Hommes

Voorbeeldig broertje: de Mercedes CLS

De allereerste Mercedes CLS legde qua design de basis voor een totaal nieuw segment, ingeklemd tussen de E- en S-Klasse, om al snel uit te groeien tot een designicoon. Het nieuwe model heeft dezelfde kenmerkende Mercedes-lijnen, maar er is ook goed naar zijn oudere broer gekeken.
Reading time 3 minutes

Mercedes’ CLS is wat geschiedenis betreft nog wel een jonkie, want pas in 2003 maakte dit model zijn opwachting. De Duitsers creëerden bijkans een nieuw autosegment, door als eerste een vierdeurscoupé te presenteren. Voor het eerst werden de elegantie en dynamiek van een coupé gecombineerd met de luxe en het comfort en gebruiksgemak van een limousine. Het bleek een succesformule die tot vandaag de dag standhoudt, nu voor de inmiddels derde generatie CLS. Het nieuwe model beschikt over de kenmerkende taillelijn en lage ruitlijn en omdat een aantal scherpe randen en lijnen aanzienlijk is gereduceerd, komt de auto ook wat zachter en ronder over. 

RONDINGEN

Deze nieuwe vormtaal is te herkennen aan de gewelfde oppervlakken en het gereduceerde aantal lijnen. Hier valt een aantal zaken op: zo is de grille aan de onderzijde open en helt de voorzijde meer voorover in een bollende vorm, waardoor deze minder ‘plat’ oogt dan de voorlopers en doet denken aan een sharknose. Doordat de motorkap volledig geïntegreerd is, lijkt deze langer. De manier waarop de daklijn overloopt in de achterkant zorgt ook voor een wat voluptueuzere, minder hoekige bilpartij. De nieuwe CLS heeft veel gemeen met Mercedes’ vlaggenschip, de S-Klasse. Zo is de nieuwste generatie rijassistentiesystemen voorhanden, waarbij je als bestuurder allerlei handige hulpjes tot je beschikking hebt.

Dankzij de Mercedes me connect-service kunnen bestuurders tal van kantoortaken verrichten en belangrijke informatie oproepen in de auto, zoals agenda’s en locaties synchroniseren. Ook een conference-call via agenda-invoer is mogelijk. Het luxueuze interieur van de CLS Coupé kenmerkt zich door strakke lijnen. Over de volledige breedte strekt zich het sportief ogende dashboard uit en de golvende, gekleurde belijning loopt van het dashboard tot aan de achterportieren, waardoor het interieur ruimer lijkt. Erg cool: zelfs de luchtuitstroomopeningen, die qua vorm aan de straalmotoren van vliegtuigen doen denken, zijn voorzien van sfeerverlichting.

POWER

Alle CLS-modellen zijn uitgerust met nieuwe krachtbronnen. In eerste instantie gaat het om zescilinderlijnmotoren in benzine- en dieseluitvoering. Typisch voor de vierdeurscoupé is ook het brede aanbod 4MATIC-modellen. Het vermogen van de dieselmotor loopt uiteen van 210 kW/286 pk tot 250 kW/340 pk. De krachtigste motor is de nieuwe, consequent geëlektrificeerde zescilinderlijnmotor met EQ Boost. Dat levert een vermogen van 270 kW/367 pk en een koppel van 500 Nm op. De EQ Boost kan kortstondig voor 250 Nm extra koppel en 16 kW/22 pk extra vermogen zorgen.

Kortom, van een tussenmodel kunnen we dus niet echt spreken. De nieuwe CLS kun je op papier uiteraard geen vlaggenschip noemen, maar qua look and feel komt deze er verdacht dichtbij.

WWW.MERCEDES-BENZ.NL

Lees ook

Aanbevolen voor jou