L'Officiel Art

Virtuele beeldkunstenaars

De Nederlandse creatieve postproductie-studio The Ambassadors behoort tot het top op het gebied van digitale film en commercial productie. Inmiddels bestaat de studio- net als L'Officiel NL - 10 jaar en heeft het net een tweede 'huis' geopend in New York.
Reading time 3 minutes

Want 'creatief huis' is hier wel de juiste benaming: onder dit dak bevindt zich namelijk alles wat nodig is om tot een state of the art eindproduct te komen: videobewerking, special effects, 3d animatie, kleuring tot geluids- ontwerp. Voor grote merken als Adidas, Nike en Jaguar. Daarnaast is er het Ambassadors Lab, waar met de laatste technieken op het gebied van virtual reality en robotica geëxperimenteerd wordt. Tijd voor een interview met Hannah Glazebrook, managing director, en Vincent Lammers, creatief directeur en partner. 

The Ambassadors bestaat 10 jaar. Vertel!
'We zijn tien jaar geleden met een groep creatieven met verschillende expertisen bij elkaar gaan zitten. Inspireren en samenwerken was het doel. En dat leidde al gauw tot een situatie waarbij ook anderen werden aangetrokken en de rol van postproductie-bedrijf al snel niet meer alles omvattend werd. Want inmiddels zijn we een creative production studio waarbij we alle disciplines samen laten komen en ook daadwerkelijk een eindproduct kunnen maken. Erg fijn!'

Jullie spreken over een 'creatieve boetiek'. Hoe moet ik dat zien?  
'Wat ons uniek maakt is de combinatie van samenwerkingen en getalenteerde mensen. We hebben inmiddels tachtig talenten voor ons werken. Dat lijkt veel, maar eigenlijk zijn het allemaal redelijk kleine teams, die allemaal hun eigen specialisatie hebben maar bij elk project direct op elkaar kunnen aansluiten. Wij spreken elkaars taal en gevoel voor bewegend beeld. Samenwerking staat bij ons voorop.'

Hoe bedoel je dat?

'Nou je ziet dat bijvoorbeeld designers opeens beter als ze direct gekoppeld worden aan componisten. Er ontstaan nieuwe perspectieven en wij geloven in dat soort 'magische samenwerkingen'. Dat beperkt zich niet alleen intern hoor. Ook van buitenaf kunnen dit reclamebureaus, merken of kunstenaars zijn. We zijn echter geen digitale millenial nerds hoor! Zo hebben we een project met illustrator Piet Paris gedaan. Ik dacht hij komt met een prachtig digitaal portfolio, wat wij zo in kunnen laden, maar nee hij had gewoon een papieren portfolio. Dus zetten we een heel digitaal traject uit. Heel leuk om te doen.'

Jullie worden geprezen om jullie postproducties. Niet alleen nationaal maar ook internationaal. Wat is het geheim?
'We werken voor grote culturele opdrachtgevers zoals het Rijksmuseum of Salone del Mobile. Dat soort installaties en grensverleggende projecten vinden we belangrijk. Oprichter van het Creative Lab Diederik Velo zegt altijd dat het lab niet focust op vandaag, maar op wat over vijf jaar interessant wordt. Zowel in techniek als creatief.' 

We zagen onlangs een mooie commercial van Jaguar en Dua Lipa voorbij komen... 
'Ja, dat was een bijzonder groot project!  Alles moest van scratch af aan opgebouwd worden en dat hebben onder gigantische tijdsdruk gerealiseerd. Esthetiek is voor ons van groot belang. Ook bij dit project. Wij zijn makers en willen mooie dingen maken, zonder de strategie van de klant uit het oog te verliezen. In een notendop: het allerbelangrijkste is de kwaliteit! En als je samenwerkt bereik je dat.' 

Check hier de video van Dua Lipa en Jaguar

Tekst: Maarten Borst 

www.ambassadors.studio

/

Lees ook

Aanbevolen voor jou