Fashion

Trendspotting: Tips van Lena Krups

Zalando bestaat tien jaar. Een decennium dat wordt gekenmerkt door vernieuwing, lef en een vooruitziende blik. En dat wordt gevierd in stijl.
Reading time 4 minutes

Tijdens een overzichtstentoonstelling in Berlijn, niet ver van het hoofdkantoor, wordt duidelijk hoe Zalando zich in tien jaar heeft ontwikkeld van een startup die online slippers verkoopt tot een avontuurlijke en succesvolle pionier op het gebied van onlinefashion, premium tot streetwear. De grootste van Europa. Hoe? Lena Krups, Head of Premium Buying verklaart het succes.

Hoe en waar spot je trends?
‘Trends veranderen iedere dag, zo voelt het althans. De modewereld is een snelle omgeving om in te werken. We pikken trends op tijdens de internationale modeweken, maar daar blijft het niet bij: ook de meer commerciële designers zijn trendbepalend, evenals het straatbeeld en de sociale media. Steeds worden nieuwe (niche)trends geboren en continu staan er nieuwe socialmedia-influencers op. Het is een uitdaging, maar wel een leuk uitdaging. Je wordt gedwongen om alert te blijven, iedere dag weer. Daarnaast reizen we veel naar Londen, Milaan, Kopenhagen, München en Berlijn om lokale trends te spotten. Maar we gaan bijvoorbeeld ook naar New York en Azië. In Zuid-Korea bijvoorbeeld vind je veel nieuwe trends!’

Wie zijn de belangrijkste muzikale trendsetters?
‘Voor de jongeren, Generatie Z, is dat Rihanna. Zij omarmt die streetstyle-vibe en drukt er haar stempel op dankzij collabs met bijvoorbeeld Puma. Voor de twintigers en dertigers is Beyoncé toonaangevend: zij heeft enorm veel invloed. Dat zijn denk ik de twee grootste muzikale trendsetters. Voor de mannen zou ik Kanye West noemen. Iedereen wil de Yeezy’s!’

Hebben sociale media de ontwikkeling van trends en de kijk op mode veranderd?
‘Ja, absoluut. Instagram is tegenwoordig misschien wel de belangrijkste bron voor mode-inspiratie. Een voorbeeld hiervan zijn eighties-spandexpakjes, met Kim  Kardashian als grootste aanjager van die look. Maar dit is slechts een nichetrend die past in een grotere: de blast from the past-tendens. Zo zien we dat Gucci en veel andere merken hun oude logo’s weer nieuw leven inblazen. Buffalo-schoenen, die met die grove zolen, zijn ook weer helemaal in. Dat is het beeld van nu: elementen uit het verleden die worden gecombineerd met super hot pieces: thrashy-ugly-cool fashion!’

Sinds Bread&&Butter by Zalando en dankzij samenwerkingen met labels zoals Viktor&Rolf of Vivienne Westwood en personality’s zoals Cara Delevingne en Adwoa Aboah is er veel veranderd. What’s next?
‘De perceptie die men heeft van Zalando is inderdaad flink veranderd. Met events als Bread&&Butter en exclusieve collecties zoals CK Jeans laten we zien dat we niet meer uitsluitend een commerciële speler zijn, maar tegenwoordig echt relevant op modegebied. We vinden het belangrijk om een sterk samenwerkingsverband te hebben met onze partners. Daarnaast willen we een geloofwaardige bestemming zijn voor trendsetters en de veeleisende fashion-savvy klant bedienen.’

Wat is dé trend van dit najaar? 
‘Opposites attract: lange, vrouwelijke, romantische jurken in combinatie met grove army boots en een maxipufferjack of mannelijke lange jas. Verder zien we veel zware gebreide truien en vesten boven superstrakke leren broeken. Ook belangrijk zijn de etnische invloeden en de slogans met politieke statements over gelijkheid.’

Welke twee items zou ik moeten hebben als ik er deze herfst on-trend wil uitzien?
‘Van Zalando? Dan zou ik zeggen een lange, elegante jurk van By Malene Birger en cowboylaarsjes van Aeyde or McQ.’

Shop

BY121C04K-H11@7.jpgMQ111A01I-Q11@13.jpg.jp2MQ111N00D-Q12@10.1.jpg.jp2AE911N023-O11@17.jpg.jp2AE911N024-Q11@15.jpg.jp2BY121C04J-K11@7.jpg.jp2BY121C04G-K11@7.1.jpg.jp2

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou