Hommes

Lexus haalt een grammy in huis

by Dennis Mijnheer
05.10.2017
Het Japanse automerk Lexus is in zee gegaan met Grammy-winnaar Mark Ronson, de muzikant die onder meer het geniale album ‘Back to Black’ van Amy Winehouse produceerde.

Modemerken weten al decennialang dat muzikanten het perfecte umfeld verzorgen voor hun nieuwe creaties. Zo deelde Tommy Hilfiger in de jaren zeventig nog persoonlijk de leren jasjes uit aan The Ramones, opdat de punkrockers in stijl het podium konden bestijgen in undergroundhol CBGB’s en lieten The Rolling Stones zich voor de achterkant van hun Sticky Fingers-album fotograferen in een paartje Levi’s. Muziek en mode, een perfecte fit. De autowereld kent minder van zulke klassieke samenwerkingsverbanden terwijl, met een schuin oog op het dashboard, de combinatie ‘muziek’ en ‘auto’ toch vrij voor de hand ligt.

Het Japanse automerk Lexus maakt dit jaar gelukkig weer een duidelijk statement door de Amerikaanse producer Mark Ronson te betrekken bij de lancering van de nieuwe Lexus LC. Lexus haalde daarmee een Grammy-winnaar in huis, want Ronson mocht deze heilige muziekprijs meermaals in ontvangst nemen vanwege zijn samenwerkingen met onder meer Bruno Mars en Amy Winehouse. Ronson voegt nu Lexus toe aan zijn repertoire in de campagne Make Your Mark. Het is een vervolg op de The Life RX-campagne met Hollywoodacteur Jude Law uit 2015.

Lexus LC 500 – Make Your Mark – Ibiza 2017

Een van de wowfactoren van de LC vloeit voort uit een met uitstervende bedreigde krachtbron. Zo is de LC 500 voorzien van een heerlijke 5,0-liter V8-benzinemotor (477 pk), terwijl de LC 500h een 3,5-liter V6-benzinemotor combineert met een krachtige elektromotor (totaal 359 pk). Nog meer verbazing ontstaat door het design van de nieuwe LC. De afwerking komt op conto van Lexus’ ambachtslieden, de zogeheten Takumi, die – zo gaat het verhaal – uitblinken in ‘Japanse verfijning en detaillering’. Voor het nieuwe topmodel hebben ze weer de uitgesproken spindle-grille gekozen. Deze zorgt voor een spannend vooraanzicht: het lijkt alsof een stuk carrosserie is weggerukt uit de voorzijde. Hoe lichter de gekozen lakkleur, des te indrukwekkender wordt het grote zwarte gat met een vergijnd chromen ‘haakwerkje’. Nummerplaten zouden eigenlijk verboden moeten worden, want de (kale) spindle-grille hee de potentie om een Japanse designklassieker te worden.

Wie dat ook in zich heeft, is de Japanse designer Hiroto Yoshizoe. Hij won dit jaar de Lexus Design Award, een door Lexus georganiseerde designwedstrijd voor talentvolle jonge ontwerpers. Te midden van 1151 andere inzendingen uit 63 landen sprong Yoshizoe in het oog dankzij zijn inzending ‘Pixel’. Deze ingenieuze lichtinstallatie is opgebouwd uit een soort luikjes die ‘de tegenstellingen van licht en schaduw met elkaar verenigen’. Het resultaat: een schitterend lichtspel. Zijn installatie was in Milaan tijdens de Salone del Mobile te bewonderen.

Pretty amazing.

Tekst: Dennis Mijnheer.

www.lexus.nl

Deel artikel

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou