Food

Glow in the dark-cocktails en héél veel shocking blue...

De maritieme wereld, bewustzijn creëren, op maat gemaakte drankjes, bijzondere kunstwerken, engagement en met elkaar in gesprek gaan. Deze ingrediënten vormen samen de perfecte cocktail voor ‘Canvas by Bombay Sapphire’.
Reading time 3 minutes
Julian Bayuni nam de blauwe kleur van Bombay Sapphire als uitgansgspunt voor zijn creaties.

Het idee van Canvas by Bombay Sapphire is om kunstenaars, Bombay Sapphire en hun liefhebbers bijeen te brengen. Het is de tweede keer dat dit evenement in Nederland plaatsvond en wederom in Amsterdam, zij het nu in het Machinegebouw op het Westergasterrein. Twee inventieve creatievelingen werden aan elkaar gekoppeld: kunstenaar Corriette Schoenaerts en de Engelse bartender Julian Bayuni. Samen vonden zij de perfecte symbiose tussen cocktails en kunst, met Bombay Sapphire als connectie.

Julian speelde ooit in bands, was muziekproducer en werkte als bartender in vele bars in Londen. Nu runt hij Vesper Bar in Amsterdam. Het was de tweede keer dat hij aan Canvas is verbonden. ‘Het plan is om Canvas elke keer nóg iets beter en spannender neer te zetten’, vertelt hij. ‘Het moet altijd een perfecte mix zijn van fijn gezelschap, lekkere drankjes en kunst.’ De inspiratie kwam dit keer uit de maritieme wereld. Julian: ‘We wilden een Blue Planet à la David Attenborough creëren en een link leggen met de bijzondere oceanen van onze wereld. Deze worden bedreigd en dat heeft de mens zelf gedaan, maar de oplossingen hebben we ook zelf in de hand. Belerend met een vingertje wijzen deden we niet, het moest wel fun blijven. Maar we wilden door kunst en lekkere cocktails mensen wel wijzen op dit probleem, om aan hen een dialoog te ontlokken, zodat zij met elkaar in gesprek gaan. En dat is goed gelukt.’

 

IJS SMELTEN & BREKEN

Julian haalde de inspiratie voor zijn Canvas-drankjes uit alle soorten blauwtinten, uiteraard dezelfde als die van Bombay Sapphire, en gebruikte ook maritieme ingrediënten. En het oog wil ook wat. ‘Dus maakte ik een glow in the dark-cocktail’, zegt hij. ‘In een van de ruimtes was er alleen maar blacklight. Doordat de bartenders in het zwart waren gekleed, zag je de drankjes en ingrediënten “zweven”: een wereld waarbij het leek alsof je onder water was.’ In totaal maakte hij vijf verschillende cocktails voor vijf ruimtes. Julian: ‘We gingen op “reis” door oceanen en langs de poolkappen. Een van de cocktails was geschonken in een glas van ijs: snel doordrinken anders wordt het een troep! Een duidelijke kwinkslag naar de smeltende poolkappen.’ Zoals gezegd vindt hij het belangrijk dat mensen met elkaar praten: ‘We zitten steeds vaker op onze telefoon. Zelfs in cocktailbars merk ik dat men meer bezig is met Instagram dan met elkaar genieten. We wilden de Canvasbezoekers een boodschap meegeven en tegelijkertijd een beetje provoceren, dat maakt het leuk.

Wat maakt een cocktail nu een goede cocktail? ‘Het belangrijkste, naast de juiste ingrediënten, is het verhaal’, vindt Julian. ‘Smaak is subjectief, maar met een goed verhaal en uitleg kun je mensen meenemen, er een belevenis van maken, hen iets leren of meegeven.’ En wat maakt een goede bartender? ‘Goed luisteren en goed kunnen praten’, zegt hij beslist. ‘De kunst van het bartending sterft uit, vind ik, ook al komen er steeds meer cocktailbars bij. Een goede bartender is eigenlijk de oorspronkelijke “life coach”. Deze waren er voor een goed gesprek of om je hart te luchten. En zoals ik al zei vergeten we anno nu met elkaar te praten, terwijl we elkaars verhalen moeten horen en passies delen.’ En daar zijn wij het compleet mee eens. Uiteraard onder het genot van een Canvas-cocktail.

www.bombaysapphire.com

Tags

interview
gin
2019
bombay-sapphire
canvas

Lees ook

Aanbevolen voor jou