Hommes

Electro guy on high-speed

by Dennis Mijnheer
18.08.2017
De Nederlands-Chinese autocoureur Ho-Pin Tung wist een stoeltje te bemachtigen in de Formule 1-wereld. Sinds kort is hij testcoureur voor het Panasonic Jaguar Racing-team in de Formule E, de elektrische raceklasse. Iets waarover Tung zelf ook niet hoeft te klagen.

In The College Hotel in Amsterdam scrolt Ho-Pin Tung (Velp, 1982) door zijn telefoon en stopt even bij een foto van een abricampagne en een winkelopening in Shanghai. Vanwege mijn Chinese achtergrond weten ze me in China heel goed te vinden voor lifestyle- dingen,’ lacht hij. ‘De autosport is daar relatief nieuw en door mijn Formule 1-achtergrond word ik daar al snel als ster gezien.’ 

Hoe ben je in eerste instantie in de Formule 1 terechtgekomen? 
‘Zoals veel coureurs ben ik ook begonnen met karten. Daarin ben ik Nederlands kampioen geworden, waarna ik een talentenjacht van de Nederlandse Autosport Federatie won. Vervolgens kreeg ik de kans om op mijn achttiende de overstap maken naar Amersfoort Racing, het team waar ook Max Verstappen voor heeft gereden. Vanuit daar ben ik verdere stappen gaan maken.’ 

Een paar jaar later werd je testcoureur bij het Renault Formule 1-team, maar dat was van korte duur. Wat ging er mis?
‘Mijn Formule 1-ambities kwamen ten einde door een crash. Ik was in 2010 derde rijder bij het Renault-team en tijdens een GP2-race in Boedapest brak ik een ruggenwervel op niveau L1. Het herstel heeft drie maanden geduurd. Een vervanger nam mijn plek over. Dat was heel jammer, want ik heb altijd toegewerkt naar de Formule 1. En dan zít je erin en krijg je een ongeluk.'

'In de formule E wordt er nu al seconden sneller gereden dan in het seizoen drie jaar geleden'

Je bent nu voor Panasonic Jaguar Racing test- en reservecoureur. Wat moet je doen om eerste of tweede coureur te worden? 
‘Ik ben door Jaguar benaderd om me vooral bezig te houden met het testen. Maar ik sta altijd stand-by, dus als Jaguar mij vanmiddag belt om te vragen of ik de race in Buenos Aires kan doen, doe ik dat. Daarnaast rijd ik zelf ook wedstrijden in de World Endurance Championship; dat zijn negen races, inclusief de 24 uur van Le Mans. Het is behoorlijk druk: het afgelopen jaar zat ik iedere week wel in het vliegtuig.’ 

Wat vind je het meest interessant aan de Formule E-klasse? 
‘Auto’s rijden – het liefst zo snel mogelijk – is mijn werk en passie. Ik vind het mooie aan Formule E dat ik onderdeel kan uitmaken van een grote omslag in mobiliteit. Je ziet nu al steeds meer elektrische voertuigen op straat en fabrikanten zoals Jaguar zetten vol in op de elektrische auto. Ik ben sowieso gefascineerd door technologie en elektrische voertuigen. Eén seconde staat in de autosport gelijk aan een lichtjaar. Het geeft aan dat teams steeds efficiënter worden met elektrische racewagens en de kinderziektes eruit weten te filteren.’ 

Wat is het verschil in het motorgeluid? 
‘Het is heel anders. Toen ik voor de eerste keer de pitstraat uitreed, was ik verbaasd over de hoeveelheid windgeruis. Dat geluid wordt normaal overstemd door de verbrandingsmotor, maar bij een elektrische wagen hoor je vooral de wind, het geluid van de aandrijflijn en het bandengepiep.’ 

 

Fotografie: Rahi Rezvani

Deel artikel

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou