Hommes

Wassinks wereldreis

by Tanne Gielen
26.08.2017
Sander Wassink (1984) studeerde aan de Design Academy in Eindhoven en begon direct na zijn afstuderen aan een eigen ontwerpstudio.

Zijn studio in Eindhoven hangt vol met post-its. Ze zijn geplakt op de aanwezige spullen met daarop de Italiaanse benaming en de Nederlandse vertaling. Tafel is tavolo. ‘Zo proberen mijn Italiaanse vriendin en ik elkaars taal te leren’, aldus Wassink. Ondertussen verontschuldigt hij zich voor de rotzooi. Terwijl ieder ander daaruit juist zou concluderen dat hier keihard gewerkt wordt. 

 

Het idee van collectiviteit komt niet alleen tot uiting in de opbouw van zijn studio, maar is ook een belangrijk thema in Wassinks werk. Zijn kritische houding tegenover massaproductie, uitputting van grondstoffen, merkcultuur en hoe je je daar als ontwerper mee verhoudt, vormt de leidraad in zijn uitingen. Hij balanceert daarbij tussen de rol van beeldend kunstenaar en designer. Activist/beeldend kunstenaar Ai Wei Wei noemt hij als een van zijn voorbeelden. ‘Hij gebruikt de kunstwereld om zijn activisme te activeren. Dat spreekt me aan’, vertelt hij. Is zijn Chinese collega zeer expliciet in het delen van zijn mening in zijn werk, Wassink doet het wat subtieler. Hij wil vooral mensen laten nadenken. Gloednieuwe ontwerpen de markt opslingeren zegt hem niets. Iets toevoegen aan bestaande producten wel. ‘Het is vaak een persoonlijk onderzoek en naar hoe de wereld in elkaar steekt’, verklaart hij. ‘Ik wil geen oordeel geven, maar inzichtelijk maken hoe dingen werken. Eerlijkheid.’

 

"Onze producten reizen de hele wereld over. Eigenlijk zijn we een reisbureau van goederen."

Containerbegrip

Het nieuwste project van Wassink is The Travel Agency, dat hij samen met een andere designer, Luuk van den Broek, heeft bedacht. Enthousiast: ‘Vandaag zijn we naar de Kamer van Koophandel gestapt en hebben we The Travel Agency opgericht. Die naam mogen we officieel niet gebruiken, omdat we geen reisbureau zijn. Het zou misleidend zijn. Maar we hebben het toch gedaan. Het idee is immers dat negentig procent van wat wij produceren in een container heeft gezeten. Onze producten reizen dus. Wij zijn eigenlijk een reisbureau van goederen.’

Een van de eerste ontwerpen dat door het label is opgenomen is een stoeltje dat al geproduceerd is in China. Wassink: ‘Het stoeltje wordt verkocht in Marokko. Daar laten wij het veranderen en importeren het vervolgens naar Nederland. In elk stadium wordt er dus wat toegevoegd. Wij laten zien welke route een product heeft afgelegd.’

Wassink heeft geen haast om direct tientallen producten toe te voegen aan de collectie. ‘Het moet organisch gaan. Net zoals er aan het bestaande stoeltje wat nieuws toegevoegd wordt.’

 

 

www.sanderwassink.nl

Deel artikel

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou