Hommes

Interview met Daniel Simon, de 'godfather' van de moderne auto.

De ‘godfather’ van de moderne auto is een Duitser. Daniel Simon begon zijn carrière als ontwerper bij Volkswagen voordat hij naar Californië verhuisde. Nu maakt hij futuristische 3D-machines. Voor zichzelf, maar ook voor Hollywood.
Reading time 6 minutes

De auto is een bijzonder geval dat kunst met zware industrie combineert. Daniel Simon is daarvan een perfect voorbeeld. Hij debuteerde ooit bij Volkswagen, om vervolgens een freelance carrière te beginnen. De onafhankelijkheid en vrijheid die dat met zich meebracht omarmt de ontwerper nog steeds.

Foto links: Een van Daniel Simons ultrarealistische creaties voor zijn boek The Timeless Racer.

‘Als je een auto ontwerpt voor een ander melkwegstelsel, moet het herkenbare retrokenmerken hebben om als futurisch voertuig te worden geaccepteerd’

Met deze uitspraak dropt hij een kleine bom in een universum waar dit soort frontale aanvallen zeldzaam zijn. En het feit dat deze van Daniel Simon komt, toch een van de meest gerespecteerde figuren in de auto-industrie, maakt de impact ervan nog groter. Simon werd geboren in 1975 in Oost-Duitsland, Trabant-country, en is vandaag de dag een van de meest gelauwerde automobielontwerpers ter wereld. Hij heeft het talent om 3D-creaties van futuristische modellen te maken en daarmee een totaal nieuw universum te creëren. Dat resulteerde al in twee door hemzelf uitgegeven naslagwerken: Cosmic Motors: Spaceships, Cars and Pilots of Another Galaxy (2007) en The Timeless Racer: Speed Junkie (2013). ‘Een combinatie van Star Wars, Barbarella en James Bond’, aldus het Britse tijdschrift Top Gear. ‘Voor Cosmic Motors had ik een verhaal nodig dat een heel boek kon vullen en dat niet enkel als een catalogus zou overkomen’, verklaart hij. ‘Dus dit werd het verhaal van een denkbeeldig bedrijf, Cosmic Motors, en zijn oprichters. Individuele voertuigen komen tot leven vanaf de eerste schets. En uitleg erover zorgt ervoor dat nietbestaande creaties geloofwaardig overkomen. Maar tijdens het ontwerpproces moet je het verhaal laten samenvallen met het ontwerp dat jij mooi vindt, en dat is waar het plezier vandaan komt. Dit is precies wat het verschil maakt met een serieuze baan als ontwerper in de autobranche.’

Visuele sleutels

Daniel Simons creaties worden over het algemeen herkend door hun kleine retro-invloeden. ‘Als je een auto ontwerpt voor een ander melkwegstelsel en je wilt dat het publiek het als een auto identificeert, moet je daarin bepaalde herkenbare visuele “sleutels” van het dagelijks leven integreren’, vindt hij. ‘Dit is behoorlijk geestig. Als je wilt dat jouw creatie consistent is en eruitziet alsof deze met de hand vervaardigd is, voeg je bepaalde klinknagels toe. Zo wordt het bijvoorbeeld duidelijk waar de bestuurder zit. Een raamloze auto die door de hersenen wordt bestuurd met volledig overkapte wielen zal door het publiek niet als zodanig worden herkend. Het ontwerp moet herkenbare retrokenmerken hebben om te worden geaccepteerd als een futuristisch voertuig.’

