Kunst

Keramiek is cool - interview met kunstenaar Olivier van Herpt

by Tanne Gielen
10.10.2017
Hij ontwikkelde tijdens zijn studie aan de Design Academy een 3D-printer die bijzondere objecten van klei kan printen. Een totaal nieuwe manier van werken met keramiek, waardoor Olivier van Herpt wereldwijd direct hoge ogen gooide. Wij spraken de jonge, ambitieuze ontwerper in zijn studio in Eindhoven.

Jouw ontwerpen ontstaan van uit techniek. Je lijkt wel een uitvinder.

‘Haha, ja ik ben wel een techneut. Ik maak mijn eigen gereedschap. Daar begint het doorgaans mee, om zo nieuwe dingen te maken die voorheen niet mogelijk waren. Niet alleen voor mijzelf overigens. Ik wil juist kijken wat andere designers uit mijn machine weten te krijgen. Daarom werk ik ook graag samen. Zoals bijvoorbeeld met ontwerper Tijmen Smeulders voor het blad Wallpaper. Ik werk vanuit de techniek en hij vanuit de vorm.’

Normaal zijn machines afgesloten, jouw printer is vrij open. Waarom is dat?

‘Dat klopt. Normaal zit er een kast omheen voor de veiligheid. Maar ik heb juist gezorgd dat mijn printer open is, omdat ik zo tijdens het proces interactie kan hebben met het model dat ik print. Ik kan ingrijpen. En dat is noodzakelijk bij sommige ontwerpen. De machine had het in zijn eentje niet gekund en ik alleen ook niet. Maar wij samen wel. Die wisselwerking tussen mens en machine vind ik heel interessant.’

Bewerk je daarom je objecten ook niet als ze geprint zijn?

‘Ik bewerk 90 procent niet. De complexiteit van de vormen die uit de printer komen behoeven geen bewerking meer. Ik vind het natuurlijke materiaal het mooist. Juist het contrast tussen de verfijnde structuur uit de computer en de natuurlijke kleuren en eigenschappen van klei wil ik behouden.’

Je werk werd meteen na je afstuderen in 2015 heel breed opgepakt: aangekocht door musea als Centre Pompidou en Het Stedelijk. Dat lijkt me vleiend.

‘Ja, absoluut. Ik werd direct benaderd voor heel veel kunst- en designtentoonstellingen. En ik heb regelmatig privéklanten die een object willen kopen. Er komt zo weer iemand langs!’ En dan word je ineens door COS, het Zweedse modelabel, benaderd. ‘Ik kreeg een mailtje of ik wilde samenwerken. Hun nieuwe collectie was beïnvloed door mijn werk. En daarna draaiden zij het om en vroegen ze me een serie objecten te maken die geïnspireerd was op hun ontwerpen. Ik heb geprobeerd textiel te vangen in mijn keramiek qua structuur en vorm. Alsof er een stuk stof over het ontwerp heengevallen is.’

Wat zijn je toekomstplannen?

‘Ik ben nu bezig de 3D-printers verder te ontwikkelen samen met een producent. Ik zou het liefst een machine ontwikkelen die grotere objecten kan creëren. Nu kan ik maximaal een meter hoog printen, maar ik zou graag groter werken. Architectonische werken maken waar je echt binnenin kunt.’

Tekst: Tanne Gielen 

www.oliviervanherpt.com

Deel artikel

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou