#Bosslady: Vivienne Westwood - L'Officiel
People

#Bosslady: Vivienne Westwood

Vivienne Westwood, of beter gezegd: ‘Dame’ Vivienne Westwood, is met haar 76 jaar een wandelend hoofdstuk uit de Britse modehistorie en (bijna) even bekend als The Queen. Al is Westwood een stuk spannender.
Reading time 3 minutes

Wie aan Vivienne Westwood denkt, denkt aan Malcolm McLaren, de Sex Pistols en de punkrevolutie. Wie had er kunnen vermoeden dat deze dochter van een weefster en een schoenmaker die eind jaren vijftig haar volwassen leven begon als keurig getrouwde schooljuf, zou uitgroeien tot misschien wel het meest markante en provocatieve mode-icoon van de andere kant van Het Kanaal – heck, misschien wel van de hele wereld? Het was kunststudent (en latere manager van de Sex Pistols) Malcolm McLaren die de wereld van Vivienne overhoopgooide en de jonge pas gescheiden vrouw introduceerde in de wereld van bondage, bikers en badassness. Maar hij leerde haar ook over creatieve vrijheid en de invloed die kunst kan uitoefenen op de politieke arena. Samen met McLaren sloeg Westwood in 1971 aan het ontwerpen en sinds de opening van haar eerste winkel aan de King’s Road in Londen, SEX, heeft de flamboyante ontwerper vrijwel iedereen gekleed, van de Sex Pistols tot aan glamoureuze supermodellen. Door de jaren heen heeft ze uitzonderlijke collecties gepresenteerd, die telkens veel meer zijn dan slechts een verzameling van looks. Westwoods shows zijn regelrechte performances met een boodschap, terwijl haar creaties artistiek, punk, uitbundig, rebels en even vaak niet-draagbaar zijn dan wel. Haar signatuur? Krijtstreeppakken, slogan-T-shirts en korsetjurken (voor zover er van een signatuur te spreken is, want voorspelbaarheid en vaste patronen zijn niet aan Westwood besteed.)

 

Motherfucker

Al zijn de shows van Westwood nooit een saaie bedoening. Haar meest recente L/Z 2018-show was een heus spektakel met klassieke ballerina’s en acrobaten die over de catwalk zwierden, terwijl Westwood zelf, bij wijze van slotakkoord, het applaus in ontvangst nam, zittend op de schouders van een gespierde man en gekleed in een T-shirt met de opschrift ‘Motherfucker’. Dit laatste als boodschap aan iedereen die bezig is met het verneuken van Moeder Aarde. Om haar antioverconsumptieboodschap kracht bij te zetten verwerkte ze afval – oude frisdrankblikjes, karton en plastic Evian-flesjes – in de netpanty’s van de modellen. Ook de keuze voor een unisekscollectie was een bewuste: door één keer te showen in plaats van twee (een mannen- en een vrouwencollectie) hoeven er minder bronnen te worden aangeboord en blijft de schade aan het milieu beperkt, zo legde de ontwerper desgevraagd uit.

 

Electric

De huidige H/W 2017-18-collectie Ecotricity is wederom een sterk staaltje protestmode. Tijdens de show van de collectie die is vernoemd naar een groen elektriciteitsbedrijf, verschenen de modellen op de catwalk met papieren kroontjes in het haar. ‘Who are our rulers?’ stond er op het eerste kroontje geschreven. Een vraag die ze later zelf beantwoordt: ‘Wij zijn onze eígen rulers! Oké, het is maar een papieren kroon, maar als we er allemaal eentje dragen zijn wij het die over de wereld heersen.’ In de shownotes staat bovendien met grote letters: ‘STOP CLIMATE CHANGE’ te lezen, en daaronder ‘What’s good for the planet is good for the economy. What’s bad for the planet is bad for the economy’. En zo zet ontwerper annex activist Vivienne Westwood haar strijd voor een betere wereld voort, met Vivienne Westwoods bijzondere uitleg van haar H/W 2017-18-collectie. de catwalk als haar eeuwige strijdtoneel.

 

/

Lees ook

Aanbevolen voor jou