Gek genoeg ontdekte Daniel het werk van George Lucas pas op latere leeftijd. ‘Ik wil wel een kanttekening plaatsen: mijn kindertijd speelde zich af zonder dat ik me bewust was van het bestaan van Star Wars’, vertelt hij. ‘Tot mijn zeventiende had ik geen strips gelezen of sciencefictionfilm gezien. Maar ik denk dat we ons allemaal wel interesseren in het onbekende, ongeacht het universum waarin we opgroeien. Mijn ouders namen mij vaak mee naar hun werk op een enorme scheepswerf. Naar alle waarschijnlijkheid heeft deze plek de meeste invloed op mij gehad. Ik ontdekte Star Wars op 24-jarige leeftijd en die film benam mij letterlijk de adem. Sindsdien ben ik continu bezig met onderzoek naar sciencefiction, op artistiek en wetenschappelijk gebied.’

Coureurfanaat

Nadat hij in 2001 afstudeerde in transportdesign aan de Universiteit van Pforzheim, ging Daniel Simon aan de slag bij de geavanceerde ontwerpafdeling van de Volkswagen Group, waar hij aan ontwerpen van conceptauto’s voor Bugatti, Lamborghini en Volkswagen werkte. Hij verliet het bedrijf in 2005 om zijn eigen ontwerpstudio in Berlijn te beginnen en verhuisde vervolgens naar Los Angeles om de futuristische voertuigen voor de film Tron 2 te creëren voor de Disney-studio’s. Toen de Hollywood-deuren eenmaal waren geopend, was hij ook verantwoordelijk voor de voertuigen in kaskrakers als Prometheus, Oblivion en Star Wars Episode VIII. Zijn expertise en knowhow werden bejubeld. Op sociale media deelt hij foto’s, kennis en passies. Ook houdt de ontwerper, vanuit Californië gekleed in spijkerbroek, T-shirt en trendy sneakers, de vinger aan de pols van de tijd qua elektronische evolutie. Zijn ruim 70 duizend Facebook- en 30 duizend Instagramvolgers kijken reikhalzend met hem mee.

‘Op 24-jarige leeftijd ontdekte ik Star Wars. Sindsdien ben ik constant op zoek naar sciencefiction, op artistiek of wetenschappelijk gebied’

volutie. Zijn ruim 70 duizend Facebook- en 30 duizend Instagramvolgers kijken reikhalzend met hem mee.

Onder Daniels fans vinden we Elon Musk van ‘SpaceX: ‘We houden van je en op de manier hoe jij je gekste ideeën nastreeft tot ze uitkomen’, maar ook geweldige coureurs, zoals Jacky Ickx die het voorwoord van The Timeless Racer schreef. Racen is een van de

drijfveren en passies van de ontwerper. Niet voor niks ontwierp hij de adembenemende modellen voor het toekomstige Roboracekampioenschap. Het zijn elektrische voertuigen met autonome aandrijving die op dezelfde circuits zullen gaan racen als bij het Formula E-kampioenschap. ‘Ooit lagen de werelden van autoracen en kunstmatige intelligentie mijlenver uit elkaar, vandaag de dag niet meer’, zegt hij. ‘Het is geweldig om deel uit te maken van dit avontuur, omdat het al mijn passies bij elkaar brengt: motorsport, ontwerpen en geavanceerde technologieën. Mijn doel was om een voertuig te creëren dat juist profiteert van de afwezigheid van een bestuurder, zonder in te boeten aan schoonheid.’ De machines van de meest prominente autodesigner van het moment zijn voorbeelden van de perfecte synthese van zijn aspiraties. En de toekomst heeft nog flink wat verrassingen in petto. ‘We staan pas aan het begin van een lange creatieve reis. Geloof me: de filmindustrie waar ik mij nu mee bezighoud is een heel snelle en lastige wereld. De wereld van Cosmic Motors stelde mij in staat om mijn fantasieën te uiten en ik heb nog vele nieuwe voertuigen in gedachten. Die fantasieën komen voort uit een boek, muziek, video of zelfs buitenaards leven. Ik kan alle kanten op en sta open voor alle verrassingen en trajectafwijkingen.’ We zijn gewaarschuwd.

Tekst: PIERRE-OLIVIER MARIE (caradisiac.com) Fotografie: DANIEL SIMON

Lees ook

Aanbevolen voor jou