Food

Last van paniekaanvallen? Deze ingrediënten helpen!

Een goed dieet is het halve werk, dus geeft voedingsdeskundige Catia Ruthner haar professionele tips. Lees ze hieronder.
Reading time 2 minutes

 

1) Welke etenswaren helpen tegen angstgevoelens?

- Voedingsmiddelen rijk aan vitamine C verminderen de afscheiding van cortisol, ook wel het stress-hormoon. Vitamine C bevordert de werking van het zenuwstelsel en geeft je een fysieke én mentale opkikker. 

Voorbeelden: sinaasappel, acerola, citroen en kiwi.

- Voedingsmiddelen rijk aan tryptofaan verminderen angst-symptomen. Het verhoogt de productie van serotonine, wat ook wel de 'gelukshormoon' wordt genoemd. Bovendien helpt het je ontspannen. 

Voorbeelden: gevogelte, eieren, kaas, oliezaad, vis, erwten, banaan.

 

- Voedingsmiddelen rijk aan omega-3 verminderen angstklachten, omdat ze vol zitten met EPA en DHA. Dit zijn vetzuren die je hersenfuncties verbeteren.

Voorbeelden: tonijn, zalm, sardines, lijnzaad, chia.

- Eten met B-vitaminen. Deze vitaminen, en dan vooral de B6 en B12, zijn heel erg belangrijk voor je zenuwstelsel. Ook dit zorgt voor een toename van je gelukshormoon.

Voorbeelden: bonen, melk, eieren, yoghurt, bruine rijst, haver, donkergroene groenten, bananen, lever.

- Magnesiumrijk voedsel verbetert je slaapkwaliteit en bloedcirculatie. Het verbetert daardoor je algemene welzijn.

Voorbeelden: banaan en granen

2) Welke voedingsmiddelen kunnen schadelijk zijn?

Je voelt 'm al aankomen... De slechtste dingen zijn onze guilty pleasures: alcohol, snoep en fast food. Ook cake, brood en koekjes zijn niet goed. 

 

 

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou