Fashion

Karl X Fendi

by Patrick Cabasset
19.01.2017
Vanaf het moment in 1965 dat Fendi de jonge Karl Lagerfeld in dienst nam veranderde voorgoed de loop van de geschiedenis van het Italiaanse modehuis.

Het is moeilijk om Fendi voor te stellen zonder Karl Lagerfeld en Lagerfeld zonder Fendi. Al vijftig jaar zijn de markante ontwerper en het luxe modehuis onlosmakelijk met elkaar verbonden. Een huwelijk dat wordt gekenmerkt door betoverend design, karakteristiek bont en exponentiële groei. “Ik ontmoette de vijf Fendi-zussen voor het eerst in Frattina, Rome, in een decor in Visconti-stijl: een oude bioscoop, getransformeerd tot een immense bontsalon,” herinnert Lagerfeld zich. “Ik kende hen toen nog niet. Een uiterst interessante mix van vrouwen.” Het Italiaanse luxehuis, opgericht in 1925 door Adele en Edoardo Fendi, werd vanaf de jaren vijftig gerund door hun vijf dochters Paolo, Anna, Franca, Carla en Alda, allen goed onderlegd in de wereld van leer en bont. Derhalve kenden ze ook de beperkingen ervan. Ze zochten naar een tot dan toe ongekend talent om deze materialen voortaan te benaderen.

De Fendizusjes, vanaf boven met de klok mee: Paola, Franca, Carla, Alda en Anna.

Enter de jonge ontwerper Karl Lagerfeld. De Duitser had zijn ongekende flair voor mode al getoond: in 1954 won hij op 21-jarige leeftijd de International Woolmark Prize voor zijn jassencollectie, terwijl datzelfde jaar een achttienjarige – ene Yves Sint Laurent – er met de prijs vandoor ging in de jurkencategorie. De jury werd onder anderen bemand door Pierre Balmain, die Lagerfeld vroeg zijn assistent te worden. Zo geschiedde. Na ruim drie jaar ging de Duitser als freelance ontwerper aan de slag bij Chloé, totdat hij in 1965 werd omarmd door Fendi.

Karl Lagerfeld, 1970, Paris. Foto door: Frank Horvat

“Ook hun moeder Adele was aanwezig bij onze eerste onmoeting”, zegt Lagerfeld. “Zij was geweldig. Het schijnt dat ze streng was voor haar dochters, maar wij konden het prima met elkaar vinden.”

Silvia’s dochter, juwelenontwerper Delfina Delettrez, herinnert zich: “Muziek, film… Karl wist alles! Op dagen dat hij bij ons langskwam, was mijn moeder anders. Zelfs als tiener voelde ik dat er dan een bepaalde opwinding in de lucht hing. Ik wilde begrijpen waarom ze zo gelukkig was en toen realiseerde ik het me: hij betovert iedereen met zijn vaardigheden. Ik kon uren lang staan kijken bij zijn werktafel wanneer hij aan het schetsen was. Dat was magisch.” Een van Karls eerste taken bij Fendi was het restylen van het logo. Zijn idee? Twee omgekeerde F’s, die staan voor ‘fun’ en ‘fur.’ Daarna volgden nooit eerder geziene materiaalcombinaties en was Fendi’s eerste prêt-à-portercollectie in 1977 een feit. Rond de eeuwwisseling stond Fendi synoniem voor high end-luxe en weelderige collecties, gekenmerkt door creatief design en innovatieve technieken.

Schermafbeelding 2017-01-19 om 13.05.46.png
Lagerfeld-schets voor Fendi, Fashion Week 1979- 1980.

Hoewel Lagerfeld voorheen veel tijd doorbracht in Rome hoeft hij er tegenwoordig niet langer fysiek aanwezig te zijn. “Per telefoon of e-mail kon je toen geen tekeningen sturen”, verklaart hij. “Fax bestond nog niet en post kon er wel drie weken over doen. Daarom bracht ik veel tijd door in mijn Romeinse appartement.”

Bekijk hier het interview met Karl Lagerfeld - SS16

Deel artikel

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou