Fashion

Interview met stijlicoon Beth Ditto

by Paulijn van der Pot
07.03.2018
Het boegbeeld van de nieuwe Zalando-campagne is zangeres Beth Ditto. Stoer, cool en eigenzinnig. Een interview met een icoon

Hoe verschilt jouw on-stage kledingstijl van jouw manier van kleden als je niet op het podium staat?

Ik ben niet echt wilder on of off stage, al draag ik misschien wat minder pailletten als ik niet optreed. Het enige verschil is dat ik op het podium veel Spanx draag, en die zou ik absoluut niet dragen in mijn everyday life. Ik houd van Spanx, maar zoiets ongemakkelijks en beperkends zou ik niet snel aantrekken als ik op debank Dateline zit te kijken.

Wat betekent mode voor jou?

Ik denk dat het begrip mode een heleboel verschillende dingen betekent. En tegelijkertijd betekent het helemaal niets. Stijl is daarentegen alles voor mij. Mode is iets dat komt en gaat. Stijl is juist consistent en tijdloos. Mode is de industrie, stijl is de straat - en dat vind ik heel cool.

Hoe gebruik jij kleding om jezelf uit te drukken?

Het feit dat ons zo lang is geleerd dat er maar één bodytype, één huidtype, één haartype en één haarkleur acceptabel is, maakt dat ik kleding wil gebruiken als een tool om deze beperkte inzichten los te laten. Ik geloof dat kleding een manier is om mensen bloot te stellen aan verandering en aan verschillende manieren van denken. De mode-industrie is tjokvol negatieve boodschappen over lichamen en looks – ik denk dat het daarom heel krachtig is om zelfvertrouwen, positiviteit en vreugde uit te dragen met een dik lichaam.

Je bent uitgegroeid tot een LGBT icoon. Wat betekent dat voor jou? Daar kleeft een enorme verantwoordelijkheid aan.

Ik voel me geen icoon, dat is zo'n raar woord. Het is heel lief dat mensen dat zeggen maar het voelt ongemakkelijk omdat ik niet weet of ik hier ooit genoeg dankjewel voor kan zeggen. Ik voel me gewoon gay, of queer, en ik heb het geluk dat ik ben geboren in een tijd waarin het veel makkelijker is om dat te zijn dan voorheen. Om mij heen zijn er nog steeds mensen die worstelen met hun seksualiteit, maar we bevinden ons tegenwoordig op een goede plek om te vechten.

Het ergste wat je kan overkomen is dat mensen je misschien uitlachen. So what?!

Het voelt inderdaad alsof er iets aan het veranderen is. Jij hebt door de jaren heen een aantal bold fashion moments laten zien. Is er een outfit dat je het meest is bijgebleven?

Het outfit dat ik me het best kan herinneren, dat dingen drastisch heeft veranderd, was een blauw cat suit…van top tot teen in een strak electric blue pak. Mensen konden hun ogen niet geloven. Ik denk dat ik 23 of 24 was, een decennium voordat de hele body positivity-discussie op gang kwam. Mensen stonden echt versteld. De media reageerden heel verschillend; sommigen maakten mij belachelijk en anderen vonden het fantastisch. Het zwengelde in ieder geval een discussie aan die nog niet vaak was gevoerd. Het was heel gek om daar het onderwerp van te zijn, maar weet je, zo gaat dat vaak met movements: er moet een shock moment zijn, een katalysator, iets belachelijks om een onderwerp op de kaart te zetten.

Hoe kan kleding de vrijheid geven om jezelf te zijn?

Zelfexpressie via kleding is zo ongelofelijk cool! Men vergeet wel eens hoeveel kracht er schuilt in het creëren van je imago. Het ergste wat je kan overkomen is dat mensen je misschien uitlachen. So what?! Dat is niet het einde van de wereld. Sterker nog, het heeft mij gemaakt tot wie ik ben.

Welk advies zou je willen geven aan mensen die het gevoel hebben dat hun bodytype ondervertegenwoordigd is in de mode?

Vertegenwoordig JEZELF. Als je het gevoel hebt dat je niet vertegenwoordigd wordt dan is het aan jouzelf om die narratief te veranderen. Creëer je eigen community, laat niemand je vertellen wat je moet doen, doe je eigen ding. Ik denk dat dat nu aan het gebeuren is. Er is een enorme revolutie gaande; internet heeft mensen de macht gegeven om anderen hun outfits te laten zien, hun looks te tonen en om elkaar te steunen.

Zalando’s nieuwste campagne draait om eigenliefde, inclusiviteit en real beauty. Het wil consumenten de power teruggeven om hun eigen imago te creëren. Waarom vind jij het zo belangrijk dat de shopper die macht terugkrijgt?

Mensen zijn er klaar mee dat hun wordt verteld wat ze moeten doen, of hoe ze eruit moeten zien. In plaats daarvan eisen ze het recht op om te doen wat ze zelf willen. Het concept van exclusiviteit in mode is so outdated, so 80s! Je kunt niet iedereen buitensluiten en verwachten dat je toch een florerende business hebt. Dat is niet houdbaar. Je kunt niet groeien als je niet iedereen aanspreekt en omarmt. Dat werkt gewoon niet.

Beth Ditto voor Zalando

Deel artikel

Tags

Lees ook

Aanbevolen voor jou