Juwelen

Master in de letteren

De tijd dat we enkel pronkten met logo’s van grote couture- en juwelenhuizen om de hals of aan de oren of vingers is voorbij. Voortaan dragen we onze éigen initialen, in goud, of met een steen die je verwisselt, afhankelijk van je stemming – precies waar jij zin in hebt. Power to you, babe.
Reading time 5 minutes

Niet zo lang geleden toonde Beyoncé een nieuwe ring op Instagram, of beter gezegd drie nieuwe ringen, alle om één vinger geschoven en versierd met de letters B, R en S in diamant. Het zijn de eerste letters van de voornamen van haar drie kinderen, Blue Ivy en de tweeling Rumi en Sir. Maar Beyoncé is niet de enige celebrity die sieraden draagt met initialen erop: actrice Blake Lively draagt een ring met daarop ‘Mrs. R’, als knipoog naar manlief Ryan Reynolds, terwijl Kim Kardashian is gespot met oorbellen waarop de letters KW prijken, inderdaad, een verwijzing naar echtgenoot Kanye. Miley Cyrus houdt het echter dichter bij zichzelf: om haar hals bungelt een gotische M.

Eén ding is duidelijk: werden we tot voor kort nog overspoeld met sieraden waarop hele woorden te lezen waren zoals ‘love’ en ‘hope’, tegenwoordig dragen we juwelen met losse letters. Zo presenteerde Chloé onlangs de Alphabet-ringen, introduceerde Fendi de met bont versierde ABClick-hangers, lanceerde Delfina Delletrez de ABC-mono-oorbellen, kwam & other Stories met geletterde bedeltjes en is de Alphabet LV & Me-sieradencollectie van Louis Vuitton een regelrechte hit. 

Messing hanger 'Alphabet LV & Me', LOUIS VUITTON, €325.

Kortom, van luxejuwelenhuis tot mainstream modelabel, de ‘sieraden-met-initialentrend’ is booming. Maar, juwelen met letters zijn niet alleen van deze tijd. De in de zestiende eeuw levende Anne Boleyn, vrouw van de Engelse koning Hendrik VIII, was een trendsetter avant la lettre, want er is een schilderij bekend waarop zij een parelsnoer draagt waaraan een gouden B bungelt. Waren dergelijke juwelen in die tijd uitsluitend weggelegd voor edelen, anno nu zijn sieraden met initialen een ‘elastisch’ product, oft ewel: ze staan op de verlanglijst van heel uiteenlopende doelgroepen, jong en oud, klassiek en trendy. Heel vreemd is dat niet, het aanbod van ‘geletterde’ juwelen is immers gevarieerd, van door hiphop geïnspireerde opvallende showpieces tot geraffineerde, ingetogen exemplaren.

LUXUEUZA DIY

Al sinds een aantal seizoenen draait het in de modewereld om het fenomeen ‘personaliseren’ en nu bezwijkt ook de joaillerie voor deze trend. ‘Het is al enige tijd gewoon om je tas of portemonnee te laten bedrukken met stempels van je initialen. Nu is deze trend ook overgewaaid naar sieraden,’ bevestigt Carole Falewee, juweleninkoper voor het Franse luxe warenhuis Le Bon Marché. ‘Juwelen zijn intiemer dan kleding’, vindt ontwerper Lise Vanrycke, bekend van haar roségouden letters aan een fi jne diamanten ketting. ‘Men heeft tegenwoordig een sterke behoeft e om te personaliseren, om iets unieks te bezitten. Door je initialen als sieraad te dragen wordt het sieraad nóg intiemer, een echt onderdeel van jou.’

Mesing Bedel (voor aan sleutelhanger of tas) ‘Alphabet’, CHLOÉ, €30.

Wie dit fenomeen als een van de eersten had begrepen is Debora Huisman-Leeser, die tien jaar geleden haar succesvolle sieradenlijn Choices by DL lanceerde. Zij gaat namelijk nog een stapje verder in het personaliseren: haar designconcept maakt het mogelijk om gemakkelijk de edelstenen te verwisselen in de creaties, afh ankelijk van je stemming. Hoe persoonlijk kun je het hebben?

Dus exit LV of CD, de initialen van de luxemodehuizen zoals we die tot voor kort als sieraad droegen. Voortaan dragen we onze eigen initialen, maar wel in het lettertype van diezelfde modehuizen. ‘Klanten zoeken naar producten die tegelijkertijd branded en gepersonaliseerd zijn. Het is dus belangrijk dat het merk achter het product herkenbaar blijft , terwijl het product zelf uniek is’, legt Carole Falewee uit. ‘Zo creëer je als het ware je eigen logo: je toont jouw eigen initialen alsof je zelf een brand bent.’ Volgens Th omas Zylberman, juwelenspecialist van trendbureau Carlin, gaat het om een luxueuze vorm van ‘Do It Yourself’, een geraffi neerde en elegante manier om te personaliseren. Hij voegt toe dat je zelfs kunt mixen en matchen door letters van verschillende merken te combineren. Zo creëer je een leuk en origineel eff ect want sommige brands presenteren ‘robuuste’ letters met een blingbling-look, terwijl andere ontwerpers zoals Vanrycke en Delfi na Delletrez juist prat gaan op een meer verfi jnd, ingetogen lettertype.

STREET CRED

Th omas Zylberman stelt dat de huidige initialensieradenhype voortkomt uit het feit dat juwelenhuizen tegenwoordig de aandacht van millennials proberen te vangen. Dé manier om hierin te slagen is door te winnen aan street credibility. En laten sieraden met initialen daar nou geknipt voor zijn: deze zijn namelijk oorspronkelijk geïnspireerd door de rap/hiphopscene en kunnen worden gezien als de juwelenversie van streetwear. Een ander interessant aspect van de lettersieraden is dat een aantal ervan een no gender-aspect heeft , zoals bij Louis Vuitton en Chloé; deze huizen hanteren een androgyne typografie. 

Roségouden armband 'Fly Me To The Moon', met verwisselbare edelstenen naar keuze, CHOICES BY DL, €7900.

Tot slot signaleert Zylberman dat de juwelen met initialen bijoux initiations zijn, de eerste ‘officiële’ juwelen voor jongeren die de overstap maken van pretsieraden naar het echte werk. ‘De initialenjuwelen zijn een manier om deze overstap te dedramatiseren’, aldus de specialist. Carole Falewee voegt toe dat letterjuwelen hoog op de verlanglijst staan van zowel modeliefh ebbers als vrouwen die simpelweg de initialen van hun pasgeboren kind willen dragen of een geschikt doop- of verjaardagscadeau zoeken.

Shop

c.jpga.jpg4.jpg3.jpg6.jpg
2.jpg
1.jpgb.jpeg

Lees ook

Aanbevolen voor jou