Hommes

Deze man breekt met de codes en maakt Lacoste meer 'urban'

by Baptiste Piegay
15.05.2018
Felipe Oliveira Baptista, winnaar van de Hyères Modeprijs 2002, werd in 2010 benoemd tot artistiek directeur van Lacoste. De Portugese designer, geboren in 1975 op de Azoren en nu woonachtig in Parijs, slaagde erin om het iconische merk niet alleen opnieuw uit te vinden, maar het zich zelfs volledig eigen te maken.

Je nam bij Lacoste de rol van Christophe Lemaire over, die al een belangrijke route voor het merk had uitgestippeld. Wat vond jij dat er nog aan moest worden toegevoegd?
‘Hoewel Christophe verantwoordelijk was voor een belangrijke “facelift” van het merk, zag ik nog kansen om de grenzen tussen de week en het weekend te verbreken. Daarmee bedoel ik dat Lacoste nog te veel codes had: het steunde op het erfgoed van tennis en de jaren dertig. Ik wilde het meer urban maken, nog steeds een kleurrijk statement, maar dan iets subtieler, want minder preppy en geschikt voor het dagelijks leven.’

"Ik denk dat de term “millennials” een marketingtruc is: het is een beetje gemakkelijk."

De modewereld volgt de millennialgeneratie met argusogen. Modeontwerpers zijn erop gebrand hen te behagen. Deel jij die obsessie?
‘Ik denk dat de term “millennials” een marketingtruc is: het is een beetje gemakkelijk. Dat ergert me. Dat gezegd hebbende: het is een interessante generatie, met heel andere codes dan die van mijn tijdgenoten. Millennials trekken zich niet alleen niets aan van de massa maar zijn ook niet in een bepaalde groep in te delen, omdat ze het liefst authentiek willen zijn. Ik vermoed dat nog niemand het perfecte recept heeft gevonden om deze generatie te verleiden. Wat mij betreft: ik volg mijn eigen pad door simpelweg te proberen op de meest organische manier mogelijk te werken.’

LACOSTE IN CIJFERS

8 verschillende lijnen

24 collecties per jaar

80 tot 100 kleuren polo’s per jaar

10.000 werknemers

40 ontwerpers werkzaam in de studio

1933 jaar van oprichting van het merk en de eerste reclamecampagnes

Hoe werk je doorgaans aan een  collectie? Heb je een specifieke methode?
‘Een nieuw project begint bijna altijd met een moodboard. Dat brengt heel verschillende elementen bij elkaar: van wat beschikbaar is in de archieven tot foto’s van auto’s of meubels. Het laat zich inspireren door straatportretten en kunst. Of refereert aan geheel andere zaken die in feite niets te maken hebben met mode.’

Kan een erfenis zoals dat van Lacoste zonder risico worden geïnnoveerd?
‘Die erfenis heb ik nooit als een last gezien. Het is eerder een kader. Zie het als een zolder vol schatten waarin ik naar hartenlust kan graven om te komen tot iets nieuws, iets waarmee de perceptie van het merk verandert. Ik stuitte bijvoorbeeld op soms behoorlijk politiek incorrecte reclamecampagnes van de jaren zeventig. Een geweldige bron van inspiratie!’

Hoe zou je de vernieuwde Lacoste-collectie omschrijven?
‘Mijn aanpak is pragmatisch, of het nu gaat om materialen, draagbaarheid of snit. Ik streef naar consistente kleding die een relaxte levensstijl representeert en bovendien comfortabel genoeg is om te dragen. Ik lever het liefst een zo tijdloos mogelijke collectie af.’

Het lijkt alsof met name materialen jouw eerste zorg zijn.
‘De keuze van materialen heeft inderdaad de hoogste prioriteit. Stoffen zijn essentieel voor het merk, al vanaf het moment dat René Lacoste voor de mouwen van een shirt louter witte popeline besloot te gebruiken. Materialen en assemblagetechnieken hebben ook altijd mijn grootste aandacht gehad. Ik mag graag spelen met onverwachte combinaties, zoals bijvoorbeeld het mixen van kasjmier en nylon. Op dat gebied zijn er nog er talloze vernieuwingen die moeten worden onderzocht. Behalve dat ik veel
stoffensalons bezoek, grasduin ik ook door onze archieven om veertig jaar oude stukken van Lacoste opnieuw onder de loep te leggen.’

Hoe bouw je aan het imago van  Lacoste?
‘Dat gebeurt op een volledig coöperatieve manier. Ik werk daarvoor samen met het reclamebureau BETC Paris en onze interne marketingafdeling. Natuurlijk ben ik hoofdverantwoordelijk voor de keuzes van de fotografen en de casting. Daarbij houd ik altijd het hoofddoel voor ogen: het imago van Lacoste moet voor onze klanten zowel verleidelijk als geloofwaardig zijn.'

Wat herinner je je van jouw  modeopleiding in Londen?
‘Voordat ik die ging volgen wist ik hoegenaamd niets van mode, moet ik bekennen. De studie was dan ook zeer belangrijk voor me. Ik heb op de universiteit van Kingston onder meer geleerd doorwrochte concepten te maken. En ook heb ik de broodnodige technische knowhow opgedaan.’

Je bent op de Azoren geboren, hebt in Engeland gestudeerd en werkt nu in Parijs voor een Frans modehuis. Beschouw je jezelf als een typische Europese ontwerper?
‘Waarschijnlijk… Maar ik heb ook samengewerkt met Chinese, Japanse (Uniqlo) en Amerikaanse (Nike) merken. Deze flexibiliteit op professioneel gebied heeft me geholpen om hedendaagse, globale modevraagstukken te begrijpen en daardoor niet te worden beperkt door een strikt Europese ontwerpvisie.’

"Ik mag graag spelen met onverwachte combinaties, zoals bijvoorbeeld het mixen van kasjmier en nylon"

Betreur je het feit dat je in 2014 je eigen merk in de ijskast hebt gezet?
‘Nee. Ook al was het een fantastische, opwindende tijd, fysiek was het niet te doen. Het gewicht van een eigen bedrijf op je schouders voelt, zelfs als je dat zoals ik deelt met je vrouw, ongelooflijk zwaar. Ik had de behoefte om alle managementtaken af te stoten, om me meer met fotografie en tekenen te kunnen bezighouden. Want ik blijf eerst en vooral een creatieve ontwerper.’

Heb je in dit verband specifieke projecten op het oog?
‘Nee, dat is persoonlijk van aard. Ik wilde
destijds, zonder vastomlijnde agenda, af van de concrete verplichtingen die door de rigide modekalender worden bepaald.’

Je bent zeer actief wat betreft samenwerkingen met anderen, zoals bijvoorbeeld met fotograaf/regisseur Jean-Paul Goude, ontwerpbureau M/M Paris en het label Supreme. Waarom?
‘Samenwerken met inspirerende persoonlijkheden uit de meest uiteenlopende disciplines houdt het merk actueel. En dus springlevend.’

Deel artikel

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou