Food

No Martini? No party!

Als er één drank is waarom een sluier van mode en glamour hangt dan is het wel Martini.
Reading time 1 minutes
Het Iconische Martini-logo bij Caffè Torino in Turijn.

En dat glanzende imago is heus niet alleen dankzij James Bond die zijn signature-drankje bij voorkeur ‘shaken not stirred’ dronk. Ook de campagnes in de jaren negentig met Hollywooddiva’s zoals Charlize Theron, Sharon Stone en Gwyneth Palthrow hebben hieraan bijgedragen, net als die met het modeduo Dolce & Gabbana. En wie herinnert zich de gevleugelde quote van George Clooney nog: ‘No Martini? No Party’?

Toch kent het verhaal van Martini & Rossi een bescheiden begin, in de eerste helft van de negentiende eeuw, als kleine vermoutmaker in een destilleerderij even buiten Turijn. 

 

Foto: De binnenkant van het Martini-kabinet bij Martini Terrazza.

Pas toen Alessandro Martini zich er in 1851 bij voegde, en zo’n tien jaar later ook de herbologist Luigi Rossi, werd de basis gelegd van het merk Martini & Rossi zoals we dat nu kennen. De rolverdeling was helder: Martini was de businessman die de internationale contacten verzorgde, terwijl Rossi met zijn kruidenkennis geurige aroma’s brouwde, om het recept van de ideale vermout te perfectioneren. De rest is geschiedenis.

www.martini.com

Fotografie: Simon John Owen. Wonderhatch for Martini

Lees ook

Aanbevolen voor jou