Kunst

Sugar baby, een mierzoete tentoonstelling

Sticky Business - de verleiding van suiker in de kunst. Dat klinkt als een mond vol. Met een zoete smaak. Deze expositie zoemt in op de smaakmaker die momenteel flink wat te verduren heeft.
Reading time 2 minutes

Suiker: voor de één een feest (want snoep, taart, ijs!), voor de ander het witte gif. Hoe dan ook: de smaakmaker roept heel wat emoties op. Het Stedelijk Museum te Schiedam strikte de Nederlandse fooddesigner Marije Vogelzang als conservator, die zo'n twintig andere kunstenaars uitnodigde om hun werk samen tentoon te stellen. 

Marije Vogelzang is naast één van de meest succesvolle designers die gespecialiseerd is in eten ook hoofd van de afdeling Man and Food aan de Design Academy Eindhoven. Met een zwerm suikerpistooltjes is haar eigen werk ook op de tentoonstelling te zien. Daarnaast selecteerde ze ook werk van onder andere kunstenaars L.A. Raeven, designduo Lernert & Sander en de Italiaanse fotograaf Dan Bannino. Die laatste maakte furore met barokke fotografie, waarin hij oude meesters combineert het poppy invloeden. 

Vogelzang: 'De tegenstellingen van suiker intrigeren mij. Als je een lijn trekt tussen twee extremen, komt daar spanning op te staan. Alsof je een toffee uit elkaar trekt. Voor deze tentoonstelling heb ik kunstwerken met die spanning bij elkaar gebracht. Kunstwerken die de verwoestende effecten van suiker laten zien, maar ook de weldaad, de schoonheid, de zoete herinneringen, tradities en rituelen.' 

Sticky Business is tot en met 18 februari 2018 in het Stedelijk Museum Schiedam. 

Tekst: Tanne Gielen

Beeld: Dan Bannino

www.stedelijkmuseumschiedam.nl

Sticky Business

Lees ook

Aanbevolen voor jou