Food

Een Italiaanse droomcollab. Be originale!

Het beste wat Italië op drankgebied en fashion te bieden heeft wordt sinds 2013 verenigd in de ‘limited edition Disaronno-collabs’. De nieuwste aanwinst? ‘Disaronno Wears Trussardi’. In gesprek met Signor Tomaso Trussardi.
Reading time 3 minutes

Na Moschino, Versace, Cavalli, Etro en Missoni is Trussardi het zesde iconische Italiaanse merk dat een ‘eigen’ Disaronno-fles mocht ontwerpen. Het jaarlijkse project leverde tot nu toe al vijf bijzondere en kleurrijke designs op. In 2013 werd het Disaronno Icon-project gestart en de eerste Disaronno Wears-fles gelanceerd. Doel: een connectie creëren tussen de bekende Disaronno-fles met de vierkante dop en toonaangevende Italiaanse modehuizen. Maar het is meer dan een samenwerking: het project hee" ook een humanitaire boodschap. Een deel van de opbrengst van de verkochte flessen wordt gedoneerd aan Charity For Development, dat in Afrika belangrijke projecten voor vrouwen ontwikkelt.

Signor Trussardi, wat heeft deze samenwerking geïnspireerd? En waarom is dit volgens u een goede match?
‘Vanaf het begin zagen we Disaronno als een perfecte partner, want het is een wereldberoemd merk en een symbool van de Italiaanse way of life. Het resultaat van deze samenwerking is een mix van elegantie, traditie en eigentijdsheid. De kleurrijke inspiratie van het design komt van straatartiesten, graf- #ti en de muurschilderingen die je in en rondom Milaan veelvuldig ziet. Ze horen inmiddels bij de moderne en hedendaagse ziel van de stad.’

Kunt u de typische Trussardi-elementen van deze fles uitleggen?
‘Ik denk dat traditie, innovatie en Italiaanse elegantie drie kernwoorden zijn die staan voor Trussardi en Saronno en ons daarom verenigen. Het gebruik van fuchsia, geelgroene en lichtblauwe lijnen die het beroemde label omlijsten en het typische Trussardi-monogram, de abstracte kop van de windhond, herken je direct. Ik vind het resultaat eigentijds en zelfs een beetje pop-arty.’

Wat symboliseert de windhond precies?
‘Trussardi’s windhond, of greyhound, werd in 1973 door mijn vader geïntroduceerd als logo. Dat kwam na het besluit om het bedrijf te transformeren van een handschoen- en accessoirefabrikant tot een lifestylemerk. De windhond is het symbool van deze industriële verandering. Hij is het ultieme symbool van elegantie, dynamiek en de enorme drang om vooruit te gaan, net als Trussardi.’

Disaronno en Trussardi zijn twee Italiaanse giganten op het gebied van lifestyle. Hoe schat u de toekomst in?
‘Ons hoofddoel is om onze lifestyle over de hele wereld uit te rollen en over te brengen. Storytelling door een merk is denk ik erg belangrijk, zeker gezien alle nieuwe technologieën en sociale media die voorhanden zijn. Ik geloof dat een bedrijf tegenwoordig “digitaal” moet zijn. Maar sommige dingen zullen uiteraard altijd goed en tijdloos blijven. Zoals de producten van Trussardi. En een glas Disaronno, natuurlijk.’

Lees ook

Aanbevolen voor jou