Hommes

René Lacoste: de krokodil

by Orquídea Alburquerque
06.11.2017
Wie geconfronteerd wordt met een obstakel, moet zichzelf herpakken en zich daarna inspannen om een oplossing te vinden.... Die filosofie zorgde ervoor dat René Lacoste sport- en modegeschiedenis schreef.

Het Silence, s’il vous plaît, schalt uit de speakers op Court Suzanne Lenglen, het tweede stadion van het Roland Garros-complex. De umpire vraagt om totale stilte opdat de game tussen de Spaanse toptennisser Rafael Nadal en de Fransman Benoît Paire, verder kan gaan. Laatstgenoemde draagt het T-shirt met ’s werelds meest beroemde krokodil: die van modehuis Lacoste. De oprichter René Lacoste stond als tennisser bekend om het onder druk zetten van zijn tegenstanders en hen met zijn vastberadenheid en nauwkeurigheid in elke wedstrijd aan te pakken. 

In de spannende tweede set bevecht Paire zijn Spaanse opponent met dezelfde onvoorspelbare bewegingen. Aan de andere kant van het terrein, op het centre court Philippe-Chatrier, vecht een andere krokodil om in het toernooi te kunnen blijven. Het is de Servische topper en voormalig nummer één van de wereld, Novak Djoković, die onlangs werd benoemd tot ambassadeur van het merk. Zijn aanstelling is een van de belangrijkste bijzonderheden van de afgelopen jaren: de laatste ambassadeur die een soortgelijke populariteit genoot was de Amerikaan Andy Roddick. Dus Nole, zoals zijn fans Djoković noemen, is het gesprek van de dag. Alles aan hem, van het tennis tot de zeventigste verjaardag van het Filmfestival van Cannes boeit de Fransen. Het is voor Lacoste gebruikelijk om een gezicht voor een campagne te vinden dat de erfenis van een legende als René Lacoste kan dragen. En ondanks het feit dat ze in verschillende tijden leefden, hebben beiden veel gemeen...

Lacoste was een perfectionist van nature en bestudeerde zijn tegenstanders tot in detail. Zijn beweeglijkheid op de tennisbaan leverde hem de bijnaam Le Crocodile op, een dier dat hij zodoende op zijn tenue liet borduren. Lacostes filosofie dat je, voordat een probleem zich al aandient, de situatie geanalyseerd moet hebben en moeite moet doen om een oplossing te vinden, leidde tot de geboorte van de krokodil. Tot zijn dood op 92-jarige leeftijd spitste hij zich toe op het verbeteren van de tenniswereld, een hobby die al vanaf vijftienjarige leeftijd zijn passie werd.

Zoals Gabrielle ‘Coco’ Chanel vrouwen van korsetten bevrijdde en hen een meer casual dameskleding aanmat, deed René iets soortgelijks. Hij werd gek van de shirts met lange mouwen waarin de heren speelden en zocht naar een alternatief: een lichtgewicht, ademend, piquékatoenen T-shirt. Al snel begonnen hij en zijn tennisvrienden dit te dragen. In 1933 besloten zij, na hun sportieve carrière, een sportmerk te creëren.

Vandaag de dag wordt er elke twee seconden een Lacoste-kledingstuk verkocht: Lacoste is van sportmerk tot modehuis geëvolueerd met shows op modeweken en stukken ontworpen door creatieve talenten zoals Christophe Lemaire of Felipe Oliveira Baptista. Vanwaar dit succes? Grotendeels doordat de nieuwe generaties van de familie Lacoste de ideologie van René nooit zijn vergeten: constant innoveren en volhardend zijn. Of dat nu de discipline is om altijd te trainen, zelfs op een schip op weg naar de Verenigde Staten, het imiteren van de techniek van vriendin Suzanne Lenglen om het eigen spel te perfectioneren, het beste team van tennisspelers bij elkaar te krijgen, een tennisballenkanon uit te vinden of traditionele sportkleding onder handen te nemen met een emblematische polo: de geschiedenis van René Lacoste begon als een avontuur dat een lifestyle werd. Iets wat beschouwd wordt als een nationale schat. Een schat die al bijna 85 jaar aantoont dat het leven een prachtig spel is.

Tekst: Orquidea Alburquerque


www.lacoste.com

Deel artikel

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou