Fashion

Marc Jacobs: "Fashion is what I do best"

Jarenlang was Marc Jacobs (55) de ‘wonderboy van de mode’, totdat hij terechtkwam in een neerwaartse spiraal van drank, drugs en andere ellende. Maar de ontwerper is terug! Een portret.
Reading time 8 minutes
Backstage bij Marc Jacobs L/Z 2019-show

Go big or go home, zoiets moet Marc Jacobs hebben gedacht toen hij New York Fashion Week afsloot met een kleurrijke knal. Wie Jacobs een beetje kent weet dat het niet in zijn aard ligt om ‘home’ te gaan, of met de stroom mee, dus dan wordt het vanzelf ‘big’ en spraakmakend. En dat wás zijn L/Z 2019- show. Op meerdere fronten zelfs. Want in feite zou Jacobs niet de afsluiter van het NYFW-programma zijn (dat was Rihanna’s Savage x Fenty), maar doordat de vrachtwagen met de kleding vastzat in het verkeer begon zijn show 90 minuten later. En dat is heel lang voor het New Yorkse modepubliek, dat dagenlang van show naar show rent en bekend staat als weinig vergevingsgezind. 

Toch verstomde het gemor, want Jacobs’ L/Z 2019-collectie was een vrolijke en extravagante ode aan mode, met knipogen naar klassieke grootmeesters zoals Yves Saint Laurent en Jeanne Lanvin en elementen uit de jaren tachtig en negentig in de vorm van uitgesproken powerschouders en veel, heel veel, mierzoet gekleurde tule en organza. ‘Ik wilde een echte ‘fashion’-collectie neerzetten, met dramatische silhouetten en klassieke details met een twist’, verklaart Jacobs. ‘Fashion is what I do best, dus daar moest deze show over gaan. Ik ontwerp niet voor vrouwen die gekleed in een simpele sweater de Starbucks bezoeken. Dat doen al zo veel andere ontwerpers. Als je je aankleedt, kleed je dan ook écht aan.’ De moraal: bring back the glamour. En de ontwerper voegde de daad bij het woord.

 

Op de foto: Marc Jacobs met grunge-T-shirt, het ontwerp van een rechtszaak, aangespannen door Nirvana. 

Finale van de L/Z 2019-show.

WACHTEN OP MARC

Overigens stond met deze L/Z 2019-show nogal wat op het spel voor Marc Jacobs. De wonderboy van de Amerikaanse mode had de laatste jaren zijn glans verloren, met als gevolg dat er met smart werd uitgekeken naar een comeback van de ‘oude’ Marc. En dat is de Marc die nog niet zijn lange haren en excentrieke kunstenaarslook had ingeruild voor een hip, kort kapsel, een zonnebankhoofd en diamanten in de oren. De Marc die in 1981 als jongste ontwerper ooit door het Council of Fashion Designers werd benoemd tot Beste Nieuwe Modetalent en die bovendien in 1992 (net als vijf jaar later) de prestigieuze Womenswear Designer of the Year-award won. Ook in dat jaar presenteerde hij voor modelabel Perry Ellis een grungecollectie, die ondanks de lovende kritieken (want vernieuwend en rebels) leidde tot zijn ontslag. Men verlangde terug naar de Marc die dat geen bal kon schelen omdat hij zich sowieso niets van iemand aantrok en zijn eigen ding deed, varend op zijn intuïtie en de gave om de Zeitgeist aan te voelen en daarop in te springen voordat een ander dat deed. De Marc die op basis van dit talent een eigen label oprichtte en daarmee zijn reputatie solideerde als meest opwindende en getalenteerde Amerikaanse ontwerper van zijn generatie. Díe Marc.

Sofia Coppola en Winona Ryder golden in die tijd als de muzen van de designer en waren de personificatie van zijn downtownattitude en uptown-glamour, terwijl zijn tassen uitgroeiden tot it-bags en zijn naam synoniem was voor ultra-cool. Marc Jacobs was dé fashionwonderboy van het moment en dat was precies wat het enigszins ingedutte luxehuis Louis Vuitton nodig had. Zo kon het dat Jacobs in 1997 werd aangesteld als creatief directeur. In die hoedanigheid initieerde hij succesvolle samenwerkingen met uiteenlopende kunstenaars, onder wie Stephen Sprouse, Takashi Murakami, Richard Prince en Yayoi Kusama

Op de foto: backstage bij Marc Jacobs, L/Z 2019.

Zij gaven het beroemde LV-logo en monogram een nieuwe look en het bleken uiterst winstgevende capsulecollecties. Sterker nog, onder de 17-jarige creatieve leiding van Jacobs – tikkeltje punk, tikkeltje rock, tikkeltje luxe – is Louis Vuitton uitgegroeid tot het modehuis dat het nu is: toonaangevend en met spectaculaire shows en collab-collecties. En ook met zijn eigen label Marc Jacobs en de secundaire, meer democratisch geprijsde lijn Marc by Marc Jacobs dicteerde de ontwerper de mode, cool, hip en tegendraads.

Op de foto: backstage bij Marc Jacobs, L/Z 2019.

