People

#Bosslady: Angela Missoni

Al twintig jaar staat Angela Missoni aan het roer van het gelijknamige Italiaanse modehuis, dat in 1953 door haar ouders als een klein breiatelier werd opgezet. Met haar meest recente collectie maakt ze een statement.
Reading time 2 minutes

Hoe hebt u de afgelopen twintig jaar gezorgd dat Missoni zowel trouw kon blijven aan haar oorspronkelijke DNA, als tegelijkertijd relevant bleef?

‘Ik had natuurlijk geluk dat ik een uniek en succesvol concept heb geërfd. Ik kon letterlijk “doorbreien” op wat er al was. Zo heb ik de iconische zigzagelementen behouden, maar deze opnieuw vormgegeven door ze te verbreden, ondersteboven te plaatsen en samen te persen. Ik heb de herinnering kunnen bewaren, maar wel de huidige modegeest toegevoegd.’

 

Waar bent u het meest trots op?

‘Ik ben trots dat ik heb weten te overleven in de zeer veranderlijke, gigantische grote en veeleisende wereld van de mode. Missoni is klein, als je het vergelijkt met de grote bedrijven waarmee wij weten te concurreren. Daarnaast heb ik het merk terug weten te brengen naar haar oorspronkelijke positie met behoud van de luxestandaard waaraan we willen voldoen.’

 

Wat is de grootste verandering geweest sinds 1997?

‘Oh zo veel! Van productie tot communicatie en van de kledingcollecties tot de interieurlijn: ik stond aan de basis van een compleet nieuw tijdperk. Ik startte met campagneconcepten en shoots met topfotografen als Mario Testino, Steven Meisel en Harley Weir. Daarnaast hebben we de bestaande winkels flink onder handen genomen en nieuwe flagshipstores geopend over de hele wereld. Maar ook de lancering van het online verkoopkanaal, de geboorte van nieuwe lijnen en samenwerkingen met bijvoorbeeld Target in de Verenigde Staten. En niet te vergeten de verschillende internationale prijzen en erkenningen die we hebben gekregen.’

 

 

Missoni is een echt familiebedrijf. Hoe zou u de toegevoegde waarde van een familiebedrijf beschrijven?

‘Is het een keuze? Een voorrecht? Een familiebedrijf zorgt onherroepelijk voor meer kennis en vertrouwen, meer dialogen en betrokkenheid. Maar ook voor meer discussies en niet zelden emotionele complicaties of impasses. En het geeft mij de kans om ergens nog eens over na te denken en op terug te komen. Maar laat ik eerlijk zijn: het is de enige kans die ik had en de enige die situatie die ik ken. Ik heb geen ander vergelijkingsmateriaal.’

 

Op naar de volgende twintig jaar dus!

‘Jazeker! We gaan er voor. De toekomst brengt immers dagelijks vreugde... en dilemma’s.’

/

Tags

missoni
modehuis
italiaans

Lees ook

Aanbevolen voor jou