Hommes

Pierpaolo Piccioli: de maestro ondervraagd.

by Baptiste Piegay
29.10.2017
Zijn persoonlijkheid, gevoed door punk, romantiek en liefde voor Rome, gaven een nieuwe impuls aan een spannende en spontane collectie, nu verkrijgbaar bij de Bijenkorf. Een gesprek met de maestro.

Juli 2016: voor het eerst in bijna negen jaar stond Pierpaolo Piccioli (1968, Nettuno) er als creatief directeur van Valentino alleen voor. Voorheen trok hij samen met zijn creatieve partner in crime Maria Grazia Chiuri de kar bij het Italiaanse modehuis, maar nu doet hij het solo.

Heeft u altijd in de mode willen werken?
‘Ik was altijd al verliefd op mode maar wilde liever filmmaker worden. Natuurlijk, het is nog niet te laat! Maar ik houd van mijn huidige job.’

Welke ontwerpers bewondert u?
‘Ik heb altijd een zwak gehad voor de geschiedenis van mode en hield van het werk van Yves Saint Laurent. Hij had de intelligentie om de tijdgeest te volgen en gaf zodoende zijn eigen tijd vorm. Met pakken en zelfs prêt-à-porter ontketende hij een revolutie. Ook was ik gecharmeerd van Cristóbal Balenciaga en Coco Chanel, die het hele kledingconcept voor vrouwen veranderden. Ik keek op tegen desig- ners die met de regels breken en hou daar nog steeds van. Zij vertegenwoordigen wat ik zou willen zijn: niet alleen een kledingontwerper, maar ook een mediamaker.’

Waarop bent u het meest trots sinds uw aantreden bij Valentino?
‘Het veranderen van de uitstraling die het huis op mensen had. Die was al prachtig, maar we hebben Valentino coolness en moderniteit gegeven, waardoor we dichter bij de maat- schappij kwamen te staan, bijvoorbeeld door items als sneakers of schoenen met rockstuds en zelfs punkinvloeden te lanceren. Dat maakt mij heel erg trots. Ik wilde een nieuw perspectief van het huis belichten.’

Kostte het u veel tijd en moeite om tot deze visie te komen?
‘In de vroege jaren zestig van de vorige eeuw was il signor Valentino al zeer geïnteresseerd in het trachten uit te drukken wat de vrouwen van zijn tijd wilden. Hij beschreef als het ware zijn generatie, en dat is een nalatenschap waar ik trouw aan ben. Als je het gevoel van een merk kunt vastleggen, leg je ook de essentie van het huis vast.’

Wat zijn uw favoriete momenten wanneer u aan een collectie werkt?
‘Het begin en het einde!’

Draagt u vanzelfsprekend uw eigen creaties?
‘Ja, omdat ik mooi vind wat ik maak. Maar ik ben verslaafd aan winkelen en koop daarnaast veel kleding van andere modehuizen.’

Kunt u objectief naar een collectie kijken?
‘Pas als de modeshow begint. Maar ik ben de strengste criticaster van mijn eigen werk, uiterst kritisch over wat ik maak. Dus als ik blij ben is dat een heel goed teken.’

Herinnert u zich de dag nog dat u benoemd werd tot creatief directeur van Valentino?
‘Absoluut! Ik ben geboren in een klein stadje vlak bij Rome en ben opgegroeid met het idee dat mode een ver-van-mijn-bed-show was. Zelfs in mijn stoutste dromen had ik niet kunnen bevatten dat ik ooit deze functie zou mogen vervullen!’

Shop

download (1).jpegdownload (2).jpegdownload (3).jpegdownload (5).jpegdownload.jpegdownload (4).jpeg

Tekst: Baptiste Piegay. 

www.debijenkorf.nl

Deel artikel

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou