Hommes

Muzikant/model: Ruben Pol

Carrière maken als muzikant was de diep gekoesterde wens van de jonge Ruben Pol (1996, Alphen aan den Rijn). Dat hij de wereld over zou gaan als topmodel en voor merken als Dior Homme, Gucci, Fendi, Calvin Klein en Burberry zou werken, was absoluut niet gepland. Maar in beide disciplines blinkt hij uit. Eentje om in de gaten te houden.
Reading time 9 minutes

Was jij als kind altijd al muzikaal?
‘Jazeker. Ik was altijd al wel creatief als kind. Veel buiten spelen, skaten en filmpjes maken. Ondanks dat mijn ouders niet heel muzikaal waren had mijn moeder een Spaanse gitaar en daar was ik vaak mee in de weer. Mijn opa was daarentegen wel muzikaal en een goede zanger. Mijn liefde voor muziek viel snel op en al op mijn zesde verjaardag kreeg ik van mijn ouders mijn eigen elektrische gitaar. Ik vond het leuk om op familieverjaardagen op te treden en volgde keyboardlessen. Niet veel later had ik thuis ook een basgitaar en drumstel staan. Mijn ouders steunden mij dus al vroeg. Op de middelbare school vormde ik een akoestiek duo met een vriend. We speelden op straat maar ook op bruiloften. En met schoolvrienden deed ik mee aan een landelijk muziekprogramma.’

Ambieerde jij al op vroege leeftijd een carrière in de muziek?
‘Eigenlijk niet. Althans, het leek mij te gek, maar ik wist ook dat het een kans van één op miljoen zou zijn. Van een hobby mijn beroep maken leek een utopie. Ik zou een studie als industrieel ontwerper aan de TU Delft gaan volgen, maar gelukkig heb ik dat nooit gedaan. Naast mijn creatieve carrière studeer ik nu International Business Administration aan de VU. Dit past wel goed in het rijtje van alles wat ik doe en wil doen in de toekomst.’

Dat een muzikale carrière een utopie leek: was dat een kwestie van een gebrek aan zelfvertrouwen?
‘Misschien deels wel. Ik was wellicht te bescheiden en had nooit het idee dat ik beter was dan elke andere muzikant. Bovendien dacht ik dat een professionele muzikale carrière alleen mogelijk was als je op het conservatorium had gestudeerd. Mijn manier van denken veranderde wel enigszins toen ik opeens werd gescout als model.’Ω

‘Opeens werd ik op Instagram benaderd door een modellenscout. Eerst dacht ik natuurlijk dat het een scam was’

Dat was vrij bijzonder, ja. Hoe kwam dat zo?
‘Ik postte gewoon af en toe wat foto’s van mijzelf op Instagram, zoals elke andere jongere. Opeens werd ik via dat sociale medium benaderd door een modellenscout die mij vroeg of ik model wilde worden en allerlei dingen van mij wilde weten. Eerst dacht ik natuurlijk dat het een scam was, want ja, dat hoor je wel vaker. Maar het bleek serieus. Ik wist helemaal niks van de modellenwereld maar besloot er, na overleg met mijn ouders, wel op in te gaan. Niet veel later tekende ik bij Elvis Models.’

En wat gebeurde er toen?
‘Mijn school moest wel eerst afgemaakt worden, had ik met mijn ouders afgesproken. Maar op een gegeven moment, het was in mei, werd ik midden in een les opgebeld of ik de dag erna in Parijs kon zijn. Ja natuurlijk, alleen in de Thalys naar een adres in Parijs. Ik vond het wel een vreemde shoot. Op de set werd harde muziek gedraaid, ik moest aparte kleding aan en vage make-up op. Ergens vond ik het wel leuk, maar ook nogal apart. Een deel van de shoot was op straat en daar stond ik dan in een of ander vaag pak. Ik schaamde mij een beetje. Maar toen ik de foto’s later zag dacht: oké, dit ziet er wel erg cool uit. Met de fotograaf, Alessio Bolzoni, heb ik sindsdien ook een hele goede band. Deze shoot was echt de kickstart van mijn modellencarrière. Naarmate ik meer klussen deed was ik ook steeds meer op mijn gemak en ging het mij best goed af.’

 

Opeens opende en sloot jij de Dior Homme L/Z 2016-show.
‘De stylist van die shoot in Parijs werkt ook voor Dior en had mij na die dag blijkbaar hoog zitten. Hij had me aangedragen bij Kris Van Assche, toen nog creatief directeur van Dior Homme. Een maand later al mocht ik komen. Voor de show zag ik mijn gezicht op het bord staan. Aan het begin en aan het eind. Ik belde mijn agent op en vertelde dat. Ze geloofden mij niet, maar nadat ik het nogmaals bevestigde werden ze helemaal gek. Ik was door de drukte en hectiek helemaal niet bezig met feit dat ik de show dus zou openen en sluiten. En daar hield het niet op. Ik was in gesprek met iemand van Dior en zei: ik ben benieuwd welke shows ik dit jaar nog meer ga lopen. “Nul!”, luidde het antwoord. Het bleek dat ik door Dior Homme als worldwide exclusive was geboekt en dus al hun shows liep. Dat was toch echt te gek, als beginner.’

