Fashion

Rebellie op de catwalk!

Van politieke gebeurtenissen tot klimaatissues en genderkwesties: ze hebben invloed op de ontwikkelingen in de mode. Dit seizoen lijkt het alsof iedere ontwerper zijn mening ventileert via kleding. Protesteren zullen we!
Reading time 4 minutes

Politiek getinte teksten op kleding. Het is natuurlijk niets nieuws. Denk aan de T-shirts met Che Guevara die al vijftig jaar en masse opduiken. Of een merk als Benetton dat wist te choqueren door wereldproblematiek in zijn advertentiecampagnes aan te kaarten. En niet te vergeten Vivienne Westwood, die natuurlijk al tientallen jaren allerlei maatschappelijke kwesties aanroert middels haar mode. Maar dit keer lijkt het of de boodschappen serieuzer worden en men daadwerkelijk gaat actievoeren. Zelfs luxehuizen, normaal gesproken erg voorzichtig in het verkondigen van politieke statements omdat ze bang zijn klanten en aandeelhouders tegen het verkeerde been te schoppen, zijn opmerkelijk uitgesproken. Heeft Westwood eindelijk medestanders gevonden?

Een nieuwe golf van protest tegen misstanden in de wereld is een feit. Het begon eigenlijk al in 2014, toen Karl Lagerfeld tijdensde Chanel-show zijn modellen liet demonstreren met borden waarop leuzen als ‘Ladies first’, ‘Freedom’ en ‘He = She’ prijkten. Vorig seizoen blies Dior-ontwerper Maria Grazia Chiuri de opstand weer leven in door een simpel wit T-shirt met de tekst ‘We should all be feminists’ op de catwalk te tonen, geïnspireerd door het gelijknamige boek van de Nigeriaanse schrijfster Chimamanda Ngozi Adichie. Prabal Gurung reageerde twee seizoenen later op Chiuri door tijdens zijn show ook een wit T-shirt met de leus ‘This is what a feminist looks like’ te dragen.

Daarom vragen critici zich ook af hoe serieus we de boodschappen van sommige modeontwerpers moeten nemen. Veel modehuizen staan onder financiële druk en proberen zo snel mogelijk op trends in te haken. Want die opruiende teksten doen het natuurlijk goed op sociale media. En laat dat heden ten dage nu een van de belangrijkste communicatiemiddelen in de mode zijn...

Jeremy Scott, hoofdontwerper van Moschino, rebelleerde over een ander onderwerp. Zijn boodschap voor deze winter? Recycling. Denk aan feestjurkjes gemaakt van stomerijhoezen, jassen met prints van kartonnen dozen, rokjes vervaardigd van omgekeerde papieren tassen en details van ducttape. De gimmick van Scott is echter serious business voor de Belgische designer Bruno Pieters. Met zijn duurzame label Honestby pleit hij voor transparantie in materiaalgebruik, productie en prijs. Pieters: ‘De mode-industrie spaart kosten noch moeite om de aandacht op het ontwerp te vestigen omdat het verhaal achter het ontwerp, het productieproces, helemaal niet zo mooi is.’ Ook Comme des Garçons kaartte de verontrustende staat van de aarde aan. Designer Rei Kawakubo leek de schoonheid van gerecyclede materialen onder de aandacht te willen brengen door haar ontwerpen te vervaardigen uit samengeperste vezels. Maar het kan nog extremer. Strijder van het eerste uur Vivienne Westwood riep tijdens een event op modebeurs Bread & Butter in Berlijn begin juni zelfs op om minder te kopen: ‘Buy less, choose well, make it last’. Over statements gesproken.

Naast het aan de kaak stellen van politieke kwesties is het vervagen van de grens tussen mannelijkheid en vrouwelijkheid misschien wel een van de grootste topics. Waar een modehuis als Gucci in de jaren negentig met Tom Ford aan het roer een ultravrouwelijk sexy beeld showde, stuurt de huidige hoofdontwerper Alessandro Michele mannen en vrouwen samen de catwalk op, in genderneutrale looks. Het samenvoegen van masculiene en feminiene elementen zorgt voor een verfrissende, nieuwe blik die tevens de omzet van het Italiaanse merk flink doet stijgen. Natuurlijk mag je de vraag stellen of genderneutrale collecties een daadwerkelijk statement zijn of een slimme manier om kosten te besparen. Eén show kost immers de heftl minder dan twee shows. Hoe dan ook: Michele staat er niet alleen voor, want ook merken als Prada, Vetements en Saint Laurent laten een uniseks beeld zien. Kreeg Jean Paul Gaultier, toen hij in de jaren tachtig rokken voor mannen aan zijn collectie toevoegde, nog heel wat kritiek te verduren... En wat te denken van de opkomst van transseksuele modellen of luxewarenhuizen die genderneutrale afdelingen inrichten?

In de wondere wereld van de mode moet je opvallen om je waar aan de man/vrouw te brengen. Ook daarom is het spelen met genderverhoudingen een slimme zet. Zo strikte Chanel Pharrell Williams om de nieuwe Gabrielle Bag te promoten. En jawel, er werd direct hevig over gesproken. En daar gaat het uiteindelijk ook om: dat er weer met elkaar gediscussieerd wordt, en zonodig flink gedemonstreerd. Op welke manier dan ook. Mrs Westwood zal er blij om zijn.

Tags

vivienne-westwood
tomford
jeremy-scott
bruno-pieters
dior
protest
rebel
moschino
gucci
maria-grazia-chiuri
protsesten
chanel

Lees ook

Aanbevolen voor jou