VERDWAALD KIEKJE

Maar, zoals dat vaker gaat, gingen het succes, de hoge verwachtingen en de druk om te presteren gepaard met onrust en verkeerde keuzes. Iedereen wilde iets van Marc Jacobs, waardoor hij zichzelf gaandeweg kwijtraakte. Een periode van hevig drank- en drugsgebruik brak aan en ook zijn veelbesproken relatie met een pornoster getuigde niet bepaald van een stabiele thuissituatie. Er groeiden vraagtekens bij het feit of Jacobs, in deze toestand, de juiste man was om een groot bedrijf te leiden. Uiteindelijk werd in 2014 zijn vertrek bij Louis Vuitton aangekondigd. Naar de buitenwereld werd gecommuniceerd dat dit was opdat hij zich kon concentreren op zijn eigen labels. Het mocht echter niet baten: in 2015 werd de stekker getrokken uit de secundaire lijn Marc by Marc Jacobs, terwijl ook de primaire lijn verlies leed. Zo substantieel zelfs dat Bernard Arnault, CEO van LVMH, het moederbedrijf van Marc Jacobs, in 2017 verzuchtte dat hij zich meer zorgen maakte over Marc Jacobs dan over de Amerikaanse president.

Backstage bij Marc Jacobs, L/Z 2019.

Opvallend is ook dat Marc Jacobs in eerste instantie niets zag in de sociale media. Hij, die normaal gesproken trends signaleerde voordat ze goed en wel ontkiemden en die als geen ander de veranderende mores aanvoelde, miste de aanzet van misschien wel de belangrijkste, meest ingrijpende ontwikkeling van het laatste decennium. In 2015 sprong hij, relatief laat, alsnog op de Instagram-trein, waarbij hij er in nog geen maand tijd in slaagde om 200 duizend volgers te verzamelen. Deze aanzienlijke aanhang werd per ongeluk door Jacobs, toen nog weinig social media-savvy, getrakteerd op een foto van zijn blote achterwerk, bedoeld als privébericht voor een potentiele minnaar. Zomaar een anekdote die illustreert dat de voorheen zo perfect de tijdgeest aanvoelende Marc Jacobs volledig disconnected was geraakt.

Op de foto: backstage bij Marc Jacobs, L/Z 2019.

OUDE VOS

Kortom, deze L/Z 2019-show was zoals gezegd nogal beladen met verwachtingen. Het werd immers tijd dat Marc Jacobs zou laten zien dat hij nog altijd een van de meest iconische, eigenzinnige ontwerpers van de afgelopen decennia is. En gelukkig, dat deed hij. Op zijn vijfenvijftigste presenteerde hij een collectie die droop van een haast jeugdig elan. Met het enthousiasme van iemand die zijn liefde voor mode terug heeft gevonden en dat gegeven viert met veren, franje, snoepige pastelkleuren en grote Pierrot-kragen. Jacobs: ‘Ik vond nieuwe inspiratie bij ontwerpers die ik altijd heb bewonderd, zoals Coco Chanel, Valentino, James Galanos en Norman Norell. Maar ook heb ik geput uit onze eigen Marc Jacobs-archieven.’ Het resultaat is een prêt-à-portercollectie met de extravagante allure van couture. Een feest voor echte modeliefhebbers.

Op de foto: backstage bij Marc Jacobs, L/Z 2019.

Dat de ontwerper de wind weer in de zeilen heeft blijkt ook uit het feit dat er in het vroege najaar weer een nieuw secundair label komt, The Marc Jacobs. Op het thuisfront lijkt eveneens alles koek en ei: Jacobs heeft zijn huidige partner ten huwelijk gevraagd; ze zullen naar verwachting nog dit jaar trouwen. Bovendien zit het met de sociale media ook wel goed, volgens Jacobs: ‘Kijk, we leven tegenwoordig in een andere wereld. Het internet en alle bijhorende nieuwe technologieën hebben de manier waarop we informatie opnemen veranderd. Een tijd lang verzette ik me fel tegen sociale media, maar nu vind ik het een continue bron van informatie. Al kan zoiets soms nog overweldigend zijn.’

Zijn persoonlijke account telt inmiddels ruim een miljoen volgers en zijn label wordt gevolgd door maar liefst 8,5 miljoen fans. Dit aantal zal in de nabije toekomst alleen maar groeien, want in februari werd bekend dat de Nederlandse visagiste en YouTube-ster Nikkie de Jager, goed voor bijna 12 miljoen volgers op Instagram, voortaan de creatieve leiding krijgt over de make-upsectie bij de Marc Jacobs-shows. Slim! Tot slot: wie bang is dat Marc Jacobs al zijn wilde haren kwijt is hoeft niet bang te zijn. Want hoewel ninetiesrockband Nirvana een rechtszaak tegen hem heeft aangespannen vanwege het gebruik van hun beeldmerk, een smiley met kruisjes als ogen, poseert de ontwerper ondanks alle heisa vrolijk in het gewraakte T-shirt. Een oude vos verliest immers zijn streken niet. We kunnen met recht zeggen: Marc Jacobs is back!

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou