L'Officiel Art

Terug naar de toekomst van Lee

De beelden voor de lente/zomer-campagne van Lee Jeans zijn van de hand van streetstyle -fotograaf Jamel Shabazz. Hij was bepalend voor de kunst van de jaren tachtig, waarin hij de geboorte van de hiphopscene vastlegde. Zijn werk en visie was voor het jeansmerk de perfecte inspiratie voor de campagne. En dus kroop Jamel weer achter de lens in zijn geliefde NYC.
Reading time 7 minutes

De straatfotografiebeelden van Jamel Shabazz werden eerder al gebundeld en uitgebracht als het boek Back in the Days. Dit naslagwerk vormde de inspiratie voor de Lee-campagne die de toepasselijke titel Back to Today kreeg. En wie kan het straatbeeld anno nu, dat zeker in New York hevig is beïnvloed door de hiphopscene, beter vastleggen dan Jamel? Geboren en getogen in Brooklyn, begon hij als vijftienjarige al met het fotograferen van zijn leeftijdgenoten. Jamel was geïnspireerd door de fotografen Leonard Freed, James Van Der Zee en Gordon Parks en bewonderde hun documentatie van de Afro-Amerikaanse gemeenschap.

Op de foto rechts: Jamel Shabazz. 

In 1980 besloot hij, als een jonge, betrokken fotograaf met een heldere visie, om de verschillende aspecten van het leven in New York City vast te leggen. Van de jeugdcultuur tot een bredere kijk op sociale rangen en standen. De locatie lag voor de hand: de stad. Jamel had als doel voor ogen om bij te dragen aan het behoud van de wereldgeschiedenis en -cultuur maar dan op lokale schaal. Hoewel, lokaal: New York City is een wereld op zich.

In de iconische hiphopmode van de jaren tachtig, volop aanwezig in het originele werk van Jamel, zie je vaak dezelfde merken terug. B-boys en b-girls gingen gekleed in merken als Adidas, Kangol, Cazal en Lee. De straight leg Rider en Rider jacket van Lee waren instant klassiekers en werden zelfs bezongen door Run-D.M.C., LL Cool J en Grandmaster Flash. Dit hiphopverleden staat bij de collectie van dit seizoen centraal. Logischerwijze werd een blik geworpen op Shabazz’ indrukwekkende archief, met als resultaat dat sommige typische old school-stukken in een hedendaags jasje zijn gestoken. Net als toen werden de foto’s nu ook op de straten van New York geschoten. Jamel trommelde een aantal vrienden en creatievelingen op – typische New Yorkse hiphoppers en sterren van de straat –, die door hem voor de nieuwe campagne werden vereeuwigd. Dankzij hun oprechte liefde voor de jaren tachtig waren deze lokale helden een bron van inspiratie en pasten zij perfect in de shoot. Onder deze local heroes bevonden zich onder anderen het streetstyle-icoon Koolout-K en DJ Lee Rock. Het resultaat van de samenwerking van Jamel en Lee Jeans leverde ook een gelijknamig fotoboek op: Back to Today, is in beperkte oplage verkrijgbaar. Een perfect voorbeeld van old school meets new school en de perfecte gelegenheid voor een aantal vragen.

Waarom denkt u dat de streetwear met die old school vibe nog steeds zo populair is?
‘Dat is mijns inziens te wijten aan de hele stijl en de energie van de fashion game uit de jaren 70 en 80. Vooral New York City was daarin belangrijk: het was dé plek waar hiphop geboren werd en gaf de muziekindustrie over de hele wereld een flinke dosis swag.’

Is er veel verschil tussen het fotograferen van de jongeren van toen en die van nu?
‘Elke generatie heeft haar eigen gezicht, stijl en manieren. De jeugd van de jaren tachtig was een product van die specifieke tijd, vóór de grote crackepidemie. Nadat crack werd geïntroduceerd had die drug een hele grote impact op alles: het gezinsleven, de muziek, stijl en attitude. De kids van nu zijn nazaten van de kinderen en kleinkinderen uit dat roerige decennium. Velen zijn op wat voor manier dan ook geraakt door wat hun ouders hebben moeten doorstaan.’

