Hommes

'New and Improved': Het Fendi-logo

Tal van modehuizen hebben hun logo opgepoetst. En wie dat misschien wel het meest succesvol heeft gedaan is Fendi: Het Italiaanse modehuis combineert het iconische FF-logo met dat van Fila in een capsulecollectie die bulkt van de street cred.
Reading time 2 minutes

Dat logo’s tegenwoordig net zo hot zijn als in de noughties – zo niet hotter – is een feit. Met dank aan de huidige social media savvy-generatie die verzot is op kleding met veel en grote logo’s. Zoiets doet het namelijk goed op Instagram. En dat is precies waarom Fendi het iconische FF-logo nieuw leven inblaast. Voor de goede orde: voordat we verdergaan met dit verhaal is het wellicht verstandig uit te leggen wat die twee F’en eigenlijk betekenen. Welnu, het logo staat voor ‘Fun Furs’, een bedenksel uit 1965 van Karl Lagerfeld om zijn minicollectie van moderne bontitems voor Fendi te labelen. In de 53 jaar die volgden is het FF-logo uitgegroeid tot een wereldwijd bekend symbool dat equivalent is voor hoogwaardig vakmanschap en (Italiaanse) mode.

Het is dan ook des te opvallender dat diezelfde Karl – inderdaad, nog altijd aan het roer als Fendi’s creatief directeur – er geen moeite mee heeft om ‘zijn’ logo niet alleen te vernieuwen, maar ook te ‘kruisen’ met dat van een ander merk, een sportswear-label nog wel. Sterker nog: Lagerfeld heeft zelf aangestuurd op deze opvallende move. In februari vorig jaar viel zijn oog op het Instagram-account van artdirector en grafisch ontwerper Hey Reilly en zijn door hem ontworpen logomash-ups. Toen Lagerfeld de Fendi/Fila-logocross-over had bekeken nam hij direct contact op met Reilly. Niet om hem te berispen, maar met de vraag om samen te werken.Verheugd zag Reilly dat zijn Fila-variant van het Fendi-logo een prominente rol kreeg in de Fendi Mania-capsulecollectie, waarna hij een dankwoord plaatste op zijn Instagram:

‘I would like to thank Karl, his team and everyone at Fendi for their generosity of spirit and sense of humour and sheer panache for including a small part of my work in a small part of their collection. Love you guys forever.’

De capsulecollectie wordt gekenmerkt door levendige kleuren en patronen en zogezegd het Fendi/Fila-logo, waarin de F van Fendi dezelfde typografie kreeg als die van Fila. Een slimme zet want door dit logograpje door te voeren krijgen de items – en daarmee ook het imago van Fendi – direct een street-cool vibe, waarin ook muzikale en sportieve referenties doorechoën. Straatcouture in de meest letterlijke zin van het woord.

www.fendi.com

Tags

fendi
hommes
capsule-collectie

Lees ook

Aanbevolen voor jou