L'Officiel Art

IDFA - de beste documentaires geselecteerd

Van 14 t/m 25 november vindt het grootste documentairefestival ter wereld plaats in Amsterdam: kortweg IDFA. Om door de bomen het bos te zien, hebben wij alvast een kleine selectie voor je gemaakt.
Reading time 3 minutes

Ja dat is nodig, want het festival toont tijdens deze 31ste editie honderden documentaires. Op diverse locaties in de stad. Van modefilms tot politieke pamfletten. Openingsfilm is Kabul, City in the Wind van het jonge talent Aboozar Amini, die een ontnuchterend en intiem relaas over het dagelijks leven in de Afghaanse hoofdstad maakte. Dat de organisatie inclusiviteit als belangrijke topic heeft, zie je terug in de geografische en culturele vertegenwoordiging van het festival. Ruim veertig procent van de filmmakers is vrouw en 71 verschillende nationaliteiten zijn vertegenwoordigd.  Hieronder onze favorieten:

Celebration (Olivier Meyrou, 2018)

Yves Saint Laurent was de laatste van de grote Parijse couturiers. Deze film geeft een fascinerende en openhartige kijk achter de schermen van het modebedrijf dat zijn naam draagt. 

The Ambassador’s Wife (Theresa Traore Dahlberg, 2018)
De vrouw van de Franse ambassadeur in Ouagadougou, Burkina Faso, verveelt zich. Ze speelt af en toe een potje tennis of trekt een baantje in haar privé-zwembad. Ooit droomde ze ervan om een beroemd operazangeres te worden, nu oefent ze haar zangpartijen in de wetenschap dat ze nooit voor een groot publiek zal staan. 

Sylvana, Demon or Diva (Ingeborg Jansen, 2018)

Ooit presenteerde ze lichtvoetige muziekprogramma's, inmiddels is Sylvana Simons boegbeeld van haar eigen politieke partij. Als vrouw van Surinaamse afkomst weet ze hoe het voelt om als minderheid te worden behandeld. In haar strijd voor een wereld waarin iedereen gelijke kansen en rechten heeft, neemt ze geen blad voor de mond. Het leidt tot extreme reacties, waarbij tegenstanders lugubere filmpjes vol doodsbedreigingen online plaatsen. Je volgt haar in de laatste drie maanden voor de gemeentelijke verkiezingen.

All Inclusive (Corina Schwingruber Ilić, 2018)

Lichtvoetige korte film over het verblijf op een cruiseschip. Een microkosmos in een zeer beperkte ruimte, waar tegenstellingen als rijkdom en armoe, massa en eenzaamheid, cultuur en commercie duidelijk worden. Absurde beelden worden gepresenteerd zonder commentaar, maar dragen wel degelijk een oordeel in zich: mensen zijn vreemde wezens. 

Westwood: Punk, Icon, Activist (Lorna Tucker, 2018) 

Mooi portret van modeontwerpster en activist Vivienne Westwood. Die, bijna tachtig, immer flamboyant, briljant en onverminderd eigenzinnig aan het roer van haar eigen modehuis staat. 

Three Identical Strangers (Tim Wardle, 2018)
Drielingbroers Bobby, Eddy en David zijn vlak na de geboorte van elkaar gescheiden en brachten hun jeugd door in verschillende adoptiegezinnen, totaal onwetend van elkaars bestaan. Het herenigde drietal stort zich onvervaard in een warm bad van publieke aandacht. Overal is men even verbaasd over hoe nature toch dominanter blijkt dan nurture.  Hun identieke genetische pakket blijkt echter een onvermoede schaduwzijde te hebben, waarmee hun verhaal transformeert van een romantisch sprookje in een duister complot.   

Tekst: Tanne Gielen

www.idfa.nl

Tags

amsterdam
kunst
film-festival

Lees ook

Aanbevolen voor jou