Hoe bevalt het vele reizen je?
‘Erg goed eigenlijk. Mensen zeggen altijd dat het zwaar is en vermoeiend. Maar ik krijg juist energie van nieuwe of andere plekken en van onderweg zijn. Tijdens een lange vlucht schrijf ik songteksten en werk aan mijn muziek. Het reizen wakkert creativiteit bij mij aan.’

Heb jij geen last van eenzaamheid?
‘Nee, totaal niet. Door de jaren heen heb ik overal ter wereld vrienden gemaakt. Ik ken tegenwoordig meer mensen in Londen, Parijs en New York dan in Amsterdam. Het is wel jammer dat ik oude vrienden minder kan zien. Maar dat is helaas inherent aan mijn leven momenteel.’

Je lanceerde de singles Bed Sheets en Meet Again. Hoe voelt dat?
‘Echt te gek! Bed Sheets heeft in een korte tijd een mooi aantal streams behaald, en enorm veel goede reacties vanuit alle hoeken van de wereld. Ik kreeg filmpjes door via Instagram dat het in bars, winkels en zelfs voorbij rijdende auto’s werd gedraaid, heel tof! Voor mijn tweede single Meet Again heb ik een videoclip geschoten die in oktober uitkomt. Ik ben heel benieuwd hoe deze ontvangen wordt!’

"Maar vooral wil ik dat mensen mijn muziek onthouden"

Ben je niet bang voor een stereotiep beeld van jou?
‘Ik kan snappen als de mensen denken: daar heb je weer een model dat zo nodig moet zingen. Maar feit is wel dat ik al veel langer met muziek bezig ben. Mijn hele leven eigenlijk al en zeker langer dan het modellenwerk. En ik werk er ook keihard voor. Ik ben mij er honderd procent van bewust dat ik ongelooflijk veel geluk heb dat ik deze twee banen kan combineren en dat dit echt niet de standaard is.’

 

Wie inspireren jou op modegebied?
‘Willy Vanderperre. Ik heb ooit voor hem mogen poseren. De manier waarop hij fotografeert is echt bizar. Hij staat met zijn camera onder zijn arm en praat met je en kijkt naar je. En zo af en toe schiet hij een foto. Hij pakt echt een bepaald moment. Uit de losse pols. Een enorm getalenteerde man. En heel aardig. Tijdens de shoot met hem was ik aan het skaten. Op sportschoenen. Dat moest op skateschoenen vond hij, dus kocht hij ter plekke een paar voor mij.’

Vind jij het moeilijk om muziek te maken en teksten te schrijven?
‘De muziek zit soms al in mijn hoofd of komt zomaar op. Ik heb ook veel aan Tom Martin, mijn producer. Hij kan echt alles, we zitten op één lijn. Qua lyrics: de beste kunnen zomaar in mij opkomen. Ik maak dus ook overal en altijd notities. Dat is soms wat chaotisch, haha! Het is moeilijk, al word ik er wel steeds beter in. Maar ik voel wel dat ik er nog steeds niet helemaal uithaal wat ik wil.’

Hoe komt dat? Moet je het dan persoonlijker maken? Het dieper in jezelf zoeken?
‘Misschien wel. Ik vind wel dat ik stappen maak maar moet het vak nog beter beheersen. Meer uit mijn eigen leven en ervaringen putten zou wel kunnen, ja.’

Wie zijn jouw muzikale inspiraties?
‘John Mayer vind ik een held. Het zou echt te gek zijn om ooit wat met hem te mogen doen. Of jammen met Ed Sheeran zou supercool zijn. En ik had ooit weleens met Prince of Michael Jackson in de studio willen zitten. Maar ook iets maken met Tom Misch, een jonge Engelse zanger, lijkt me leuk.’

Modellenwerk of muziek maken?
‘Beide vind ik natuurlijk super. Maar bij modellenwerk ben jij een van de onderwerpen en maak je niet echt deel uit van het creatieve proces. Dat doen de fotograaf, stylist en setdesigner bijvoorbeeld. Als muzikant ben ik als enige verantwoordelijk voor wat ik schrijf, zing en maak. Uiteraard met een team, maar je snapt me. Een compliment als model is leuk. Een compliment als muzikant is persoonlijker en raakt mij meer en daar haal ik dus meer voldoening uit. Dat gezegd hebbende: het modellenwerk en mijn werk als muzikant versterken elkaar.’

Wat is jouw ultieme droom als model?
‘Het gezicht voor een groot merk zijn in een gigantische wereldwijde campagne met mijn eigen muziek als soundtrack.’

En als muzikant?
‘Dat ik dit altijd kan blijven doen en qua streams en views de massa kan bereiken met mijn muziek. Maar vooral wil ik dat mensen mijn muziek onthouden. Net als dat mensen nu bijvoorbeeld Sweet Child O’ Mine van Guns N’ Roses, een song die dertig jaar oud is, nog steeds kennen. Mijn muziekstijl is redelijk divers, maar een song moet staan als een huis. Welke muziek of stroming het is maakt mij niet zoveel uit. Ik hoef niet per se in een hokje.’

Luister hier naar Ruben's nieuwe single 'Meet Again’!

 

Photography: Ruben de Wilde

Creative Direction: Nicolette Goldsmann & Tanne Gielen

Styling: Koen T. Hendriks (Eric Elenbaas Agency)

Grooming: David Koppelaar (House of Orange)

Wearing: Emporio Armani

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou