Hommes

Bolides in de mist

Voor de inwoners van het kleine Zwitsers skiresort Andermatt, in de buurt van Zürich, is de maand september meestal vrij rustig. Het was dus even schrikken toen zij onlangs kennismaakten met de leden van de Supercar Owners Circle (SOC) en hun extravagante sportbolides.
Reading time 4 minutes

In het vijfsterrenhotel The Chedi Andermatt zijn ze qua luxe en gefortuneerde clientèle met fraaie automobielen wel wat gewend. Maar tijdens het bezoek aan het hotel van een stoet van de Supercar Owners Circle afgelopen september werd door de gasten en het personeel, onder de indruk van al die overdadige pracht en praal, toch menige foto en selfie genomen. Tussen de geparkeerde Aston Martins, Lamborghini’s en McLaren P1’s kon men zich figuurlijk miljonair wanen.

Maar nog geen 24 uur later keek niemand meer op van wéér een langsrijdende Ferrari. Eenmaal gesetteld gingen de leden van de exclusieve club naar een ondergrondse garage om alle deelnemende auto’s te monsteren en vervolgens te stemmen op hun favoriete bolides. Er was voor elk wat wils: van moderne modellen tot regelrechte klassiekers. Zo stonden een Porsche 996 GT1 Evo Strassenversion en Aston Martin Turning Shooting Brake (een uniek model) zij aan zij met een Lamborghini Miura.

ALLE ZESTIG MOOI

Alleen al het feit dat elke auto op zich een unicum is geeft aan dat de SOC-leden echte kenners en verzamelaars zijn. De kring werd in 2014 opgericht door Florian Lemberger, ex-advocaat en fervente autoliefhebber. De SOC is allereerst een internationale gemeenschap van gepassioneerde lieden die diverse zeldzame high performance cars bezitten. De gemiddelde waarde van de deelnemende auto’s passeert de miljoen dollar met gemak. Sinds dit jaar is het deelnemersveld aardig gegroeid, zelfs verdubbeld. Hadden de SOC-bijeenkomsten voorheen meer weg van autoshows, waarbij het rijden op de tweede plek stond, nu is dit niet langer het geval.

Want voor de eerste keer in de geschiedenis besloten de lokale autoriteiten de Furkapas (gelegen op 2429 meter hoogte) tussen acht en tien uur ’s ochtends te sluiten over een lengte van tien kilometer. Doel: de zestig supercars zonder
obstakels of snelheidsbeperkingen hun gang te laten gaan. Lemberger legt uit hoe hij op dit idee kwam: ‘Een van onze leden vertelde mij dat hij met een Formule 1-wagen wilde komen. Maar ja, sommige auto’s uit onze groep mogen niet zomaar op de openbare weg rijden. Daarom moesten we deze naar de top van de pas vervoeren, waar ons stukje privéweg begon. Fantastisch dat we permissie kregen om zonder overig verkeer te kunnen rijden. Het was een ongelooflijk bijzondere ervaring.’

GOLDFINGER-ROUTE

Het SOC-festijn begon zogezegd om acht uur ’s ochtends. Zestig brullende bolides begaven zich naar het begin van de pas, waar de politie de afgesloten weg voor de deelnemers ontsloot. Een indrukwekkende stoet superwagens vormde zich, waarna om negen uur de bolides, in groepjes van vier of vijf, wegstoven over het asfalt. Een oorverdovend geschal van pk’s galmde door de Zwitserse bergen. De reden voor de vele extra aanmeldingen zou weleens te maken kunnen hebben met de reputatie van de Furkapas, legendarisch geworden doordat 007, gespeeld door Sean Connery, eroverheen jakkerde in zijn Aston Martin DBR in de James Bond-film Goldfinger uit 1964. Het was op deze wegen dat de meest bekende geheim agent ter wereld achter schurk Auric Goldfinger (Gert Fröbe) aanzat, terwijl hij werd beschoten door Bond-girl Tilly Masterson, gespeeld door Tania Mallet.

De reden voor de vele extra aanmeldingen? De reputatie van de Furkapas, legendarisch doordat Sean - 007 - Connery er in 'Goldfinger' overheen jakkerde in zijn Aston Martin 'DBR'

Lemberger is nog steeds verbaasd over de evolutie die de SOC sinds de oprichting heeft doorgemaakt. ‘We hadden niet gedacht dat we leden zouden aantrekken van over de hele wereld’, vertelt hij. ‘In 2014 begonnen we met een evenementje hier bij The Chedi Andermatt. Maar we hadden al direct bijzondere leden, met dito auto’s. Het jaar erop was het volgende evenement veel drukker bezocht.

Ook hadden zich veel meer sponsoren gemeld. Zo konden we zelfs evenementen in Engeland en Duitsland organiseren’. Maar bijeenkomsten zoals deze blijven bijzonder en zeldzaam, hoewel de Supercar Owners Circle groeit als kool. De aanzienlijke waardes van de auto’s van alle leden zorgen ervoor dat hun prized possessions voornamelijk hun tijd in garages doorbrengen. Het zijn extreem bijzondere omstandigheden die de eigenaren ervan moeten overtuigen om de paden op te gaan met hun bolides. Maar voor zo’n magische tocht als deze heeft de SOC weinig overredingskracht nodig.

www.supercarownerscircle.com

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou