Hommes

De Porsche-verzameling van Magnus Walker + video

Met zijn woeste baard, kop vol dreadlocks en shabby voorkomen zou je niet zeggen dat er een Porsche-aficionado voor je staat. Niets is echter minder waar. Voor echte petrolheads overal ter wereld is Magnus Walker een soort goeroe, die zelfs door de Duitse autofabrikant wordt erkend als officieel Porsche-restaurateur.
Reading time 4 minutes

Een paar maanden geleden nog was Magnus Walker in Nederland, waar hij in onze havenstad een speciale ‘Rotterdam Outlaw’-video maakte. Een unieke ook, want hij reed in een van zijn eigen getunede auto’s bij de opnamen van deze video, zijn eerste op het Europese vasteland. Daar kwam bij dat de Rotterdamse filmmaker Eric van Vuuren de opnamen in 4K schoot waardoor alles er nog gelikter uitzag. De passie van de charismatische Walker voor Porsche ziet in 1977 het licht, op de dag dat hij als jochie uit Sheffield met zijn vader de autosalon in Londen bezoekt. ‘Toen we bij de Porsche-stand arriveerden en ik daar voor het eerst een Porsche 911 zag in de bekende Martini-kleuren met de rode en blauwe strepen, was ik verkocht’, vertelt hij vol vuur. ‘Dit was de auto van mijn dromen.’ In al zijn enthousiasme stuurt de jonge autofan Porsche een sollicitatiebrief.

Hij krijgt nog antwoord ook, waarin de fabrikant hem adviseert het over een aantal jaar nogmaals te proberen. Negen jaar later verlaat Magnus zijn mijnstad Sheffield om zijn geluk in de Verenigde Staten te beproeven. In Los Angeles lanceert hij Serious Clothing, een kledingmerk met een rockthema dat later door performers Madonna en Alice Cooper wordt omarmd. Als het succes inmiddels daar is, kan hij eindelijk zijn eerste ‘kikker’ (een van de bijnamen van de 911) kopen. Het wordt een model uit 1974 waarmee hij veelvuldig rond en door L.A. scheurt. 

BLASFEMIE

De jaren gaan voorbij en Magnus’ 911-collectie groeit. Voornamelijk met modellen die hij zelf kan aanpakken en verfraaien en waarvan hij de prestaties kan verbeteren. Walker: ‘De meeste modellen die ik onder handen neem zijn wat ouder, maar eigenlijk vind ik alle Porsches, ook de meest moderne en zelfs die met een 4-cilindermotor aan de voorkant, even mooi. Daarin maak ik geen onderscheid. Ik ben geen purist. De auto’s in mijn studio transformeer ik op basis van mijn eigen inspiratie, waarbij ik zowel technische als artistieke invloeden mix.’

Aan de orthodoxe Porschisten en andere autofielen van de goede smaak die dit blasfemie vinden, heeft Magnus een broertje dood. Gevraagd naar zijn persoonlijke top-drie, geeft hij binnen een halve seconde antwoord: ‘De allereerste 911 uit 1964 staat op nummer één. Waarom? Omdat het een icoon is, het begin van de 911-legende’. Dan volgt de 911 1967 R. ‘Een niet zo heel bekend racemodel’. Als laatste wordt de 930 Turbo uit 1975 op het podium gehesen. ‘Echt ’n beest van een wagen!’

"De meeste modellen Die ik onder handen neem zijn wat ouder, maar eigenlijk vind ik alle Porsches, ook De meest moderne en zelfs die met een 4-cilindermotor aan de voorkant, even mooi. Daarin maak ik geen onderscheid. Ik ben geen Purist"

STERRENDOM

In 2012 werd Walker pas echt wereldberoemd nadat er een 32 minuten durende documentaire op internet verschijnt: Urban Outlaw. Auto- en Porsche-liefhebbers maken kennis met Magnus, de rebelse Porsche-customizer die van zijn hobby een obsessie maakte en die obsessie omzette naar een succesvol bedrijf. Vanuit zijn workshop in downtown L.A. speurt hij obsessief naar 911-onderdelen en verwerkt deze in en op bestaande auto’s zodat er unieke exemplaren ontstaan. Altijd met de Ideeën van Ferdinand Porsche in zijn achterhoofd, maar wel op een geheel eigen manier. Ineens is Magnus een ster en stromen de opdrachten van over de hele wereld binnen. De media-aandacht is amper te kanaliseren: iedereen duikt op Walker en zijn verzameling.

En dan wordt hij, vijfendertig jaar na die autosalon in Londen, eindelijk door Porsche uitgenodigd om een bezoek te brengen aan Stuttgart. De relatie wordt hecht: Porsche afficheert Magnus graag tijdens grote evenementen die het merk organiseert. ‘Het is geen formele relatie of zo, we hebben de “samenwerking” gewoon beslecht met een handdruk’, vertelt hij losjes. ‘Dat is hoe ik werk. I am a handshake guy. Porsche nodigt me meerdere keren per jaar uit voor evenementen, ik vlieg erheen, we ontmoeten elkaar tussen andere Porsche-enthousiastelingen. Dat vind ik echt te gek. We kunnen eigenlijk nu wel zeggen dat ik deel uitmaak van het gezin!’ Als hem erop gewezen wordt dat hij er niet bepaald uitziet als iemand die op het Porsche-hoofdkwartier rondwandelt zegt hij: ‘Het doet er niet toe hoe iemand eruitziet. We werken allemaal bevlogen aan hetzelfde. De passie die ons verenigt maakt ons des te krachtiger.’

Magnus Walker - Rotterdam Outlaw!

Lees ook

Aanbevolen voor jou