L'Officiel Art

Sobere architectuur, rijke tentoonstelling

Architectuurliefhebbers kennen hem zeker: Hans van der Laan. De man die al vroeg in zijn leven besloot om als een Benedictijner monnik zijn leven te lijden. Hoewel hij zijn studie niet afmaakte, bleef hij naast zijn religieuze leven altijd met architectuur bezig. 
Reading time 1 minutes

Minimalistisch, sober, maar tegelijkertijd rijk in zijn gedachten: het werk van Dom Van der Laan (1904-1991) maakt een serene, maar grootse indruk. Toch zijn maar weinig ontwerpen daadwerkelijk uitgevoerd. Twee kloosters, een abdijkerk en zijn beroemde Huis Naalden in het Brabantse Best. Voor Jos Naalden, de opdrachtgever van dit huis, ontwierp Van der Laan eerder ook al enkele meubels. Een selectie van deze houten meubels is in de expositie in museum Boijmans van Beuningen te zien. 

Van der Laan heeft zich als ontwerper op wiskundige wijze verdiept in vormen, proporties en de wijze waarop mensen de ruimte beleven. Zowel zijn gebouwen als de meubelen zijn gebaseerd op een door Van der Laan ontwikkelde maatverhouding: ‘het plastische getal’, waarbij de menselijke ervaring in de ruimte het uitgangspunt is en de architectuur een ondergeschikte rol aanneemt. Met name zijn 'gulden snede theorie' wordt in de architectuur gezien als bijzonder en inspirerend. 

'Eenvoud en spiritualiteit' is t/m 28 januari 2018 te zien in museum Boijmans van Beuningen te Rotterdam. 

Tekst: Tanne Gielen

www.boijmans.nl

Tags

minimalisme
rotterdam
museum
architectuur
boijmansvanbeuningen
vanderlaan

Lees ook

Aanbevolen voor jou