Afbeelding boven: uniseks avant la lettre in de eighties. 

En qua attitude?
‘Een heel belangrijk aspect van wat de jongeren van toen en nu onderscheidt is technologie. Toen wij opgroeiden waren de cd en de pieper revolutionair technische hoogstandjes. De jeugd van tegenwoordig is de eerste generatie die geboren is in een wereld waar computers en mobiele telefoons onderdeel van het leven zijn, samen met sociale media. Hierdoor hebben zij een breder bereik in zowel het verkrijgen van informatie als het wereldwijd kunnen netwerken met elkaar. Het is bewezen dat dit gegeven zowel positief als negatief is omdat het, ironisch gezien, juist leidt tot een grote mate van isolatie en ontkoppeling. Met al deze elektronische apparaten bij de hand blijven zowel jongeren als ouderen weg van de fysieke interacties die wij wel hadden toen we opgroeiden. Sms’en, whatsappen en e-mailen zijn de belangrijkste communicatievorm geworden maar zijn onpersoonlijk. Dat geeft mij het onbehaaglijke gevoel dat er iets speciaals verloren is gegaan.’

Is er volgens u een gemeenschappelijke noemer in straatstijlen overal ter wereld?
‘Hiphop is hierin de rode draad. De impact van deze stroming is immens. De invloed van de artiesten heeft ervoor gezorgd dat zij wereldwijd trendsetters werden. En de bijbehorende street style in kleding werd zodoende overal populair.’

Denkt u dat de jongeren tegenwoordig ‘opkijken’ naar old school streetwear? En zo ja: waarom spreekt het hen aan?
‘Op basis van commentaren die ik op mijn verschillende sociale media-feeds over old school-mode lees, concludeer ik dat veel jongeren van nu grote bewondering hebben voor de manier waarop de jeugd zich in de jaren tachtig kleedde en waar men voor stond. Deze aantrekkingskracht komt denk ik omdat iedereen zijn eigen individuele stijl had. Tegenwoordig is de basisstijl van bijna elke jongere vrijwel hetzelfde: ze zien er identiek uit. Neem bijvoorbeeld het witte T-shirt of de hoodie. In de VS zie je jongemannen van coast to coast in zo’n outfit lopen.’

 

Afbeelding boven: B-boys in de straten van New York. 

Welke andere stad zou u nog willen fotograferen?
‘Ho Chi Minhstad in Vietnam en Havana op Cuba lijken mij geweldige locaties.’

Met wie werkt u het liefst samen: professionele modellen of mensen van de straat?
‘Ik hou van een combinatie van beide. Professionele modellen hebben meer geduld en discipline, vanwege hun ervaring en de hoge eisen die aan hen worden gesteld. De jongeren die ik op straat tegenkom zijn misschien niet zo bekwaam, maar ik hou van de natuurlijke flava en swag die ze op de set meebrengen omdat ze simpelweg zichzelf zijn.’

Zijn er nog fotografietalenten waar u naar kijkt? ‘Er zijn zó veel ongelooflijk getalenteerde fotografen. Ik ben de meeste van hen tegengekomen dankzij Instagram. Er zijn er echter twee die mij onmiddellijk te binnen schieten: Michael Young (@mgyoungphotography) uit de Bronx in New York. Hij heeft een geweldig oog en is veelzijdig in zijn benadering van fotografie. Ik kan eerlijk zeggen dat hij een van de meest bezielende fotografen is die ik ooit heb ontmoet. Michael is volledig toegewijd zijn aan zijn vak; hij is zowel een geweldige straatfotograaf als modefotograaf. Daarnaast denk ik aan Laylah Amatullah Barrayn (@laylahb), een auteur en documentairefotograaf, eveneens uit New York, uit Brooklyn. Door haar persoonlijke werk en ook door de inzichtelijke tentoonstellingen die zij de afgelopen jaren heeft gecureerd heeft ze naam gemaakt in de wereld van documentairefotografie.’

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou