Hommes

Interview: Dan Auerbach, with love from Nashville

by Paul Jeursen
03.10.2017
L’OFFICIEL HOMMES sprak rocker Dan Auerbach over zijn droomleven, het jammen met oude mannen en wonen in Amsterdam.

Zo’n zes jaar geleden verhuisde je van Akron naar muziekmekka Nashville. Waiting On A Song omschrijf jij als een ‘love letter to Nashville’. Leg uit.

‘Nashville is een stad apart. Er komt daar zo ontzettend veel legendarische muziek vandaan en het is al bijna een eeuw lang dé plek waar de beste muzikanten bijeen- en/of vandaan komen. Dat ik erheen ben verhuisd en nu woon en werk, is de beste beslissing ooit geweest.’

 

Hoe belangrijk was het realiseren van jouw eigen Easy Eye Studio voor je?

‘Essentieel. Het was iets dat ik altijd al wilde.’

 

Voor Waiting On A Song werkte je samen met enkele topmuzikanten uit Nashville, hoe kwam dat zo?

‘Van naam en status kende ik de meeste natuurlijk al wel. We hebben het hier over mannen die al zowat vijftig jaar muziek maken. Maar via mijn vriend David “Fergie” Ferguson kwam ik pas echt met hen in contact. Met Fergie en John Prine schreef ik zeven van de tien nummers van het album. Ook het spelen en nummers schrijven met levende legendes als Gene Chrisman, Duane Eddy, Pat McLaughlin en Jerry Douglas was echt awesome. Fergie was de geluidstechnicus voor Johnny Cash, man, wow! John speelde met onder anderen Bruce Springsteen en Tom Petty, Gene drumde voor Elvis Presley en Pat speelde gitaar voor Neil Diamond en Johnny Cash. Ik had echt een all-star-team om mij heen.’

 

Deze mannen zijn allemaal stukken ouder dan jij, was dat vreemd?

‘Nee, totaal niet. Weet je, als muzikanten onder elkaar heb je soms gewoon snel een klik. En die had ik met elk van hen.’

 

Heb je veel geleerd van je nieuwe vrienden?

‘Ja, bizar veel. Deze mannen kunnen gewoon eigenlijk alles op muzikaal gebied en hebben alles al een keer meegemaakt. Het spelen en schrijven ging ook heel makkelijk de afgelopen maanden. De eerste drie dagen van de week schreven we samen teksten. En van donderdag tot en met zondag speelden we alles in. Het ging echt als de bliksem.’

In Amsterdam zou ik wel kunnen wonen. I love that town. Alleen die toeristen, man way waaay too many!

Klinkt als een vol schema. Vond je vrouw dat wel leuk?

‘De afgelopen vier jaar was ik continu aan het toeren en nu werkte ik vanuit de studio hier in Nashville waar we wonen. Dus ik was wel lekker snel thuis. Want ondanks dat ik ook veel reis ben ik wel echt een family man.’

Was het niet eng om met die helden te spelen?

‘Nee, totaal niet. In Nashville wonen heeft mij echt wel veranderd. Hoe ik over muziek denk en hoe ik het opneem. Ik heb mijzelf ook verbeterd, want voorheen had ik die enorme schatkamer aan muzikale kennis en kunde van deze jongens nooit bij de hand, so to say. En nu werkte ik met sommigen van de grootste muzikanten die ooit hebben geleefd in mijn eigen studio! Het was alsof ik elke dag in mijn eigen speelgoedwinkel mocht staan. I am really living my dream.’

Deed je dat niet altijd al, met The Black Keys bijvoorbeeld? Je won Grammy’s, trad op voor tienduizenden mensen tegelijk, verkocht miljoenen albums…

‘Ja oké, natuurlijk had ik al een fantastisch leven. Maar op tournee zijn is toch echt wel bikkelen en dus niet mijn favoriete bezigheid. Dit, in mijn studio muziek maken met die oude bazen, is wat ik het allerliefste doe.’

Gitaarvirtuoos Mark Knopfler speelt een gitaarsolo op het nummer Shine on Me. Hoe kwam dat zo tot stand?

‘Sowieso vind ik Mark Knopfler een held, maar ik had hem nog nooit ontmoet. Maar toen ik Shine on Me klaar had dacht ik opeens: dit is echt een Knopfler-song en hij kan vast wat toevoegen. Ik heb hem gemaild met de vraag of hij een solo wilde spelen, stuurde hem de song en gaf verder geen instructies. Twee dagen geleden kreeg ik een gitaarsolo terug die perfect in het nummer paste!’

Je zei eerder dat het inspelen als de bliksem ging. Kunnen we dus snel weer nieuw materiaal verwachten?

‘Ik heb echt enorm veel songs klaarliggen, ja, maar wanneer ze verschijnen dat weet ik niet. Ik doe het lekker rustig aan.’

Bijna drie jaar geleden werd het The Black Keys-concert in Ziggo Dome geannuleerd vanwege een blessure van Patrick. Komen jullie dat nog inhalen?

‘Haha, yeah sorry about that, maar het was pretty serious. Maar absoluut: we komen zeker een keer terug. Ik houd van Nederland en Amsterdam.’

Ja, dat zeggen ze allemaal…

‘Nee nee, for real! Ik kom uit Akron, hè, en ben niet zo dol op enorme metropolen als New York of Londen. Kleinere steden vind ik fijn. Amsterdam is cool, I could live here. Alleen die toeristen dus, dat zijn er echt te veel, man, voor zo’n klein stadje.’

Al met al klinkt de wereldburger Auerbach dus als een typische Amsterdammer. Laten we voor muziekliefhebbend Nederland hopen dat hij hier snel weer op de bühne te zien is. Alleen, of met z’n maat Patrick.

‘Waiting on a Song’ van Dan Auerbach is nu verkrijgbaar.

www.danauerbachmusic.comwww.easyeyesound.com

Tekst Paul Jeursen / Fotografie Milan Goldbach

Deel artikel

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou