Fashion

Nike Unlaced project - voor alle sneakerfans

by Tanne Gielen
26.03.2018
Velen trendwatchers voorspelden het al: het wordt de eeuw van de vrouw. En daar speelt Nike slim op in met hun allernieuwste project: Nike Unlaced.

Onlangs werd tijdens de Parijse modeweek een gloednieuw concept van het Amerikaanse sportlabel onthult: Nike Unlaced, een internationaal digitaal en offline retailconcept dat zich helemaal richt op vrouwen. Wij spraken Julie Igarashi, een ambitieuze dame die op haar visitekaartje de titel Vice President and Creative Director van Nike Women heeft staan. 

Julie, help ons: wat is Nike Unlaced nou precies?

"Het is eigenlijk heel simpel. Het is een concept dat zich louter op vrouwen richt, omdat wij vrouwen nou eenmaal andere eisen stellen aan schoenen, shoppen en mode als mannen. Nike Unlaced moet je zien als een online platform dat offline ook tot leven komt in speciale retailconcepten in diverse steden over de hele wereld. In elke stad waar we gaan neerstrijken, denk aan New York, Parijs en Shanghai, vragen we lokale creatieven en influencers om sneakers te cureren. Een experience." 

Het draait dus alleen om sneakers?

"Yes! Zie het als een luxe sneakerboetiek, waar je van alles kunt verwachten. Uitmuntende service, nieuwe modellen, verrassingen...". 

Hmm, vertel!

"We hebben gesproken met diverse vrouwen over hun behoeften. Hoe zou je ultieme sneakerfanasie eruit zien? Uit dat onderzoek bleek dat vrouwen daar wel degelijk een uitgesproken idee over hebben. Nike maakt al veertig jaar sportschoenen voor vrouwelijke atleten en we proberen op ons hoofdkantoor in Portland dagelijks onze ontwerpen te verbeteren. In ons lab werken talloze designers aan technische verbeteringen maar ook esthetiek is enorm belangrijk. Want de tijd dat sneakers alleen werden gedragen tijdens het sporten, is natuurlijk al lang voorbij". 

Ja, ik zie steeds meer vrouwen dagelijks op sneakers voorbij sjezen.

"Sjezen of gewoon lopen haha. Maar inderdaad, feit is dat sneakers steeds meer gedragen worden. Te gek natuurlijk. Maar consumenten zijn kritisch. En terecht. Dus zitten wij ook niet stil en luisteren we goed naar de behoeften die er zijn. Zo hebben we onlangs 'unisex sizing' 

ingevoerd bij verschillende populaire modellen, want veel sneakers zijn zowel bij mannen als vrouwen in trek. Denk bijvoorbeeld aan de limited editions die we samen met Virgil Abloh van Off-White hebben ontworpen.  Die willen vrouwen ook! Daarnaast is personalisatie ook een belangrijke topic. Dat kan natuurlijk al maar we willen er nog verder in gaan, zodat je zo goed als unieke schoenen kunt bestellen. Ook wil ik graag nieuwe interessante collabs aan gaan. Echt, ik kan niet wachten!"

Nike Unlaced wordt in Nederland op 27 maart online gelanceerd op Nike.com 

 

Tekst: Tanne Gielen

www.nike.com

NIKE_UNLACED_VIRGIL_AJ1.jpg
NIKE_UNLACED_REACT.jpg
NIKE_UNLACED_Interior_08_D_Details.jpg
NIKE_UNLACED_Interior_06_Swoosh.jpg
NIKE_UNLACED_Interior_06_Locker.jpg
NIKE_UNLACED_Interior_01_DNA.jpg
NIKE_UNLACED_CORTEZ_02.jpg
NIKE_UNLACED_1RE.jpg

Deel artikel

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou