Hommes

Kijkje achter de schermen bij Bang & Olufsen

by Jilke Juliens
22.11.2017
Het Deense merk Bang & Olufsen leidt al sinds 1925 de markt van audiovisuele kunsten. Maar wat gebeurt er nu écht achter de aluminium deuren van B&O?

Het is strak, maakt kabaal als geen ander en laat met ‘state-of-the art’-collecties het hart van designliefhebbers en audiofielen overlopen van admiratie. L’OFFICIEL HOMMES mocht exclusief een kijkje nemen bij het dagelijkse reilen en zeilen van het productie- en designproces, lees: het vriendelijke gevecht tussen ingenieurs en ontwerpers. Hamvraag: hoe maak je een denderende luidspreker zonder in te boeten op het design?

In Struer, een klein stadje in het noordwestelijke deel van Denemarken, zijn het de jonge, ondernemende ingenieurs Peter Bang en Svend Olufsen die in 1925 beslissen om in het ouderlijk huis van Bang een merk te beginnen. Beiden zijn gefascineerd door de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van radio, telefonie en telegrafie en algauw slagen ze erin om radio’s rechtstreeks via het elektriciteitsnet van stroom te voorzien. De passie voor design ontstaat als het duo van 1965 tot 1991 met de bekende ontwerpers Jacob Jensen en David Lewis samenwerkt. 

BeoLab90

De uitdrukking ‘What you see is what you get’ kun je op het productarsenaal van Bang & Olufsen niet direct toepassen. Een van onze favorieten is de BeoLab 90, een beest van een speaker waarvan de prijs voor een set voor menigeen gelijkstaat aan een jaarsalaris: zo’n 70 duizend euro. Deze bad boy, met massieve kast uit één stuk van 125 centimeter hoog en 137 kilogram zwaar, is daarmee de krachtigste speaker uit het B&O-assortiment.

BeoSound

Maar voor wat hoort wat natuurlijk. Zowel Marie Kristine Schmidt, vicepresident Brand, design & marketing, als senior manager Soundconcept Kresten Bjørn Krab-Bjerre zijn het erover eens: deze compromisloze mastodont was een jarenlang intens project van dieptepunten, over en weer gediscussieer en eindeloos water bij de wijn doen, totdat na de lancering voor de negentigste verjaardag van het merk duidelijk werd dat het uitbundige design niet inboet op de geluidskwaliteit. Door het veelvuldig gebruik van superlatieven hierboven zijn de prestaties van deze speaker wellicht geen volledige verrassing meer, maar oordeel vooral zelf in het Bang & Olufsen Experience Center in Rotterdam waarom BeoLab 90 je de haren rechtop doet staan. 

BeoLab 18

Met reeds een scala aan ontdekkingen achter de kiezen introduceert het internationale designicoon zijn nieuwe The Cool Modern Collection. Opposites attract, en deze noviteit is een warme toegevoegde waarde aan het assortiment. Laten we spreken van een ultieme symbiose tussen de moderne levensstijl en de tijdloze elegantie van art deco. Ter gelegenheid van de 91ste verjaardag kreeg het koele Scandinavische minimalisme vorig jaar een upgrade met glanzend, koperkleurig aluminium, donkere stoffen en houten decoraties. Wat Bang & Olufsen de volgende jaren nog uit z’n mouw zal schudden? Wij voorspellen sowieso een positieve pavlovreactie.

www.bang-olufsen.com

Deel artikel

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou