgebied is nooit verloren. Het heeft altijd een positief effect en daarom heb ik sterk het gevoel dat mijn harde werken nooit voor niets zal zijn.'

Als je je jongere zelf een ondernemingstip mocht geven, wat zou dat dan zijn?
'Blijf doorgaan! Gelukkig heb ik dat ook altijd gedaan. Je krijg nooit direct de respons waar je op hoopt. Je projecten verlopen niet vlekkeloos en je moet toekijken hoe je vriendinnen veiligere en goedbetaalde banen krijgen, terwijl jij in je kamertje een dak aan het ontwerpen bent. Soms werkt dat demotiverend, maar er kwamen altijd nieuwe dingen op me af waardoor ik mijn drive weer vond. Blijf daarom flexibel, pas je aan en durf mee te groeien!' 

 

Bedankt Tessa!

Meer weten over haar duurzame ondernemingen? Kijk dan op  www.moss.amsterdam en www.hrbs.com
 

Tags

interview
ontwerper
duurzaam
2019
talent

Lees ook

Aanbevolen voor jou