Who run the world? Girls!
Juwelen

Who run the world? Girls!

Audemars Piguet puur een mannenmerk? Absoluut niet. Weliswaar wordt de haute-horlogeriewereld gedomineerd door mannen, maar de ‘product director’ van ‘AP’ is een vrouw.
Reading time 4 minutes

Meer vrouwen dan ooit zijn in de horloge-industrie werkzaam. Het aantal verkochte mannenhorloges bij Audemars Piguet ligt weliswaar nog steeds veel hoger dan de vrouwenmodellen, maar de afgelopen jaren steeg het aantal verkochte damesexemplaren beduidend. Dat is niet zo vreemd als je bedenkt dat vrouwen een zeer belangrijke rol spelen bij het Zwitserse merk. Een keur aan powervrouwen heeft bijgedragen aan het succes van AP. Zo was Jacqueline Dimier van 1975 tot 1999 hoofd productontwerp. Haar eerste project was het creëren van een Royal Oak voor vrouwen.

Meer recent werd met de Italiaanse sieradenontwerper Carolina Bucci samengewerkt voor de Royal Oak Frosted Gold-collectie. Hieruit kwam zelfs een mannenlijn voort. Sinds 2016 is de 35-jarige Chadi Nouri product director voor Audemars Piguet. De beeldschone dochter van een Iraanse vader en een Zwitsers-Italiaanse moeder werd in Zwitserland geboren en studeerde overal ter wereld. Ze werkte voor diverse haute-joailleriemerken voordat ze twee jaar geleden in Le Brassus aan de slag ging en zich in rap tempo opwerkte tot haar huidige functie. L’OFFICIEL vloog naar Le Brassus in Zwitserland voor een kennismaking met Chadi Nouri.

Chadi Nouri

Kunt u zich uw eerste horloge herinneren?
‘Als sinds ik erg klein was droeg ik horloges. Dat krijg je als je in Zwitserland geboren wordt en opgroeit! Mijn eerste horloge was een Flik Flak. Dat had ik al toen ik drie was.’

 

Wat trok u aan in de wereld van de haute horlogerie? Wat maakt deze interessant?
‘Nou, ik zou zeggen de tijdloosheid, het prestige, de edginess, de jaren research and development die eraan te pas komen. Het is een combinatie van factoren. Ik kan mij ook goed vinden in Audemars Piguet’s kernwoorden: hedendaags, stoutmoedig en tijdloos.’

Wat maakt naar uw mening de AP-dameshorloges zo bijzonder?
‘Ze zijn bijzonder omdat zij de levensstijl van moderne vrouwen in één product samenvatten. Je kunt je Royal Oak of Millenary net zo goed overdag naar kantoor of ’s avonds naar een diner of feestje dragen.’

/

Hoe moeilijk is het om telkens kwalitatief hoogstaande horloges te ontwerpen die tegelijk ook bijzonder en elegant zijn en blijven boeien?
‘Alles valt of staat met de verhoudingen. We hebben bijzondere horloges in iconische collecties die al lang bestaan. Onze taak is om ervoor te zorgen dat wij, als we ze vernieuwen, trouw blijven aan de bestaande versies. Tegelijk blijven we natuurlijk de grenzen van creativiteit opzoeken. En dat is best een uitdaging.’

Heeft u stijltips voor het dragen van een horloge bij verschillende outfits?
‘Nou, weet je wat ik zo leuk vind aan onze Royal Oak- of onze Millenary? Je kunt deze perfect dragen bij een jeans met witte tanktop en hoge hakken, maar net zo goed bij een chique avondjurk. Ik vond onze horloges al iconen op zich, dus in principe past elke outfit daar bij.’

"Het idee dat vrouwen mannen nodig hebben om een horloge te kopen is achterhaald"

Denkt u dat vrouwen ook steeds meer geïnteresseerd zijn in de technische kenmerken van horloges?
‘Ja, dat denk ik wel. Het idee dat je soms nog weleens hoort dat vrouwen mannen nodig hebben om een horloge te kopen is echt achterhaald. Ze kiezen en kopen veel meer dan voorheen hun eigen horloges. Deze trend is overigens niet alleen in de horlogewereld zichtbaar. Ik vind dat het onze taak is om hen te informeren wat we doen, hoe we iets maken en waarom een bepaalde feature, complicatie of specifiek uiterlijk kenmerk zo bijzonder is bij onze horloges. Er zit zoveel hard werk en passie in! We móeten er dan ook op een passionele manier over praten, en vrouwen snappen dat.’

Wat zijn uw dromen en verwachtingen voor de toekomst van Audemars Piguet?
Ik hoop vooral dat onze klanten blijven dromen van onze horloges. Een van onze grootste uitdagingen is om creatief te blijven en tegelijkertijd onze iconische stukken, zoals de Royal Oak, opnieuw uit te vinden. Zoals we onlangs deden met het Royal Oak Frosted Gold, waarvan het “hameren” in het goud geïnspireerd is op de vorst: de ijslaagjes die je in de wintermaanden in Le Brassus tegenkomt. Verder zijn we bezig met een speciale Royal Oak Concept Flying Tourbillon voor vrouwen. Ik denk dus dat we onze fans en klanten continu zullen blijven verbazen!’

Shop

royal oak calendar.pngmillenary frosted gold.pngroyal oak frosted gold.pngmillenary 4101.pngselfwinding.png

Lees ook

Aanbevolen voor jou