Food

Nieuwe collector's item: Dom Pérignon Limited Edition 2009

Als de druiven in één specifiek jaar zó goed zijn, dan maken ze daar bij Dom Pérignon graag een Limited Edition van. 2009 Was zo’n jaar en dus lanceerde het beroemde champagnehuis hun nieuwste vintage-parel.
Reading time 2 minutes

In 1668 werd de Franse monnik Dom Pierre Pérignon aangesteld als keldermeester in de abdij van Hautvillers, de thuisbasis van het champagnemerk. Hij legde de lat hoog en zag het als zijn persoonlijke missie om de beste wijn ter wereld te maken. Is hem toch best goed gelukt, Dom Pérignon is vandaag de dag een van de beste en mest beroemde champagnes ter wereld. Ruim 47 jaar lang bleef Dom Pierre zich verdiepen in technieken om de kwaliteit van de druiven te verbeteren. Hij kwam er onder andere achter dat hij van een zachte en fractionele druk op de blauwe druiven witte wijn kon maken en door het mengen van verschillende cru’s en druivenrassen kon hij nog betere wijnen maken. Kortom: Dom Pérignon kan nu nog steeds gezien worden als een heuse gamechanger en een echte creator.

Behalve dat Dom Pérignon hele goede champagnes maakt, onderscheiden zij zich ook door hun samenwerkingen en huisstijl. Zo werken ze al jaren samen met bekende ontwerpers uit de wereld van de kunst, design, fashion, fotografie en film voor deze Limited Editions. Zo hebben collaboraties met onder anderen Marc Newson, Karl Lagerfeld, David Lynch, Andy Warhol, Jeff Koons en Iris van Herpen in de loop der jaren tot vele bijzondere creaties geleid. Het gaat zo langzamerhand al lang niet alleen meer om de champagne, maar ook vooral: op wie zal de keuze vallen om het kenmerkende schild en de behuizing van de nieuwe DP Limited Edition te mogen maken? De limited editions zijn inmiddels ware collector’s items geworden.

Voor de Dom Pérignon Limited Edition 2009 mocht de Japanse artiest Tokujin Yoshioka losgaan op de fles met het iconische etiket. En daar is een reden voor. Het jaar 2009 was een bijzonder zonnig jaar en dat proef je in deze champagne, die frisser is dan de meeste vintage-champagnes.

En aangezien Tokujin’s creaties worden gekenmerkt door licht, transparantie, helderheid is die keuze niet meer dan logisch. Speciaal voor de Dom Pérignon Vintage 2009 Blanc en Rosé ontwierp hij het kunstobject ‘Prism’ en herontwierp hij ook het kenmerkende schild op de fles en op de twee exclusieve giftboxes.

De ‘Prism’ is tot kerst te bezichtigen in het Conservatorium Hotel in Amsterdam en verkrijgbaar vanaf € 179,50 bij de betere wijnspeciaalzaken.

www.domperignon.com

Lees ook

Aanbevolen voor jou