People

Kate Phelan over Topshop Unique, trends en seizoensvervaging

Topshop Unique lanceerde afgelopen weekend tijdens Londen Fashion Week de nieuwe ‘runway to retail’-collectie in de Tate Modern Gallery. De collectie ademt British cool: een feestje voor individuele stijl gemixt met nostalgische accenten en de club kid culture.

In de backstage chaos spotten we ex-cover girl Lottie Moss, voor haar showen onder anderen Nederlands schoon Luna Bijl en Vera van Erp de eerste looks op de catwalk: ultra sleek haar, defined cheeks en flaming lips. “Pop on the lips and skin: sweaty-sexy” zijn de instructies voor het make-up team. Het moet jeugdig ogen en een zomerse waas uitstralen.

We spraken de liefdevolle - en niet te vergeten cool, kalm en bedaard onder de hectische omstandigheden - Kate Phelan, de global creative director over de collectie en haar visie voor Topshop Unique dit seizoen. 

Wat was je inspiratie voor deze collectie?

"Engeland heeft een soort grote schatkist aan geweldige stijlen, cultuur, erfgoed en muzikaliteit. Elk seizoen duikt Topshop in deze schatkist. Ik raakte geobsedeerd door het idee van reizen; jongeren die in een tussenjaar de wereld ontdekken en zo de wildste avonturen meemaken.

Zo’n reis heeft wat gevaarlijks, maar is ook heel leuk en spannend. Denk bijvoorbeeld aan ‘The Beach’, een film van Danny Boyle. Vrij zijn, zoeken naar nieuw plezier en grotere avonturen."

Dus er zit een soort rebelsheid in de collectie?

"Zeker! Zo vind je invloeden uit de rave- en trancemuziekscene, het gevoel van mensen die bij elkaar komen voor zo’n geweldige opzwepende rave-ervaring. Dit gecombineerd met onze grote liefde voor vintage en een West-Londen Portobello vibe die nostalgie ademt."

Was deze sfeer ook belangrijk voor de casting van de show?

"Jazeker! De casting draaide om het vinden van meiden die onafhankelijkheid uitstraalden. Het moesten de coolste, individualistische meiden zijn met een eigen stem. Girl power! 

Dat is wat wij, Topshop, zijn; een plek waar je heen gaat om je eigen stijl te creëren, hiermee te durven spelen en te zijn wie je wilt zijn."

 

Hoe combineer je het volgen van ‘trends’ tegenover het laten zien van individualiteit? 

"Het is belangrijk te onthouden dat mode er puur voor plezier is. Maar tegelijkertijd ook ons suit of armour is: hetgeen dat we elke dag nodig hebben. Mode geeft ons de moed om er elke dag op uit te gaan."

50% van de collectie die werd geshowd is nu te koop: het ‘runway to retail’ concept. Hoe zie jij dat verder ontwikkelen?

"Het is erg belangrijk voor een merk als Topshop. Als je op Instagram een catwalk outfit ziet wil je dat meteen kopen. Als je dan zes maanden moet wachten, dan wil je het tegen die tijd al niet meer hebben.

Ik denk deze vorm van directheid, 'nu meteen en onmiddelijk', de realiteit is. En hier moeten we ons in verdiepen en ontwikkelen."

Dus de pre-fall items nu dragen en de zomerse items over twee maanden?

"Precies! De beste manier, denk ik, is dat de helft van de collectie nu verkrijgbaar is en de rest volgt. We laten dus nog een beetje van het oude systeem over. 

Ik ben erg trots op hoe we het hier hebben gedaan, we vervagen en mixen de seizoenen. Door het overvloeien van de modeseizoenen is iedereen vrij om zelf te creëren."

Fotocredits voor coverbeeld Kate Phelan: Andrew Wolffinden

 

Lees ook

Aanbevolen voor jou