People

Hoe start je een duurzame fashion store?

Dat verantwoordelijk ondernemen niet stoffig hoeft te zijn bewijzen deze ambitieuze jonge vrouwen. Elke week ontdekt L’OFFICIEL NL een aanstormend talent. Deze week: Ciara Shah.
Reading time 5 minutes

Ciara Shah (33) komt oorspronkelijk uit India, groeide op in Dublin en verhuisde in 2009 naar Amsterdam voor een baan in de mode. Na zes jaar besloot ze dat het tijd was om haar eigen stempel te drukken op de mode-industrie. Ze miste een platform waar ze de beste sustainable producten kon kopen onder één dak, wat uiteindelijk Versegoodstore.com werd. Met een indrukwekkende jaarlijkse groei en twee fysieke winkels in Amsterdam, werd het tijd voor een aantal vragen. 

Kun je in het kort uitleggen wat je doet? 
'Ik ben een ondernemer die persoonlijk gecureerde en ethisch verantwoorde mode en stijl samenbrengt onder Versegoodstore.com. We hebben momenteel twee fysieke winkels in Amsterdam en een online winkel waar uiteenlopende mode en beauty producten samenkomen. De voorwaarde is dat de producten die we verkopen ons beter laten voelen, maar dat we niet inleveren op de manier waarop het wordt gemaakt, of de producten die worden gebruikt. Ons motto is: do good, look good, want dit is echt waar! Hoe meer we bewust zijn van de beslissingen die we nemen als consument, hoe beter we ons voelen.'

'Ons motto is: do good, look good.'

Wat betekent duurzaam ondernemen voor jou?
‘Voor mij is dit een heel belangrijk aspect van wat ik doe en hoe ik het wil doen. Ik ben altijd al erg ambitieus geweest en heb al bij ‘s werelds grootste modemerken gewerkt. Daarnaast ben ik een beetje rebels van aard dus zet ik graag vraagtekens bij dingen. Ik merkte al snel dat een verantwoordelijke ondernemer soms een lastiger pad moet bewandelen - maar dit motiveerde mij juist des te meer om ervoor te gaan. Ik geloof oprecht dat onze aarde en winst hand in hand kunnen gaan. Misschien komt dat ook omdat ik ben opgegroeid in een Indiase familie vol met ondernemers met een sterke spirituele verbinding met de aarde. Ik voel me verantwoordelijk om een duurzaam en divers merk te creëren waarbij ik geen schade wil veroorzaken.'

Waarom is dit voor jou zo belangrijk?
‘Omdat er geen planeet B is. We kunnen ervoor kiezen om de manier waarop we consumeren te negeren en een pleister over het probleem te plakken, of we kunnen beter produceren, elkaar helpen, nieuwe standaarden creëren en niet bang zijn om voor onszelf te denken. De verantwoordelijkheid ligt óók bij onszelf.’  
 

Wanneer merkte je dat een duurzame onderneming impact heeft? 
‘Ik verliet mijn corporate baan in 2014 en opende in 2016 de eerste versie van Versegoodstore.com. Nu ik daarop terugkijk was dat best een ingrijpende beslissing, zeker omdat het me toen nog heel veel moeite kostte om de consument uit te leggen waarom een ‘eerlijk’ product beter was. Mensen hielden zich voornamelijk bezig met het prijsverschil. Nu kan ik echt een mooie mix aan merken aanbieden en beginnen we steeds beter te snappen hoe het werkt. Mensen willen weten waar en hoe producten gemaakt worden en zien een ‘goede’ aankoop niet meer als de uitzondering. We zien dat consumenten proberen te minderen met massaconsumptie en eerder bereid zijn meer te betalen. Mijn personeel draagt door middel van de juiste kennis en storytelling ook ook een steentje bij waardoor onze doelgroep steeds groter wordt.’

"We doen goed onderzoek voordat we in zee gaan met een merk. We willen zeker weten dat ze niet meeliften op de 'sustainable trend', maar ook daadwerkelijk duurzaam zijn."

Wanneer ging er iets fout en hoe heb je dat opgelost?  
‘Er zijn veel opportunistische merken die mee willen liften op de ‘sustainable’ trend, maar die vaak niet zo ethisch verantwoord zijn als ze doen voorkomen. Daarom werk ik alleen nog samen met partijen die écht transparant zijn en maken we een connectie met de directe fabrikant die we kunnen vertrouwen over hoe en waar de materialen vandaan komen. Het kost me echt heel veel extra werk, het onderzoeken, het vertrouwen opbouwen en de extra tijd die in de communicatie zit, maar het is het me meer dan waard.  Uiteindelijk blijven de merken over waar we het gelukkigst van worden.’

Heeft duurzaamheid nog een stoffig imago volgens jou? 
'Ook hier is echt een verschuiving gaande. Waar het eerst ‘geitenwollensokken’, tree huggers en dirty hippies was, heeft nu plaatsgemaakt voor iets sexy’s. Ergens voor staan is sexy, de controle naar je toe trekken ook. Zowel mannen als vrouwen van alle leeftijden willen zichzelf empoweren door wat ze dragen en gebruiken.'

Wat is een tip die je aan jezelf had willen geven aan het begin van het ondernemen? 
‘Timing is superbelangrijk. Ik was in het eerste jaar soms gefrustreerd omdat ik zoveel kansen zag maar niet de budgetten had om het aan te pakken. Het voelde alsof ik niet gehoord werd, maar langzaam ontwaakte de consument. Nu loont al het vooronderzoek dat we hebben gedaan en hebben we baat bij deze nieuwe groep consumenten die met de dag breder wordt. Dat geeft een geweldig gevoel – mensen nemen hun verantwoordelijkheid! Bovendien stuurt het potentiele klanten mijn kant op zonder dat ik nog hoef uit te leggen waarom het zo belangrijk is. Een ander advies dat ik zou geven, is om echt af en toe een paar dagen vrij te nemen en niet meer 24/7 aan de slag zijn. Wat vrije tijd helpt me om mijn concentratie terug te vinden!’
 

Wil je meer weten? Kijk dan op www.versegoodstore.com

Tags

amsterdam
interview
sustainable
duurzaam

Lees ook

Aanbevolen voor jou