Hommes

Ontmoet de mannen van H&M: dit is Maik

L'OFFICIEL portretteerde vijf mannen, alle vijf werkzaam bij H&M, ieder met een eigen stijl, passie en verhaal.
Reading time 2 minutes

De 22-jarige Maik Karsten volgde een modeopleiding in Enschede. Maar dat was hem niet creatief genoeg. Daarom vertrok hij naar Amsterdam om nog meer met mode bezig te kunnen zijn. ‘De vrijheid om zelf iets te creëren: daar word ik gelukkig van.’ Als sales advisor komt zijn creativiteit goed van pas.

Waarom besloot je met school te stoppen?
‘In mijn derde jaar liep ik stage in Amsterdam bij een bedrijf dat op maatkostuums en outfits maakte voor festivals: iets creëren van ruwe schets tot eindproduct. Deze vrijheid miste ik op school. Terug in Enschede besloot ik te stoppen, een jaar voor mijn afstuderen. Jammer, maar ik moest terug naar Amsterdam.’

Hoe kwam je terecht bij H&M?
‘Puur toeval. Ik zag een advertentie en dacht: why not? Aan een job bij H&M had ik niet direct gedacht, maar na twee goede gesprekken was ik om. Waar H&M voor staat spreekt me aan. De mode is niet voor een specifieke targetgroep, maar voor iedereen. Van die diversiteit houd ik.’

/

Hoe zou jij je eigen stijl kunnen omschrijven?
‘Afwisseling is belangrijk voor mij. Ik ben gek op colbertjes. Van wol of katoen, met ruitjes of kleurtjes, modern of  vintage: alles. Als je je ergens fijn in voelt, of dat nu een jasje is of een paar sneakers, ziet men dat aan je af. Ik kocht ooit een wollen pak in een tweedehandswinkeltje, voor maar twee tientjes. Van dingen die je zomaar tegenkomt word ik vrolijk.’

Wat vind jij belangrijk in kleding?
‘De stof moet zo min mogelijk synthetisch zijn. Duurzaamheid is, zeker anno nu, heel belangrijk. Ik ben blij dat we bij H&M daarop focussen. Dat mensen nadenken over materialen en hoe producten gemaakt worden is alleen maar goed. Het hergebruiken van duurzame materialen is de toekomst.’

Hoe zie jij je toekomst voor je?
‘Op de mannenafdeling van H&M voel ik mij thuis. Ik houd ervan mensen te adviseren en kan er ook mijn creativiteit kwijt. Nederlandse mannen hebben qua outfit en aankopen de neiging om op safe te spelen. Soms kan ik ze op andere ideeën brengen en lopen ze met iets totaal anders de winkel uit. Hier doorgroeien en creatief mee kunnen denken tijdens verschillende processen, van proefschets tot eindproduct lijkt me ook te gek.’

L'OFFICIEL HOMMES x H&M: Hommes to Watch

Shop

maiktrui.jpgmaikpants.jpgmaikboots.jpgmaikshirt.jpgmaikoorbel.jpgmaikjack.jpghmgoepprod.jpg

Model: MAIK KARSTEN

Creative direction: NICOLETTE GOLDSMANN

Fotografie: LAURA MARIE CIEPLIK

Styling: CAMILLE-JOSÉPHINE TEISSEIRE

Video: CHRISTIAAN GRAMMER 

Tekst: PAUL JEURSEN

Tags

hm
hommestowatch

Lees ook

Aanbevolen voor jou